nale iflOSCOOP Ook te koop bij postkantoor óoöÖÖhh.. bestaat dus uit twee delen: - geef eens een film cadeau met de Nationale Bioscoopbon (het leukste cadeau in het donker); - de bioscoopbon is te koop bij Free Record Shop, Shell, VW en Postkantoren. Er zal nog veel geïnvesteerd moeten worden om de consument te vertellen dat de bioscoopbon nu ook bij Free Record Shop, Shell, VW en Postkantoren te koop is. Dit aangezien de bon zo'n 40 jaar alleen bij de bioscoop - tot een paar jaar geleden nog redelijk onopvallend - te verkrijgen was. Het beste marketinginstrument De Nationale Bioscoopbon blijft met afstand het beste marketinginstrument dat de branche rijk is. De visie van de oud bestuurders Wil Ruyters,Will van Dommelen en Abel Abeln en het commit- ment van de hele branche hebben voor het succes gezorgd. Alle concerns, alle onafhankelijken en ook alle filmverhuur ders waren en zijn nodig om de bios coopbon nog succesvoller te maken. De moederdag poster Afgelopen jaar zijn er ruim twee mil joen bioscoopbezoeken gerealiseerd met de bioscoopbon. Dat betekent zo'n 30 miljoen recette. Daar komen voor de bioscoop exploitanten ook nog de buffetomzet en de reclame inkomsten bij. Moet de branche hier tevreden mee zijn? Ja en nee! Ja, want dit is bereikt zonder dat er geld van bioscoopexploi tanten of filmverhuurders in is geïnvesteerd. Ja, want het was het maximaal haal bare met de beperkte bud getten van de Stichting Nationale Bioscoopbon. Nee, want nu de distribu tiehorde genomen is en we halverwege de promotie horde zijn, wordt het ver schil gemaakt tussen block- buster en mega-blockbuster. Wanneer de branche de bon blijft ondersteunen en er nog een paar schepjes bovenop doet, dan worden er in 2005 zon vier miljoen bezoeken gerealiseerd door de Nationale Bioscoopbon. Een paar schepjes is wat vaag. Waar heb ben we het over? Een paar voorbeelden. De bioscopen kunnen nog veel meer doen om de bioscoopbon te promoten. De filmverhuurders kunnen de bios coopbon (zonder extra kosten) in veel van hun uitingen meenemen. En tot slot nog een aardige: de NVB zou een deel van de collectieve marketinggelden in de promotie van de Nationale Bioscoopbon kunnen steken. Als we ook de laatste horde volledig achter ons hebben gelaten, hebben we er snel twee miljoen bezoeken bij! Frank Smit is marketing manager van de Nationale Bioscoopbon. free shopfe* De nieuwe deur/raam sticker voor bioscopen HOLLAND FILM NIEUWS - 1 3 <3Mn« rar mmn. 'ifW

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 13