J Q Op het moment dat ik dit schrijf heeft een geme ne onzekerheid zich meester gemaakt van een groot deel van de samenleving. In de afgelopen dagen is de span ningsboog steeds strakker geworden. Niemand - behal ve de hoge heren - weet wat ons allen te wachten staat. Sinds de aanslagen in de Verenigde Staten is het leven niet meer hetzelfde. De gedachten drijven niet meer zo vaak weg als in de dagen direct na de ramp, maar nog altijd flitsen de weerzinwek kende beelden met enige regelmaat door mijn hoofd. Wellicht ziet alles er al weer wat positiever uit tegen de tijd dat u dit stukje leest. Laten we het hopen. In de afgelopen periode heb ik menigeen horen opmer ken dat de onbeschrijflijke gebeurtenissen in Washington DC en met name New York City wel uit een film leken te komen. Fictie leek te transformeren in werkelijkheid. En dan te bedenken dat vooral de Hollywood films, hoe angst aanjagend realistisch sommi gen ook zijn, vrijwel altijd gemaakt worden om publiek te entertainen. Denk nu nog eens terug aan "Independence Day", "Passenger 57", "Peacemaker" en vergelijkba re films en de koude rillin gen lopen in ieder geval bij mij over de rug. Ik behoorde tot de (volgens mij kleine) groep die van mening was, en nog steeds is, dat bepaalde speelfilms niet vertoond hadden moe ten worden in de bioscoop, zo vlak na de ramp. Maar ja, wie ben ik? Dat er überhaupt mensen zijn geweest die nog zin had den in "Swordfish" of "Pearl Harbor" vind ik een merk waardige wetenschap. Maar goed, zo vind ik het ook niet te verteren dat er bij mij om de hoek in mijn woonplaats Amersfoort, slechts twee dagen na de ramp een feest werd gehouden waar de Havenzangers hun liedje "'s nacht na tweeën" ten gehore mochten brengen (trouwens, kent u de tweede regel van dat lied?). Ik moest er in de dagen na de ramp echt even niet aan denken om naar de film te gaan. Dat is iets heel bijzon ders, zo kan ik u vertellen. Normaal gesproken kun je mij midden in de nacht wak ker maken voor een goede film. Maar dat film ook weer een helende werking had op mijn gemoedstoestand, merkte ik toen ik mij liet verleiden om Baz Luhrmanns "Moulin Rouge" voor een tweede keer te gaan bekijken. Het was alsof ik in een warm bad werd gedompeld. De overweldigende, warme mus- cial van de Australische film maker met Nicole Kidman en Ewan McGregor deed mij de beklemmende werkelijk heid even helemaal vergeten. Zelden heeft een film mij zo goed gedaan als "Moulin Rouge" op dat moment. Het was voor mij het bewijs dat een wereld zonder film niet alleen saai is, maar ook ongezond. En dat wilde ik gewoon even kwijt! Jeroen Huijsdens Eindrdacteur UI

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 3