ren zijn wij bezig met onderzoek en de resultaten daarvan zullen wij ook delen met de adverteer ders en de bioscopen waarvoor wij werken. De bioscopen bie den wij een stuk gemak, door elke week het door hen gewens te aantal voorgemonteerde reels te leveren. Rob: Wij verkopen de doelgroep 15-25 met een uitloop naar 35, jong, innovatief en uitgaand. In feite is er geen tegenstelling tus sen RMB en Jean Mineur Mediavision. Allebei hebben wij exclusieve kijkers. In tegenstel ling tot televisie, waar de kijker zapt, is het bij ons zo als je de een hebt, heb je de ander niet Mineur Mediavision hebben wij ons dit gerealiseerd en daarom zullen wij voor 1 september voor driekwart van onze klanten reels gaan maken. Mariene: De deadlines voor de adverteerders zullen korter wor den omdat je geen 35 mm transfer en kopieën hoeft te maken. Het scheelt een stukje kosten voor onze klanten. Wellicht dat je er op termijn andere voordelen uit kan halen, maar eerst moet er een wereld standaard komen voor digitale en als je de ander hebt, heb je de een niet. Ik verwacht dat wij binnenkort, vergelijkbaar met de rest van Europa, het product gezamenlijk gaan aanbieden. Al jaren maken wij voor zo'n 40 theaters reels. De reden waarom wij niet voor alle theaters reels zijn gaan maken is dat het veel kost en dat de adverteerder er niets mee opschiet. Nu krijgen de exploitanten een lijst met de volgorde en plakken ze zelf aan elkaar. Het is met name naar de exploitant toe een heel goede service. Door de komst van Jean cinema en moet het in Nederland geïmplementeerd worden. Rob: De vraag is of je überhaupt reclame kan blijven verkopen. Misschien moeten wij straks niet alleen met de bioscoopex ploitant, maar ook met de eige naar van de software praten. Naar de adverteerder toe nemen de mogelijkheden enorm toe. Straks kun je gewoon met tele visiecampagnes mee gaan. Ik denk dat wij, als er nu overal digitale projectors zouden staan, zo'n 25% tot 35% meer omzet kunnen halen. Mariene: Er kan nu al veel meer met diareclame. Het is mogelijk om stilstaand beeld digitaal te bewerken zodat het meer dyna miek krijgt, dit proces heet info- grafie, en dat kun je weer omzetten naar 35 mm. Wij zijn bezig dit verder te ontwikkelen. Rob: Dia's en film gaan dwars door elkaar heen lopen. Je krijgt een splitsing tussen local adverti- sing en regional/national adverti- sing. De Renault-dealer in Purmerend kan, vergelijkbaar met de balk onder de dagblad advertentie, straks zijn eigen aanbieding kwijt in de prachtige commercial van Renault. Mariene: Het zaallicht dimmen en zorgen dat geluid- en beeld instelling perfect zijn. Het geluid bijvoorbeeld niet een stuk zachter zetten tijdens de com mercials. Rob: Commercials worden nog altijd op stand vier of minder afgespeeld tegenover de hoofd film op stand vijf of zes. Ik hoop dat de exploitanten en met name de toeleveranciers zich realiseren dat er geen ver schil in level meer zit tussen het voorprogramma, trailers en het hoofdprogramma. Dus alsje blieft meneer Roskam, vertel de exploitanten niet dat de com mercials op twee, drie of vier mono afgespeeld moeten wor den, maar een essentieel onder deel uitmaken van de totale ervaring dat een avondje bio scoop heet! Hoe gaat de komst van digitale projectie de markt veranderen? Wat zal de rol van diarecla me worden in het digitale tijdperk? Wat kunnen bioscoopex ploitanten doen om de reclame optimaal effect te laten hebben? RMB JMM Steden 95 22 Bioscopen 123 31 Zalen 360 156 Bereik bioscoopbezoekers 55% 45% Marktaandeel naar omzet 50% 50% 2 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 20