u o u o COMPUTERANIMATIE VERDHIGT DIA y O (O Q. Advertentieverkoper Cine-View brengt sinds vorige maand samen met Jean Mineur Mediavision haar reclameboodschappen op een audiovisuelere manier voor het voetlicht dan voorheen. Met een systeem van computergeanimeerde reclamespots op film, kan men nu middelgrote bedrijven bedienen die tot voor kort niet in de bioscoop adverteerden. Door Frank de Neeve Nieuw systeem Filmbeleving The End? J U Het bedrijf Cine-View is al bijna tien jaar bekend bij bios coopexploitanten als verkoper van dia-reclame van veelal lokale adverteerders. De slager, fietsenmaker of pizzeria maken tijdens de inloop reclame voor hun bedrijf. Met teksten als 'slechts honderd meter van dit theater', of 'gratis drankje op vertoon van uw bioscoopkaart je' sporen zij de bioscoopbezoe ker aan om de desbetreffende zaken te bezoeken. Sinds eind november biedt Cine-View, samen met Jean Mineur Mediavision, de middelgrote adverteerder nu echter ook de mogelijkheid om de bioscoop bezoeker in bewegend beeld en geluid aan te spreken. Hoewel men eerder al in een paar bios copen was begonnen met dia's met geluid, brengt het nieuwe systeem Cine-Grafix reclame spots op 35 mm film, met alle mogelijkheden van dien. Zo kan de exploitant dit nieuwe medium natuurlijk ook gebrui ken om zijn publiek er bijvoor beeld op te wijzen dat roken in de zaal niet is toegestaan. Cine-View' s directeur Piet Dave- laar is natuurlijk blij met het nieuwe systeem. Wij kregen al langer signalen uit de markt dat men een dynamischer adver- teermogelijkheid wilde in plaats van de wat statische dia's. Op een gegeven moment heeft Pathé zelfs aangegeven dat men wilde stoppen met dia-reclame." Met het op de markt verschijnen van de Franse reclameverkoper Jean Mineur Mediavision, werd een al langer in Frankrijk bestaand reclameconcept ook in Neder land bekend. Dit concept, dat hier dus Cine-Grafix is gedoopt, bestaat in feite uit filmpjes gemaakt in Flash, een multime- dia-formaat op de computer, geprint op 35mm film. Een Cine-Grafix filmpje duurt maximaal twintig seconden, een "Het idee spreekt ons bijzonder aan, omdat het aansluit bij film en filmbeleving. Dia-reclame is naar onze mening een erg ouderwets medium, dat niet meer past bij het kwaliteitspro fiel dat wij als Pathé-bioscopen aan onze consumenten willen voorleggen. Van Cine-Grafix Hajo Binsbergen: "Dia-reclame is naar onze mening een erg ouderwets medium, dat niet meer past bij het kwaliteitsprofiel dat wij als pathé bioscopen aan onze consumenten willen voorleggen. Van Cine-Grafix denken wij echter dat het een toegevoegde waarde heeft als het gaat om advertising in de bioscopen." heel Cine-Grafix blok, dat vóór de reguliere reclame wordt ver toond, duurt vooralsnog maxi maal twee minuten. De filmpjes kunnen een heel divers karakter hebben. Sommigen hebben nu nog het meeste weg van een simpele PowerPoint-presentatie met teksten die over het scherm rollen, anderen hebben meer het karakter van een "South Park" filmpje. Aangezien Flash en het overzetten van dat soort bestanden op film al langer bestaat, wekt het enigszins ver bazing dat een concept als Cine- Grafix nu pas in Nederland wordt geïntroduceerd. Vermoedelijk is daar de resolute scheiding tussen dia-reclame en com-mercials op film, die hier tot voor kort bestond, debet aan. Pathé's marketingman Hajo Binsbergen heeft Cine-Grafix zelf nog niet gezien, maar is op voorhand al enthousiast. denken wij echter dat het een toegevoegde waarde heeft als het gaat om advertising in de bios copen." Gezien de kosten, is het Cine- Grafix systeem vooral interessant voor de middelgrote adverteerder. Niet de kapper op de hoek dus, maar de adverteerder die tot nu toe te groot bleek voor dia-recla me, maar te klein voor de regu liere bioscoopcommercials. Mariene Wickel van Jean Mineur Mediavision zegt het zo: "Je moet verschil maken tussen pizzeria Mario op het marktplein in Zwolle en bijvoorbeeld een lan delijk juweliersketen. In principe is die juweliersketen een natio nale adverteerder, maar die zal zijn commercials nooit in een thematische vorm gieten. Zij richten zich toch op het winke lend publiek dat in het plaatse lijke filiaal moet komen." Maar de werkelijk lokale adver teerders van Pathé dan? Cine- View's Piet Davelaar: "Sommigen 2 8 waren inderdaad teleurgesteld, die adverteerden al jaren in een be paalde bioscoop. Maar wat je nu in Eindhoven en Groningen ziet is dat zij van Pathé overgestapt zijn naar de andere bioscopen in de stad. In Amsterdam en Rotterdam is dat echter niet mogelijk, aange zien Pathé daar min of meer een monopolie heeft." Hoewel sommige bioscopen dia's aan het begin van het programma vertonen, wordt het Pathé recla meblok met Cine-Grafix twee mi nuten langer. Zij vertoonden de dia's namelijk tijdens de inloop, maar Cine-Grafix komt onder het gewone voorprogramma te vallen. Uiteindelijk, bij het aanbreken van het digitale cinema tijdperk, zal het waarschijnlijk zo zijn dat de digi tale projectoren tijdens de inloop een multimedia-programma ver tonen vergelijkbaar met de Cine- Grafix filmpjes, terwijl men bij de aangekondigde aanvangstijd start met een voorprogramma zoals de huidige reguliere 3 5 mm reclame spots. Dan is de dia dus definitief van het doek verdrongen. 2 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 26