Peters is fel over het begrip familiefilm. Hij vindt de fami liefilm juist een vercommerciali- seerde vorm van de kinderfilm, die de ware kinderfilm onder sneeuwt. De gelaagdheid waar Dick de Jonge over spreekt is volgens Peters juist slecht voor de begrijpelijkheid van de film voor kinderen. Een kinderfilm moet volgens Harry Peters aan sluiten bij de belevingswereld van kinderen. Een goede kinder film is niet leuk voor ouders, behalve als zij zelf merken dat de beleving van kinderen aan sluit bij de gebeurtenissen in de film. De markt Terwijl Twin Film en Park Junior aansluiting zoeken bij de bele vingswereld van de doelgroep, distribueren de grote distribu teurs voornamelijk films die goed in de markt liggen. Warner Bros. en Buena Vista International brengen films als "Minoes" en "Atlantis" in de bioscoop als familiefilms. Daarmee willen ze het hele gezin naar de bioscoop trekken, omdat dat financieel aantrekke lijk is. Wilco Wolfers van Warner Bros. vindt het persoon lijk belangrijk dat dertigers vaker samen met hun gezin naar de bioscoop gaan om een mooie film te zien. Eline Danker van Buena Vista is van mening dat kleine kinderen niet alleen naar de bioscoop moeten gaan. Door films in de biosco pen te brengen die voor het hele gezin leuk zijn hoeft dat ook niet. Boekverfilmingen De Nederlandse jeugdboekver filmingen worden gemaakt voor het hele gezin. Over deze ver filmingen bestaat een verschil van mening tussen Park Junior en Warner Bros., die terug te voeren is op de discussie over familie- en kinderfilms. Park Junior vindt het jammer dat Nederlandse kinderfilms, geba seerd op literatuur, inspelen op de sentimenten van ouders. Welke achtjarige kent immers het boek "Kruimeltje"? Wilco Wolfers vindt dat juist een goede ont wikkeling. De boekver filmingen zijn goede films en stralen voor ouders een nostalgisch herken ningspunt uit, waar door ze graag met hun kinde ren naar de film gaan. Uiteindelijk blijkt dan ook, dat de kinderen er veel plezier aan beleven. Een eigen plaats Nederland kent een goede markt voor kinder en familie films. Dit wordt door iedere distri buteur bevestigd. "Zolang er "Pokémons" op de markt wor den gebracht waar gezinnen massaal naar toe gaan is er ook werk voor ons", vinden zowel Twin Film als Park Junior. Door een consequente, herkenbare programmering weet het publiek de weg naar hun films te vin den. Gelukkig maar, want zij kunnen normaal gesproken niet op tegen de grote publiciteits campagnes voor films als "Harry Potter en de steen der wijzen" en Atlantis". Nu het aanbod van zowel grote familiefilms als kleine kinder films gegroeid is zien we rond de schoolvakanties veel films voor gezinnen in de bioscoop ver schijnen. Die krijgen het nog lastig rond de kerst, want er staan veel familiefilms op stapel. Gaan ze naar "Pettson Findus", "En beertje dan?" "Minoes", "Atlantis" of wordt het toch "Harry Potter"? 2 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 23