DE FINESSES VAN BEELD GELUID z X l_ Ld UI HET FILMTECHNIEK NIEUWS VAN CINEMA EXPO De bioscoopwereld lijkt met de vermoedelijke komst van digi tale cinema een nieuw tijdperk in te gaan. Toch wordt er nog immer gesleuteld aan de oude 35 mm projectieapparatuur. Hoewel dit eigenlijk technologie met een baard is, blijkt fine- tuning nog steeds mogelijk. Hier volgt een overzicht van de recente ontwikkelingen. Door Frank de Neeve iK&SS De ideale plek voor een over zicht van de stand van zaken in de bioscooptechniek is de vak beurs Cinema Expo, die iedere zomer wordt gehouden in de Amsterdamse RAI. Slenterend langs de diverse stands raakt men al snel op de hoogte. Ook een gesprek met een fabrikant kan nieuw licht op het geheel werpen. Zo achtte dit jaar een Nederlandse speakerfabrikant de kwaliteit van zijn product ver verheven boven de THX stan daard en die van zijn naaste concurrent, terwijl een paar meter verderop een digitale cinema fabrikant beweerde dat zijn concurrent een mooi pro duct maakt, dat het verdient om goed te verkopen. De onderlinge verstandhoudingen zijn dus zeer divers. Digitale cinema Editie 2001 bood aardig wat nieuwtjes, maar de echte ver nieuwing in de bioscoopwereld komt natuurlijk met de imple mentatie van digitale cinema. De digitale cinema projectoren, gebaseerd op de DLP Cinema technologie van Texas Instruments, waren vorig jaar hét nieuws van de beurs. Dit jaar bleken de drie OEM's (Original Electronics Manufacturer) Barco, Christie en Digital Projection (IMAX) al een fors aantal verbeteringen te hebben doorgevoerd. Eén van de belangrijkste is het stofdicht maken van de projector, aange zien deze projectoren vele malen gevoeliger zijn voor stof en vuil dan 35 mm projectoren. Daarnaast heeft men gewerkt aan mogelijkheden om meerde re soorten digitale signalen in de projector in te voeren, waar mee de gebruiksmogelijkheden van de projector toenemen. Ook beelden met de kwaliteit van bijvoorbeeld HDTV of DVD DTS-CSS het beam gebaseerde ondertitelsysteem van DTS kunnen dan worden vertoond. Het is echter wel curieus dat projectorfabrikanten als Cinemeccanica, Strong en Kinoton zo pronken met de digitale projectoren, aangezien deze ontwikkeling hen eigenlijk reduceert tot simpele console bouwers. De drie OEM's leveren namelijk de digitale projectie- kop. Ondertiteling Hoewel Dolby de digitale geluidsrace natuurlijk al jaren geleden gewonnen heeft, waren de andere twee producenten ook dit jaar op Cinema Expo pre sent, zelfs het nooit van de grond gekomen SDDS systeem van Sony. Fabrikant DTS legde in haar stand vooral de nadruk op het al lang geleden aange kondigde, doch pas recent beschikbaar gekomen systeem DTS-CSS. Dit Cinema Subtitling System wil de opvolger worden van de op film geprinte ondertitels. Het systeem van DTS projecteert de onderti tels, aangestuurd door de DTS-tijdcode, met een gedeeltelijk afgeschermde videobeam in het beeld. Belangrijk voordeel hiervan is dat één kopie in meerdere landen kan worden ver toond, in bijvoorbeeld Nederland met ondertitels per beam, en in Duitsland met het gedubde geluid van bijvoorbeeld de DTS-schij- ven. Wil dit systeem echter slagen, dan moeten alle filmstudio's en distributeurs er in meegaan, wat onwaar schijnlijk lijkt. DTS schermt 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 18