JONG GELEERD OUD GEDAAN NIEUWE TIJDEN VOOR DE KINDER- EN FAMILIEFILM Walt Disney ontdekte het al lang geleden. De Scandinaviërs doen het ook al jaren: het produceren van films voor het hele gezin en specifiek voor kinderen. Ook in Nederland staat het genre fami lie- en kinderfilm in volle bloei. Producenten in zowel Nederland als in het buitenland hebben het gezin ontdekt als belangrijke doel groep die regelmatig naar de bioscoop gaat en niet let op een dub beltje meer of minder. Door Linda Kleinhout Zo zien we in Amerika meer studio's die films voor het hele gezin zijn gaan produceren. Een goed voorbeeld is DreamWorks, die met "The Prince of Egypt" en "Shrek" een tegenwicht vormt voor de Disneyfilms. In Nederland hebben de producen ten de markt van de familiefilm ook ontdekt sinds het succes van "Abeltje". Klassiekers uit de Nederlands literatuur voor kin deren worden door producenten aangegrepen om te verfilmen: de boeken van Annie M. G. Schmidt, Chris van Abcoude ("Kruimeltje", "Pietje Bell") en H. de Roos ("Kameleon"-serie). Een paar apart Door grote publiciteitscampag nes is de familiefilm een popu lair genre geworden. Kleine dis tributeurs pikken hier een graantje van mee, door goede kinder-/familiefilms gericht op een ander publiek in de bios coop uit te brengen. In Nederland zijn twee distribu teurs actief die zich hebben gespecialiseerd in kinder- en familiefilms: Twin Film en Park Junior. Zij distribueren films uit verschillende landen. Met name Scandinavië kent een rijke tradi tie aan kinderfilms. Zowel Twin Film als Park Junior leggen hun prioriteit bij kinderen van vier tot acht jaar, omdat zij vinden dat veel familiefilms niet geschikt zijn voor deze jonge kinderen. Zij brengen films met eenvoudige verhalen in de bios coop zoals "Pettson Findus" en "Lotta uit de Kabaalstraat". Park Junior richt zich daarnaast op jeugdfilms voor de 'lost generation': kinderen van 12 tot 16 jaar. Voor deze doelgroep is genoeg aanbod, maar het is moeilijk om ze naar films te laten gaan die aansluiten bij hun belevingswereld. Jongeren gaan liever naar een actiefilm waar iedereen over praat, dan naar een kleine film die ze aan spreekt op hun emoties. Een film als "Fucking Amal" is zeer geschikt voor deze leeftijdsgroep, maar is door de distributeur niet als zodanig op de markt gebracht. Wel anders Tussen Twin Film en Park Junior bestaat een belangrijk verschil: Park Junior wordt gesubsidieerd en Twin Film niet. Volgens Harry Peters van Park Junior is die subsidie nodig om de 'kunstzinnige' kinderfilm in de bioscoop te krijgen. Dick de Jonge van Twin Film denkt daar anders over. Door een film met minstens tien kopieën in roula tie te laten gaan én films aan te bieden voor educatieve doelein den kun je het zonder subsidie redden. Tevens biedt Twin Film meer films aan als 'familie films', omdat je dan een groter publiek bereikt. Dick de Jonge vindt een goede kinderfilm ook een fijne film voor volwassenen, omdat die meerdere lagen bevat waar iedere leeftijdsgroep her kenning in kan vinden. Harry

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 22