o h X J H O Q. III Ate de Jong "Jeroen kwam met idee het boek te verfilmen. We vonden het thema - bestaat toeval? - belangrijk en de invloed die het toe val heeft op het leven van mensen. Dat is uitgewerkt in een verhaal rond een driehoeksverhouding en een mysterieuze vader zoon relatie." "We zijn niet begonnen met het idee: laten we een ambitieus project maken. Maar op basis van het sce nario ga je kijken naar de production value, hoe kun je het zo mooi mogelijk brengen. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk op locatie filmen. Dat betekende dat de film niet goedkoop zou worden. Het moest dus een internationale film worden en toen hebben we er blind voor gekozen om met internationale acteurs te werken." "Het geld was natuurlijk een ontzettend obstakel. Maar uiteindelijk is dat door die CV- regeling helemaal goed gegaan." "Dat was omdat de bank het geld vasthield. Ze was daartoe gerechtigd, omdat ze de CV nu eenmaal goed moet beheren. Maar voor de pre production moesten we geld lenen. Men wilde zelfs dat we ons eigen huis als onderpand zouden geven. Toen hebben we echt op het punt gestaan om ermee op te houden." "Ze vonden het te lang, niet spannend en niet commercieel genoeg. Dat zijn zaken waar ze zich anders niet druk om maken, maar deze keer wel." Een internationale film had ook in een andere wereld stad kunnen spelen. Het is toch eigenaardig dat het beste DNA juist in Nederland te vinden is? "Daar hebben we helemaal niet aan gedacht. We wilden trouw blijven aan het boek. Het is toch ergens een oer-Hollands verhaal. Onno komt uit een gere formeerd, antirevolutionair milieu. Dat vind je elders niet." "Cuba kwamen we niet in. Die scènes hebben we in Spanje en Florida gefilmd. We waren in Jeruzalem letterlijk een paar dagen voordat de onlusten uit braken. De buitenscènes hebben we op de Tempelberg gedraaid. Maar het interieur van de moskee hebben we helemaal nagemaakt, voor een deel in de studio, voor een deel op de com puter. Ook de hemel is in miniatuur nagebouwd. "Het festival heeft geen interna tionale allure. Ze hebben geen goede zalen, geen goed geluid, geen goede omgeving. Met zo'n dure film moet je daar rekening mee houden. Maar in de grond van mijn hart vind ik dat de film daar in première had moeten gaan." "Als ze de film hadden gewild, hadden we hem daar graag vertoond. Rotterdam is absoluut een internationaal zeer geres pecteerd festival. Maar wij konden daar niet op wachten." "Ik kom uit Zeeuws Vlaanderen, uit het dorpje Aardenburg, een dorpje met 1500 inwoners. In Oostburg, tien kilometer verderop, was één bioscoop, het Ledeltheater. Ik kom uit een streng religieuze omgeving, dus ik ging nooit naar de bioscoop. Maar op mijn zestiende mocht ik één keer naar de film, en wel naar "Het wonder der liefde" van Oswald Kolle. Dat was een soort seksuele voorlichtings film." "Dat was een verantwoorde voorlichtingsfilm." "Ik zag natuurlijk veel films op TV. Ik was vooral onder de indruk van "Paths of Glory" van Stanley Kubrick." "Ja, absoluut. Ik heb acht jaar in Hollywood gewoond en dan krijg je daarmee te maken. In Amerika denken acteurs vooral aan hun carrière, terwijl ze zich in Europa meer in dienst willen stellen van de film. En als je een beetje dure film maakt word je haast verplicht Brad Pitt te nemen. Stephen Fry is bekend, maar vanuit commercieel oog punt zijn er natuurlijk acteurs die meer name value hebben." "Cher vind ik schitterend. Dat is zo'n fenomeen, met zo'n rare uitstraling en uitdossing. Ik zou zelf nooit zo willen zijn, maar ik zou zo aan haar voeten vallen." Wat zag u in het boek van Harry Mulisch? Wat voor soort film wilde u maken? Wat was het moeilijkste om voor elkaar te krijgen? Maar pas twee maanden voor het draaien sloten jul lie een contract af met Stephen Fry. Het Filmfonds wees het sce nario twee keer af. Waarom? Ate de Jong is, samen met Jeroen Krabbé en Edwin de Vries, produ cent van "The Discovery of Heaven" een Nederlandse film die niet op het Nederlands Film Festival te zien was. Het boek bracht u helemaal naar Cuba, Jeruzalem en zelfs in de hemel. De film draaide niet op het Nederlands Film Festival. En Rotterdam? Wat was uw allereerste bioscoopervaring? En daar mocht u wel heen? En toen besloot u naar de filmacademie te gaan. Fantaseert u wel eens over filmsterren? Zijn er sterren die u veraf goodt? 3 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 32