alsnog gebruik van te maken. E-ticket Het principe van het nieuwste BelBios-kind is simpel: laat de bezoeker thuis zijn kaartje al uit printen en betalen, zodat hij in het theater meteen door kan lopen naar de zaal. Eind oktober van dit jaar is BelBios een püot project gestart in Pathé de Munt in Amsterdam en Euro Cinema in Den Bosch. De betaling gebeurt voorlopig alleen nog met een creditcard op de site van BelBios en kost de klant een gul den, die naar BelBios gaat. Het thuis uitgeprinte kaartje, niet veel meer dan een barcode, wordt in Den Bosch door de por tier ge-scanned met een scanpis tool. In Amsterdam houdt de bezoeker zijn kaartje voor een elektronisch oog dat de barcode leest, waarna er een definitief kaartje wordt uitgeprint. De gedachte achter de e-ticket is, naast de voor de hand liggende service aan de klant, dat BelBios, na geluiden uit de bios-coopwe- reld, geleidelijk aan het reserve ren wil ontmoedigen. Bij reserve ren is het percentage no show namelijk zo hoog, dat het gunsti ger is om de klant van te-voren te laten betalen. Dit is ook de reden waarom je bij BelBios maar maximaal twee kaartjes tegelijk kunt reserveren. Tijdens Cinema Expo 2001 merkte iemand van Coca-Cola echter op, dat mensen die al een bios coopkaartje op zak hebben, later naar de bioscoop komen wat de exploitant buffetomzet zou kun nen schelen. Als iemand een e-ticket koopt wordt er een eenmalige barcode gegenereerd, die naar de bios coop wordt gestuurd. Wanneer de klant zijn kaartje laat scan nen, checkt het systeem of deze cijfercode in de database aanwe zig is. Deze manier van werken ondervangt het probleem van al te enthousiast kopiërende kids, of het eventueel zelf in elkaar knutselen van een kaartje met een vergelijkbare code. Daarnaast is het mogelijk om alleen met de cijfercode naar de kassa van het theater te gaan, bijvoorbeeld als de printer thuis dienst weigert. André-Marc van der Wulp van BelBios deed een poging om het systeem te testen. Ik heb mijn eerste test zelf een week lang opgevouwen in mijn portemon nee gehouden en die deed het daarna toch gewoon in de bios coop." Positieve testresultaten Van der Wulp is aangenaam ver rast over de testresultaten: "In de eerste tweeëneenhalve week van de test hebben we 300 kaarten verkocht. Dat viel ons erg mee, want er is nog amper reclame voor gemaakt." De klant blijkt nog wel aan het systeem te moe ten wennen, vertelt van der Wulp. Ik kwam vanochtend op kantoor en had een mailtje: 'Ik heb mijn kaartje niet uitgeprint, stom hè? Kan ik het nog terug- de database. De aangesloten bios copen betalen abonnements geld en/of een fee per verkocht ticket. Voordelen: geen investe ringen en geen inhouse techno logie. BelBios ziet de toekomst in e- commerce en mobiel bankieren, waarbij BelBios de intermediair kan zijn bij diverse elektronische manieren van het kopen van een bioscoopkaartje. Een micro- payment is dan voor BelBios. Een voorbeeld daarvan is WAP, wat echter niet echt van de grond komt. De vermoedelijke opvol ger, i-mode, biedt grotere moge lijkheden, zoals de directe dis play van de barcode op het scherm van een mobieltje. draaien?' Nee, dat kan dus niet. Als jij op de koop-knop drukt, dan wordt de betaling verwerkt. Mensen denken vaak dat BelBios de bioscoop zelf is, maar wij zijn een soort voorportaal van de bioscoopwereld. Althans, zo zien wij onszelf." Om de mogelijkhe den van BelBios op meerdere plaatsen toegankelijk te maken, is men bij BelBios bezig om ver binding met hun database aan te bieden in het jasje van de klant. Zoekservice Scoot heeft dat bijvoorbeeld al langer. Van recenter datum is de Pathé-site. Het is de bedoeling dat meer bioscopen op hun homepage de BelBios-service onder eigen vlag gaan aanbieden. Service provider In de toekomst wil Duware zich ontwikkelen tot ASP (Applica tion Service Provider). Daardoor kan bijvoorbeeld een filmhuis de Duware software en database die zich op de centrale server van Duware bevinden wel gebruiken, hoewel het er geen eigenaar van is. In principe gebeurt dat on- line, maar om communicatie tijd te besparen bestaat er ook een disconnected mode. In dat geval logt men in, haalt de benodigde gegevens op en gaat werken. Als men weer inlogt worden wijzigingen verwerkt in Van der Wulp ziet daar echter nog een aantal beren op de weg. De breedte van de display van de verschillende modellen varieert, en daarmee ook de daarop afgebeelde barcode. Daarnaast reflecteert het glas van de display, wat het scannen bemoeilijkt.In afwachting van i-mode wil BelBios zich richten op picture sms, waarmee het ver sturen van een barcode ook mogelijk is. In de supermarkt Sommigen zien het bioscoop kaartje ook opduiken in de supermarkt. René Muller van NFC Marketing: "Als je 's mor gens boodschappen doet en daarbij geconfronteerd wordt met bioscoopfilms, dan is dat gunstig voor onze branche. Zo raar is dat trouwens niet, Albert Heijn is tenslotte ook begonnen met de verkoop van boeken en DVD's." Ook hierbij ziet BelBios kansen. Van der Wulp: "Als je kaartjes gaat verkopen via Internet, kan iedereen dat open baar maken: Albert Heijn kan in haar supermarkten dus een Internet-computer neerzetten. Dan zouden wij een rol kunnen spelen in de cash-flow. Maar men mag natuurlijk altijd één van onze ticketzuilen plaat sen. Rene Muller: "Als je 's morgens boodschappen doet en daarbij geconfronteerd wordt met bioscoopfilms, dan is dat gunstig voor onze branche. zo raar is dat trouwens niet, albert heijn is tenslotte ook begonnen met de ver koop van boeken en dvd's."

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 16