2001: BON, BON, BONBON, BON, BON, BON. z o m o u j z d- -é (0 Traditiegetrouw kijken we in de laatste Holland Film Nieuws van het jaar terug en vooruit. 2001 zal voor de Nationale Bioscoopbon de boeken in gaan als het jaar van de grote veranderingen. Dankzij met name de filmverhuurders, Shell en Desk Services. In 2002 zal er wederom een hele boel gaan veranderen, maar alle veranderingen hebben maar één doel: de groei van de Nationale Bioscoopbon; het leukste cadeau in het donker. De bioscoopbon zelf is natuurlijk het middel om het uiteindelijke doel te bereiken: meer bezoekers voor de biosco pen en filmhuizen. De meeste filmverhuurders heb ben dit jaar de bioscoopbon op een fantastische manier onder steund. De bioscoopbon heeft kunnen genieten van de uitstra ling van films variërend van "Lara Croft: Tomb Raider" tot "The Discovery of Heaven". In samenwerking met de film verhuurders hebben wij grote televisiecampagnes kunnen doen. Ook de verschillende special edi- tions hebben voor de bon en de betreffende films hun meerwaar de weer bewezen. Alle filmver huurders waren zeer enthousiast over de samenwerking. Onze nieuwe campagne, die wij in de vorige HFN hebben gepresen teerd, leunt nog meer op de uit straling van films. In 2002 zal de samenwerking met de film verhuurders zich dus nog verder uitbreiden. Vanaf medio november is onze lang gekoesterde wens om via Shell bioscoopbonnen te verko pen in vervulling gegaan. Bij de Shell stations worden veel conve- nience- en impulsaankopen ge daan. De bioscoopbon past daar om perfect in de nieuwe aanpak van de Shell (Select) shops. In sa menwerking met A-Film hebben wij een grote "The Lord of the Rings" voorpremière actie gedaan. Deze werd ondersteund door een baliedisplay en commercials op Sky Radio en op de stations. Deze actie is zeer goed verlopen. Shell zal echter niet van vandaag op morgen voor miljoenen aan bioscoopbonnen gaan verkopen. Er zal nog veel in marketing geïnvesteerd moeten worden om de consument te vertellen dat de bon ook bij Shell te koop is. De bon van 15 7,50 vanaf 1-1-02) is te koop bij zo'n 225 grotere Shell stations. De bioscopen hebben ook in 2001 weer een record aantal bonnen verkocht. Naar verwach ting zal de verkoop volgend jaar stabiliseren door de komst van nieuwe verkooppunten. Ook de WV's hebben opnieuw bewezen dat zij qua verkooppunt een per fecte aanvulling zijn op de bios copen. Doordat zij een breed assortiment hebben van ver schillende bonnen in verschil lende waarden zijn zij hard op weg om dé cadeaubonnenwinkel van Nederland te worden. Vol gend jaar zullen er nog maximaal twee nieuwe verkoopkanalen bij komen. Pas dan is de bioscoop bon goed en gemakkelijk ver krijgbaar voor iedere doelgroep. Door de groei van het aantal verkochte bonnen (tot ruim boven het miljoen) en de toena me van de verkooppunten waren wij genoodzaakt de distri butie van de bon te veranderen. Om verschillende redenen is gekozen om de distributie uit te besteden aan een organisatie die zich hierin gespecialiseerd heeft. Vanaf eind oktober wordt de bon door Desk Services gedistri bueerd. Dit bedrijf werkt ook onder andere voor bedrijven zoals Coca-Cola, Kimberly Clark en Sony. De medewerkers op ons kantoor concentreren zich op de inname en de administra tie. Zo blijft ons hoge serviceni veau ook in 2002 en daarna gegarandeerd. De joint promotions markt was dit jaar zeer goed. Duracell, Kotex en Spa Reine hebben grote acties gedaan waarbij de bon zeer veel exposure heeft gekregen. De actie met Kotex was qua aantal afgenomen bon nen zelfs de grootste uit onze geschiedenis. Het MaDiWoDo- bioscoopkaartje dat wij dit jaar voor het eerst groot in de markt hebben gezet, heeft boven ver wachting gescoord. Imperial Tabacco, Ferrero en Visa maak ten er onder andere gebruik van. De aantrekkelijke prijs en de mogelijkheid om zelf een kant te bedrukken vallen zeer in de smaak bij (potentiële) afne mers. De verwachtingen voor 2002 zijn zeer hoog gespannen. Vanaf 1 januari 2002 zal de Na tionale Bioscoopbon voor de con sument verkrijgbaar zijn in vijf verschillende eurowaarden. Voor de b-to-b markt hebben wij ook nog een bon ter waarde van 2,50 De NVB zal de Nationale Bios coopbon en het MaDiWoDo- kaartje gaan uitgeven. Er zullen nieuwe verkooppunten bij komen. Er zal weer veel veranderen, maar de bioscoopbon blijft gewoon het beste marketinginstrument dat de branche heeft. Samen met u heb ben wij in 2001 weer ruim twee miljoen bezoekers naar de biosco pen getrokken. Maar we zijn nog lang niet klaar! Maak samen met ons van 2002 een onvergetelijk jaar! Frank Smit is commercieel manager van de Stichting Nationale Bioscoopbon. De filmverhuurders Shell On MaDiWoDo- BIOSCOOPKAASTIE IS GELDIG T/M DO. 3 0KT. 2002. DAARNA VERLIEST Hl| ABSOLUUT zi|n geldigheid. Niet in te wisselen 'or contanten. voor informatie en reservering: bel de Belbios 9363 pe7,5mc,ït) of surf naar www. bios Bioscopen en WV's Desk Services Business-to-business markt. 2002, de NVB en de euro z o 3 O 3 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 27