11 De NVB gaat ook een eigen promotie beleid voeren. Heb je al concrete ideeën? "Het belangrijkste onderdeel daarvan is toch wel de bioscoopbon. Als ik zie dat de handlingsproblemen redelijk groot zijn, dan moet daar eerst snel een oplos sing voor komen. Dan moet vervolgens ook de distributie verder worden uitge breid. Dat zal een speerpunt worden." Hoe verhoudt dit actieve beleid zich met de realiteit dat NFC Marketing op allerlei gebieden wordt gereduceerd? 'Het bestaan van NFC Marketing kent een golfbeweging. Het is sterk afhanke lijk van de mensen die er in zitten en die actief bezig willen zijn. Er zijn natuurlijk bepaalde activiteiten die je als filmdistributeurs en bioscoopexploitan ten absoluut gezamenlijk moet doen." Ik kan me overigens wel goed voor stellen dat je als NVB een bureau wilt hebben dat een actieve rol speelt bij belangenbehartiging, inclusief het commerciële traject en dat je de invloed in NFC Marketing vanuit dat bureau wilt regelen in plaats van het allemaal over te laten aan NFC Marketing." 35 mm of DVD? "Ik denk dat we er niet aan ontkomen dat het digitale cinema wordt, maar het blijft natuurlijk vooralsnog gaan om de wijze waarop een en ander gefinancierd gaat worden." NVF of NVDO (belangenvereniging voor videodetaillisten; red.) "Absoluut de NVF De NVDO ligt te ver van de bioscoop." Amsterdam of Hilversum? "Ik denk dat je, gelet op de verkeers problematiek, op een gegeven moment moet bezien of je niet ergens anders naar toe moet gaan. Verder is dit uiteraard een beslissing die bij de leden en het bestuur ligt." Een window van zes maanden of een vrije markt regulering? "Ik denk dat je een bepaalde windowregeling nodig hebt. De meeste distributeurs zullen roepen dat er alleen exploitatiemodellen zijn en geen windows, terwijl de studiobazen aangeven dat ze primair films maken voor het grote witte doek en die exploitatievorm altijd zullen steunen. Je moet de gedachte bij de consument voorkomen dat je overmorgen al iets uit de videotheek kunt halen wat nu in de bioscoop draait. Het medialand schap wijzigt continu en om chaos te voorkomen is een formele regeling een prima instrument." Poldermodel of polarisatie? 'Samenwerken. Of dat nu een polder model heet of niet, dat zal mij om het even zijn. Ik geloof heilig in samenwer ken omdat je dan alleen resultaat behaalt." Het Internet of papier? "Je print heel veel uit, ook van het Internet. Het is daarom allebei rele vant. Bovendien wordt er sinds de komst van de computer alleen maar meer papier gebruikt." Jongeren of senioren? "Gelet op het product ligt de belang rijkste groep tussen de vijftien en vijf endertig. MTV-marketing! In theorie heeft men het wel over seniorenmar- keting, maar ik zie de filmstudio's op reguliere basis niet zo snel 100 mil joen dollar uitgeven aan een senioren product." Zal de sterke profilering van de NVB er trouwens niet toe leiden dat de unieke NFC constructie gaat veranderen? "Ik denk dat er een aantal zaken is die meer op het werkterrein van de NVB of van de NVF liggen, maar de kracht van de NFC zit 'm natuurlijk in de branche- brede vertegenwoordiging op nationaal en Europees niveau. Kijk, een filmver huurder heeft een film en de bioscoop exploitant een bioscoopdoek. Ze kun nen gewoon niet zonder elkaar. Het is dan ook een samenwerkings- en geen conflictmodel. Overigens vind ik het wel geweldig dat de NVB de eerste stap heeft gezet en haar eigen functioneren kritisch heeft bekeken." Waarom vind je dat geweldig? "Ook al staat de detailhandel in algeme ne zin bekend om 'het letten op de kleintjes', je verwacht het toch eerder van een vereniging als de NVF. Filmstudio's kijken, zo weet ik uit erva ring, met argusogen naar alles wat geld kost. Investeringen en kosten worden daar heel snel ter discussie gesteld. Ik vind het goed dat de NVB dat nu heeft gedaan. Vooral ook vanuit de gedachte: wat is de toegevoegde waarde van het kantoor voor de leden?" Hoe ziet de NVB er over drie jaar uit? "Dat is nu te vroeg. Dat mag je mij over een maand of drie weer vragen. Zeker is wel dat we gaan proberen het bioscoop bezoek hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander te krijgen." citaat uit The Entertainment Economy van MichaelJ. Wolf HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 11