11
De NVB gaat ook een eigen promotie
beleid voeren. Heb je al concrete ideeën?
"Het belangrijkste onderdeel daarvan is
toch wel de bioscoopbon. Als ik zie dat
de handlingsproblemen redelijk groot
zijn, dan moet daar eerst snel een oplos
sing voor komen. Dan moet vervolgens
ook de distributie verder worden uitge
breid. Dat zal een speerpunt worden."
Hoe verhoudt dit actieve beleid zich met
de realiteit dat NFC Marketing op allerlei
gebieden wordt gereduceerd?
'Het bestaan van NFC Marketing kent
een golfbeweging. Het is sterk afhanke
lijk van de mensen die er in zitten en
die actief bezig willen zijn. Er zijn
natuurlijk bepaalde activiteiten die je als
filmdistributeurs en bioscoopexploitan
ten absoluut gezamenlijk moet doen."
Ik kan me overigens wel goed voor
stellen dat je als NVB een bureau wilt
hebben dat een actieve rol speelt bij
belangenbehartiging, inclusief het
commerciële traject en dat je de invloed
in NFC Marketing vanuit dat bureau wilt
regelen in plaats van het allemaal over te
laten aan NFC Marketing."
35 mm of DVD?
"Ik denk dat we er niet aan ontkomen
dat het digitale cinema wordt, maar
het blijft natuurlijk vooralsnog gaan
om de wijze waarop een en ander
gefinancierd gaat worden."
NVF of NVDO (belangenvereniging
voor videodetaillisten; red.)
"Absoluut de NVF De NVDO ligt te
ver van de bioscoop."
Amsterdam of Hilversum?
"Ik denk dat je, gelet op de verkeers
problematiek, op een gegeven
moment moet bezien of je niet ergens
anders naar toe moet gaan. Verder is
dit uiteraard een beslissing die bij de
leden en het bestuur ligt."
Een window van zes maanden of
een vrije markt regulering?
"Ik denk dat je een bepaalde
windowregeling nodig hebt. De
meeste distributeurs zullen roepen dat
er alleen exploitatiemodellen zijn en
geen windows, terwijl de studiobazen
aangeven dat ze primair films maken
voor het grote witte doek en die
exploitatievorm altijd zullen steunen.
Je moet de gedachte bij de consument
voorkomen dat je overmorgen al iets
uit de videotheek kunt halen wat nu
in de bioscoop draait. Het medialand
schap wijzigt continu en om chaos te
voorkomen is een formele regeling
een prima instrument."
Poldermodel of polarisatie?
'Samenwerken. Of dat nu een polder
model heet of niet, dat zal mij om het
even zijn. Ik geloof heilig in samenwer
ken omdat je dan alleen resultaat
behaalt."
Het Internet of papier?
"Je print heel veel uit, ook van het
Internet. Het is daarom allebei rele
vant. Bovendien wordt er sinds de
komst van de computer alleen maar
meer papier gebruikt."
Jongeren of senioren?
"Gelet op het product ligt de belang
rijkste groep tussen de vijftien en vijf
endertig. MTV-marketing! In theorie
heeft men het wel over seniorenmar-
keting, maar ik zie de filmstudio's op
reguliere basis niet zo snel 100 mil
joen dollar uitgeven aan een senioren
product."
Zal de sterke profilering van de NVB er
trouwens niet toe leiden dat de unieke
NFC constructie gaat veranderen?
"Ik denk dat er een aantal zaken is die
meer op het werkterrein van de NVB of
van de NVF liggen, maar de kracht van
de NFC zit 'm natuurlijk in de branche-
brede vertegenwoordiging op nationaal
en Europees niveau. Kijk, een filmver
huurder heeft een film en de bioscoop
exploitant een bioscoopdoek. Ze kun
nen gewoon niet zonder elkaar. Het is
dan ook een samenwerkings- en geen
conflictmodel. Overigens vind ik het
wel geweldig dat de NVB de eerste stap
heeft gezet en haar eigen functioneren
kritisch heeft bekeken."
Waarom vind je dat geweldig?
"Ook al staat de detailhandel in algeme
ne zin bekend om 'het letten op de
kleintjes', je verwacht het toch eerder
van een vereniging als de NVF.
Filmstudio's kijken, zo weet ik uit erva
ring, met argusogen naar alles wat geld
kost. Investeringen en kosten worden
daar heel snel ter discussie gesteld. Ik
vind het goed dat de NVB dat nu heeft
gedaan. Vooral ook vanuit de gedachte:
wat is de toegevoegde waarde van het
kantoor voor de leden?"
Hoe ziet de NVB er over drie jaar uit?
"Dat is nu te vroeg. Dat mag je mij over
een maand of drie weer vragen. Zeker is
wel dat we gaan proberen het bioscoop
bezoek hoger op het prioriteitenlijstje
van de Nederlander te krijgen."
citaat uit The Entertainment Economy
van MichaelJ. Wolf
HOLLAND FILM NIEUWS