"Kijk eens goed om je heen, dan zie je dat de hele wereld bol staat van de entertainment. There is no business without show business* Dat biedt een sterke uitgangspositie waar je dan ook vanuit moet gaan. "Filmstudio's kijken, zo weet ik uit ervaring, met argusogen naar alles wat geld kost. Investeringen en kosten worden daar heel snel ter discussie gesteld. situatie waarin men het ene moment linksaf en het volgende moment rechts af kan slaan. In het geval van de NVB kun je de doelstelling in een zin samen vatten: hoe zorg je ervoor dat het NVB kantoor een toegevoegde waarde heeft voor zijn leden? Daar draait het om. Je gaat die vrijheid die je hebt gehad als zelfstandige ook niet missen? "Heel eerlijk? Ik wilde graag terug rich ting film. Zelfstandig consultant zijn is heel leuk, maar het is wel solistisch, van je administratie tot de adviezen die je geeft. Die presenteer je en laat je achter bij je opdrachtgever omdat ik de imple mentatie niet zelf verzorgde. Je houdt voeling en na drie maanden vraag je: "welke stappen hebben jullie al gezet?", en dan kreeg je te vaak een verhaal over andere, veelal korte termijn, prioriteiten te horen. Het blijkt dat het volgen van meer strategische adviezen op de langere termijn heel moeilijk is en durf vereist, durf die er dan toch niet is. Ik heb altijd met een half oog naar de entertainmentsector gekeken of er nog een operationele job was die ik leuk zou vinden en waar men mij voor zou willen hebben. Als je de entertainment sector beziet, zie je veel dertigers in het management zitten. Men zit, hoe verve lend dat ook klinkt, niet op vijftigers te wachten." Je hebt natuurlijk te maken met een kri tische achterban voor wie het zichtbare voordeel dat ze uit de organisatie moeten kunnen halen een belangrijk issue is. "Het is nu al met al eigenlijk een behoorlijk low-profile verhaal. We moeten meer gaan doen. We moeten een actieve club nastreven die zorgt voor een stuk belangenbehartiging in de meest brede zin van het woord. Van commercieel denken en doen met betrekking tot zowel de bioscoopbon als collectieve verzekeringen. Zijn er ook voordelen te halen uit de liberalisering van de ener giemarkt? Geen idee! Dat gaan we in de komende periode ook ontdekken." NVB voorzitter Ad Weststrate had het over 'het product NVB'. Wat is dat voor jou? "Dat product is enerzijds de toegevoeg de waarde: wat doet het NVB kantoor voor mij als exploitant in Weert of Heerenveen? Anderzijds is er het bios coopproduct. We moeten proberen om het avondje uit voor de consument te positioneren. Kijk eens goed om je heen, dan zie je dat de hele wereld bol staat van de entertainment. There is no business without show business kun je wel zeggen. Dat biedt een sterke uitgangspo sitie waar je dan ook vanuit moet gaan." Die enorme achterban bestaat wel uit grote ondernemingen en kleine zelfstan digen die ieder toch om andere dingen gaan vragen. Hoe denk je met het ver schil tussen die twee groepen om te gaan? "Dat weet ik nog niet precies. Ik weet wel dat ik in mijn CIC tijd bestuurslid ben geweest bij diverse branchepartijen zoals de NVPI, Stichting Video Veilig en de Stichting Videofilm Promotie. Er is zeker een vergelijking te trekken met de NVB, want ook daar had je grote en kleine leden. Bij Video Film Promotie had je zelfs alle partijen aan tafel. Niet alleen de detailhandel, van het mama winkeltje op de hoek tot de Videolanden van deze wereld, maar ook de distributeurs. Het doel was altijd om die op een lijn te krijgen over doelstel lingen en campagnes. Als NVB bureau sta je wel voor een stuk gezamenlijk belang. Dat moet je goed voor het voetlicht zien te krijgen. Ik denk dat alles veel te maken heeft met goed luisteren en duidelijk en helder zijn. Dan kom je er vaak wel uit." Denk je het initiatief te moeten nemen om exploitanten zaken aan te bieden en bij te brengen of wil je ze alleen maar ondersteuning bieden? "Allebei. Er is zon mooie uitspraak die zegt: dit college geeft gevraagd en onge- vraagd advies. Ik denk dat dat mijn rol en die van het NVB kantoor is. In eerste instantie zal ik eerst goed moeten luiste ren. Horen hoe dingen worden georga niseerd en plaatsvinden. Ik denk dat het belangrijk is dat ik de boer op ga en met de achterban in gesprek ga over de prioriteitspunten, waarvan er een groot aantal natuurlijk al genoemd wordt in de strategienota van het bestuur." Hoe ga je vervolgens, na die eerste fase, die gevraagde en ongevraagde adviezen in het land verspreiden? "Je bedoelt het communiceren? Er wordt al gesproken over regiobijeen komsten. Dat schijnt goed te werken. Het is daarnaast eigenlijk heel eenvou dig om een nieuwsbrief te maken, of dat nu op papier is of met HTML vorm gegeven. Ik denk wel dat het Internet een behoorlijke hoofdrolspeler in het geheel kan zijn. Hoe we het ook gaan doen, het moet dynamisch zijn en zeker geen sleur worden. Daar moeten we rekening mee houden" 10- HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 10