Nationale Bioscoopbon Op weg naar het realiseren van nog meer extra bioscoopbezoeken door middel van de Nationale Bioscoopbon waren twee grote horden te nemen: distributie en promotie. Inmiddels zijn wij over anderhalve horde! Door Frank Smit Distributie De distributiehorde is genomen. In het vorige nummer van Holland Film Nieuws konden wij melden dat Free Record Shop de bioscoopbon gaat verkopen. Inmiddels zijn we ook rond met Postkantoren. Medio dit jaar zullen de 400 grootste postkantoren bioscoopbonnen in twee verschillende waarden gaan aanbieden aan hun ruim anderhalf miljoen bezoe kers per week. Samen met de VW's en Shell zorgen deze outlets voor een uitste kende verkrijgbaarheid van de Nationale Bioscoopbon. De bon is binnenkort bij zo'n 1.400 verkooppunten (inclusief bioscopen en filmtheaters) verkrijgbaar. De VW's zijn de cadeaubonnenwinkels van Nederland. De meeste VW's ver kopen bioscoopbonnen in alle waarden en daarnaast het filmblik. De doelgroep van de bioscoop komt sterk overeen met die van Free Record Shop, een perfecte match dus. Bij de Shell stations bereiken we de impuls- en convienceshoppers. De Postkantoren hebben een brede doelgroep en zeer veel store traffic. Ten opzichte van supermarkten bieden ze betere mogelijkheden om de bon onder de aandacht van de consument te brengen. Voor alle verkooppunten en met name Free Record Shop, Shell en Postkantoren geldt dat verkrijgbaar zijn alleen niet vol doende is. De bioscoopbon moet ook zichtbaar zijn. En zo zijn we bij de tweede horde aangekomen: promotie. Promotie Op drie fronten wordt de bioscoopbon gepromoot: via de bioscopen, via de andere outlets en via de media. Alle drie spelen ze een essentiële rol in het suc ces van de promotie. De rol van de bios coop was en is zeer belangrijk. De bios coopbon kunnen wij daar een emotione le lading geven. De consumenten die daar aanwezig zijn weten hoe leuk naar de bioscoop gaan is. Dit gevoel moeten we koppelen aan de bioscoopbon. In een van onze eerste 35 mm commercials werd dat heel direct gecom municeerd: "U zit lek ker, u bent er echt even uit. Doe dat ook eens een ander cadeau!". In de andere outlets moeten we met name de ver krijgbaarheid communi ceren. In de media moe ten we zowel lading geven aan de bioscoopbon als de verkrijgbaarheid onder strepen. De boodschap De IceAge special petitiën 12 - HOLLAND FILM NIEUWS Bioscoopbon mission: nearly accomplished

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 12