h 1 o h 0 Bennie Jolink J CL lil Ga je wel eens naar de bioscoop? "Nooit. De laatste film die ik in de bioscoop heb gezien was 'Deliverance'. Dat was 1972, 1973." En weet je nog in welke bioscoop? "In Enschede, waar ik toen woonde, in Alhambra. Toen ik in Amsterdam woonde, eind jaren '60, ging ik ook veel naar de film. Ik heb alle Clint Eastwood films gezien. Sinds ik bekend ben kom ik niet meer in openbare gele genheden. Vroeger vond ik het leuk om in een hoek van een café te zitten en naar mensen te kijken, maar nu ben ik degene die aangegaapt wordt." Hij staat deze winter letterlijk in de spotlights, als star of the silverscreen in de documentaire van Frank van den Engel: "Normaal: Ik kom altied weer terug". Maar het liefst leeft hij als kluizenaar. Voor Bennie Jolink geen popcornervaring. Al die koppen, je ziet dat ze het helemaal te gek vinden. En dat vind ik ook helemaal te gek. Ik zou toch van steen zijn, een idioot, een debiel, als ik dat niet zou voelen! Dat is net copuleren! Je maakt zes duizend mensen gelukkig! Het mooiste wat er is!" Angstaanjagend juist. Je krijgt zo een glas bier naar je hoofd! "Ach een kniesoor die daar op let." Maar in de bioscoop zit je in het donker. "Maar je moet er toch eerst heen. Ik kom überhaupt nergens. Ik ben zelf altijd op pad. Ik hou meer van een goed boek." Dus je ziet nooit een film? "Nou, we hebben wel Canal+ gehad. Maar dat heeft mijn vrouw afgezegd, vanwege de porno." Ik hoef je niet naar je favoriete filmsterren te vragen? "Er zijn waanzinnig beroemde mensen waar ik nooit van gehoord heb. Maar als je het over een Sophia Loren hebt of een Humphrey Bogart, dan sta ik mijn mannetje wel." Die zijn van voor de oorlog! "Absoluut niet! Sophia Loren vind ik nog steeds de mooiste vrouw ter wereld. 'Una giornata particolare', die film heb ik natuurlijk wel gezien." En nu bent je zelf een star of the silverscreen. Wat dacht je toen Frank van den Engel met zijn plan bij je kwam? "Ik was er verguld mee. Er zijn maar paar mensen over wie een film gemaakt is: André Hazes en Herman Brood. Op 17 miljoen mensen? Natuurlijk is dat een eer." Vroeg je je niet af wat Van den Engel wilde filmen? "Daar kwamen we pas al filmend achter. Er zijn al meer films over Normaal gemaakt, voor TV. Ik heb gezegd: onze fans zijn al zo vaak belicht: blote buiken, pissen, kot sen, met bier smijten, in de mod der wentelen, dat weten we nou wel. Doe me een plezier en toon eens een paar intelligente fans, want die zijn er namelijk." Wat vind jij zelf de mooiste scène? "Wanneer die twee boeren vertel len over hun beleving van Normaal. Dat vind ik het fijnste moment in de film." Is dat optreden met Normaal ook een soort acteren? "Absoluut niet. Maar ik kan wel bepaalde dingen uitschakelen en de knop omdraaien en denken: nu treed ik op, nu ben ik de baas, en nu hebben jullie allemaal naar mij te luisteren. Kaabaamü" Dan ben je de rockstarl "Nee, dat is wederzijds, dat is net als ware liefde. Die zaal, moet je die glimmende ogen kijken. En zij kijken allemaal naar mij. Je werpt je op als spreekbuis voor de boeren. "Dat ging bijna automatisch, toen Normaalfans ervan beschuldigd werden het MKZ-virus te verspreiden. Wij hebben veel boeren onder onze fans, en we krijgen soms heel aan grijpende post, over hun proble men en soms zelfs over zelfmoord pogingen. Wij zijn zowat de enigen die daarover überhaupt nog iets zeggen." Wil je ook hun woordvoerder zijn? "Als ik de volgende dag in het bos loop, dan denk ik wel eens: wat ben je nou allemaal aan het doen? Waar haal je het recht vandaan? Ik ben helemaal geen boer. Maar wij wonen wel op het platteland en dat wordt op dit moment kapot gemaakt." Gebruik je bij je teksten het Prisma Rijmwoordenboek? "Bestaat zoiets?" André Hazes gebruikt het. "Ja? Geestig!" Wat verwacht je van het effect van de film? "Ik heb geen flauw idee. Hoewel In 1996 stond het bericht in de krant dat Normaal zou stoppen. Ik kreeg toen ik allemaal hele lieve, welgemeende fanmail, met uitno digingen om in Frankrijk of Denemarken te komen herstellen. Dat was echt hartverwarmend. Maar een cultfiguur? 46

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 41