e 4-19 jaar - Filmgenres en leeftijds groepen Grafiek 2 geeft per filmgenre een overzicht met een indeling naar leeftijdsgroepen. Voor het gemak zijn de genres actie/spektakel samengevoegd met de genres thriller/horror. Dit is eveneens gebeurd met de familiefilm en de komedie. Boven bij de kopjes per cirkel diagram is vermeld wat de aan delen van deze genres waren in het totaal aantal bezoeken (in 1998: 20,1 miljoen en in 2000:21,5 miljoen). Romantisch/drama zinkend schip Zoals gezegd, is het meest opval lend de daling van het aandeel bezoeken aan films uit de genres romantisch/drama. In 1998 werd 36% van alle verkochte kaartjes hieraan besteed, in 2000 was dit nog slechts 13%. Dit heeft onmiskenbaar te maken met de 18% van het totaal aantal bezoeken aan "Titanic". De samenstelling van het publiek, gemeten naar leef tijdsgroepen, is .vooral veranderd in het voordeel van de groep 20-39, terwijl het aandeel van 40-79 jarigen juist behoorlijk is teruggelopen. Familiefilm booming Bezoeken aan films uit de gen res familie/komedie zijn toege nomen in 2000, van 23 naar 38% van het totaal. Met name de toename in bezoek aan fami liefilms is hier de oorzaak van (zie grafiek 1). Naast "Kruimeltje" vallen ook enkele Disney en Dreamworks produc ties binnen deze groep. Opvallend is dat de ouderen een dalend aandeel hebben en de jongeren méér kaartjes zijn gaan kopen (2000: 48%). Stijgende spanning actie/thriller Ook het aandeel in de bezoeken aan actie/thriller films is geste gen en wel van 30% naar 35% van het totaal. Hier is het suc ces van "The Sixth Sense" een factor van betekenis. Bovendien zien we hier opnieuw een stij ging van het aandeel van jonge ren van 20% naar 29% van het totaal. Het blijken niet zozeer de ouderen maar de groep in de leeftijd van 20-39 te zijn die iets heeft ingeleverd. Appreciatie artfilm stijgt De groep arthouse/overig bestaat vooral uit bezoeken aan filmtitels in de arthouses, film theaters en filmhuizen. De groep 'overig' bestaat uit titels die uitkomen met minder dan vijf kopieën (vaak filmtheater releases), oudere titels voor een kleine hervertoning, festival films en titels die de responden ten zich niet meer kunnen her inneren. Opvallend is dat het aandeel dertigers blijven echter de mees te kaartjes kopen. Conclusie De fluctuaties in de bezoeken aan de verschillende filmgenres hebben te maken met het ver schil in aanbod in verschillende jaren. Juist doordat er veel ver andert in de bezoekaandelen, kan de conclusie getrokken wor den dat bezoekers geen uitge sproken voorkeur hebben voor films uit een vast genre. Met andere woorden: een filmtitel uit een populair genre van van daag, garandeert morgen geen Grafiek 2: Indeling leeftijd per filmgenre. actie/thriller 1998 aandeel in bezoektotaal: 30% 4-19 jaar D 20-39 jaar 40-79 jaar 20% 20% familie/komedie 1998 aandeet in bezoektotaal: 23% ■4-19 jaar D20-39 jaar 040-79 jaar 2% romantisch/drama 1998 aandeel in bezoektotaal: 36% 4-19jaar 20-39 jaar 40-79 jaar 18°/ arthouse/overig 1998 aandeel in bezoektotaal: 11% 20-39 jaar 40-79 jaar S7o van het aantal bezoeken hier licht is toegenomen van 11% naar 14%, waarbij de groep 40- 79 een aandeel heeft (behou den) van 40%. Er worden meer kaartjes verkocht aan jongeren, hoewel hun aandeel nog steeds het kleinst is. De grootste groep, vormen in 2000 nog steeds de twintigers en dertigers met 48%. Aandeel 20-39 blijft grootst Over het geheel is te zien dat het aandeel van ouderen is afge nomen, terwijl het aandeel van jongeren is toegenomen. Het zwaarst weegt dat uiteraard in de filmgenres met de meeste bezoekers: familie/komedie en actie/thriller. De twintigers en actie/thriller 2000 aandeel in bezoektotaal: 35% familie/komedie 2000 aandeel in bezoektotaal: 38% 16% romantisch/drama 2000 aandeel in bezoektotaal: 13% arthouse/overig 2000 aandeel in bezoektotaal: 14% succes. Het aandeel verkochte kaartjes aan films uit de genres romantisch/drama is de afgelo pen jaren diep gezonken. Hoewel het verleidelijk lijkt om momenteel alles in te zetten op de familiefilm, blijft het de vraag of de stijgende lijn in het aantal bezoeken aan dat genre structureel zal zijn. NB: De cijfers in deze grafieken zijn indicatieve resultaten omdat het toekennen van gen res aan filmtitels een (inter) subjectieve bezigheid is. Edward Borsboom is secretaris van NFC Onderzoek 2 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 25