EEN KERSTVERHAAL N DOOR PIETJE BELL Buiten dwarrelden de sneeuw vlokken gestaag naar benee. Binnen knapperde het haard vuur en omklemden de gulzige vlammen de noeste houtblok ken in hun wurgende greep. Op zijn computer had hij het bioscoopaanbod willen doorne men. Bioscoop punt en el. Dat was 'm aangeraden door zijn HTS techneut. Maar er stond helemaal niks op. mummies op sterk water? Hij las de stukjes en proefde azijn, venijn, vilein, en zijn neus werd bedwelmd door de geur van rottend hout en beschim meld zweet. De kranten ver dwenen in de open haard en werden door de gretige vlam men verslonden. a een door Airmiles voortgestuwde spaar- Althans, er was niets relevants te vinden. "Want", zo luidde de sombere boodschap op het scherm, "er heerste nog wat interne verdeeld heid over het nut en de inhoud van deze site (en wie het allemaal gaat betalen)". Lang leve de consument. In het oerwoud van alle andere goedbedoelde, maar volstrekt ontoegan kelijke filmsites, was hij al snel de weg kwijtge raakt. Verstrikt in de lia nen van één-twee-drie in godsnaam voor één acties, kneuterige prijsvragen en schimmige charitas, had hij zijn heil gezocht bij de aloude Bel- Bios. De kordate ingesprektoon klonk wat ontmoedigend. De filmladder gaf ook al geen soelaas, want alle gegevens van de Pathé theaters ontbraken opeens. Een drukfout? Moest hij dan, net als vroeger, gewoon maar naar de meest dichtbij zijnde bios lopen en op de bon nefooi een kaartje kopen voor de eerste de beste voorstelling? Maar wat zou dat nou tegen woordig kosten? Twintig gulden, exclusief een bekertje popcorn en een glaasje prik! Daar was geen verlopen bioscoopbon tegen opgewassen. En als de film nou ook nog eens tegen viel...? Hij nam de dagbladen door. Van Bueren, Beerekamp, Moorman... allemaal namen die een kwart eeuw geleden ook al de filmpagina's sierden. Waren de heren met hun tijd meege gaan? Of waren het verzuurde geneugten des levens had moeten ontberen, was zijn droom eindelijk in vervulling gegaan: een honderdtwintig centimeter flatscreen televisie, voorzien van een ultra dolby surround set met twaalf boze boxen en een dvd-player. Een bevriende HTS-techneut had, zwaaiend met trossen scartkabels en verfijnde lasapparatuur, niet alleen de hele set geïnstalleerd, maar ook de dvd-player voorzien van een heel klein chipje, waardoor deze "regiovrij" was geworden. Hij kon nu zelfs een strafbaar feit plegen en thuis naar films gaan kijken, die hier nog niet eens in de bioscoop waren. De bioscoop... zijn gedachten dwaalden af. "Nostalgie n'est plus ce que c'était", de biografie van Simone Signoret sloeg de spijker op zijn kop. Dan toch maar naar de thuis bioscoop. Geen gedoe met kaartjes, duistere reserverings- gelden, lange rijen, opdringerige mensen, knisperende papiertjes, boeren, scheten, verkeerd geti mede lachsalvo's, landerige commercials, onverstaanbare trailers, kleverige stoelen... Nee, hij hoefde nu alleen maar een afstandsbediening te pakken, één van de vijf wel te verstaan, en hij had z'n eigen Tuschinski 1. Licht uit.... Daar was "Filmspot", gepresen teerd door die vriendelijke bebaarde man, die, getuige het totaal niet bij hem passende barokke taalgebruik, al jaren lang werd gesouffleerd door een of andere elitaire werkstudent. Hij zag een interview met een kindervriend van meer dan middelbare leeftijd, die zijn jeugdige imago krampachtig probeerde op te poetsen met het dragen van een speels honkbal petje. "Kijk mij eens leuk en jong zijn", dat droop van zijn zelfingenomen gelaat af. De kindervriend prees een hele leuke kinderfilm aan, die hij had gemaakt. Nee, niet "Krui meltje", dat filmpje vond-ie maar niks. Dat was een toevals treffer, want niet door hem gemaakt. Vreemde verongelijkte man, die kindervriend. En wat was toch al die commotie rond dat brildragende wijs neusje? Was hij mis schien de reden dat de doeken van Paulus Potter opeens weer zo populair waren geworden? Want als er ergens geld mee te verdienen valt, zijn Hollanders er natuur lijk als de kippen bij. Daarom was de levende legende "Soldaat van Oranje Twee" na enkele decennia eindelijk ontdaan van de hard nekkige laag stof waaronder het was bedolven. Slimme fis calisten hadden alle Tantetjes Agaath namelijk voorgerekend dat het investeren in een Nederlands cinematografisch prachtproduct vóór het einde van het kalenderjaar nog bui tengewoon lucratief was. En de produ cent, die als een soort Don Quichote jarenlang deze film had aangekondigd, kon opgelucht adem halen. Hij had geen nieuw briefpapier nodig Nee, dit jaar bleef hij dus maar lekker thuis. Met de DVD van "Kruimeltje" kon hij riant de kerstdagen doorkomen. Volgend jaar, dan zou hij huis en haard weer gaan verlaten voor een bioscoopje. Want dan... dan was er... "Pietje Bell"...

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 22