z ZOMERACTIE GROOT SUCCES Z O X U O N UI Q Lu BEDRIJFSLEIDERS BIOSCOPEN: In het vorige nummer van HFN constateerden wij al dat de 2 voor 1 actie van afgelopen zomer, de meest succesvolle ooit is geweest. Meer dan een half miljoen filmbonnen zijn ingeleverd, waarbij meer dan één miljoen actiebezoeken plaatsvonden. Door Edward Borsboom Deze, haast Neêrlands grootste, sales promotion actie werd in het film- en bioscoopbedrijf breed gedragen, niet in het minst door de bedrijfsleiders van de bioscopen en film theaters. Een enquête onder hen heeft uitgewezen dat men het succes van de actie bevestigt vanuit de vertonings praktijk. Nagenoeg iedereen is te spreken over de informatie die vooraf gaand aan de actie is ontvan gen; - duidelijk en op tijd. Slechts incidenteel is er iets misgegaan met het verzenden van de posters. Het tekent de betrok kenheid van de bedrijfsleiders uit het bioscoopbedrijf dat wij van de helft van alle exploitaties een inge vuld responsformulier hebben ontvangen. Zowel de bioscopen als filmtheaters hebben in die ver houding gereageerd. De reacties over het verloop van de 2 voor 1 actie waren overwegend zeer positief. De belangrijkste con clusie is dat de 2 voor 1 actie een fundamenteel draagvlak vindt onder de bedrijfsleiders van de Nederlandse bioscopen. Waarover is men precies zo te spreken? Hieronder de resulta ten kort op een rijtje: het laagste bioscoopbezoek van het jaar noteert. Meer dan driekwart van de respondenten meldt dat er geen onduidelijkheden zijn gemeld door het personeel of het publiek over de 2 voor 1 actie (Figuur 4). De groot ste verwarring bleek evenwel te bestaan omtrent de aparte kaartjes die waren uit gereikt aan het perso neel van AH. Zowel de eerdere inleverpe- riode als de andere kleurstelling, afwij kend van de reguliere filmbon, waren hier aan debet. De tevredenheid over de pro motiecampagne is zeer overtui gend, hoewel hier en daar wel een mindere communicatie van de actie in Albert Heijn filialen is geconstateerd. Denk daarbij aan de borden, kassasplitters en de preview-boekjes. De bedrijfs leiders heb ben ervaren dat er spra ke is geweest van een toena me van het aantal uit gegeven kaartjes tij dens de actieperiode. Er zijn méér mensen dan anders het geval zou zijn geweest naar de bios coop gegaan. Dat is prettig voor de juni-maand, die doorgaans 94% van de respondenten staat achteraf gezien positief (71%) en matig positief (23%) tegen over de zomeractie van 2001 (Figuur 5). Zij zijn tevre den en maken dikwijls de opmerking 'ga zo door'. Het bleek dat de bedrijfsleiders toch ook enkele opmerkingen hadden. Men vroeg zich bij voorbeeld af of de vrijdag en zaterdag niet uitgesloten kon- Figuur 1 Promotiecampagne Figuur 2 Fundamenteel draagvlak Informatievoorziening 80%- 71»/, 70%' 60%- 50%' 40%' 30%- 17% 20% 9% 10%- 0%- 2% goed redelijk matig slecht Melding onduidelijkheden goed redelijk 1 matig I slecht Figuur 3 1% 1% ]goed 3 redelijk I matig I slecht goed redelijk matig slecht Extra verkochte plaatsbe wijzen Reactie achteraf Weekend zeker wel M waars, wel waars, niet zeker niet

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 10