CineMagica: Van home theatre tot Icd-tv home theatre Begin maart opende in Oss CineMagica haar deuren. Bij dit gloednieuwe bedrijf kan iedere rechtgeaarde filmliefhebber met een redelijk gevulde portemonnee terecht voor zijn high end-video, van een relatief simpele beam of LCD-TV, tot een compleet filmzaaltje aan huis. Door Frank de Neeve De thuisbioscoop is tegenwoordig ook voor de gewone man weggelegd. Werd mij vorig jaar in een luxe Haagse televisiewinkel nog verteld dat Nederlanders slechts geld uitgeven aan audio- en niet aan videoapparatuur, inmiddels staan er al meer dan 15.000 videobeams in Nederlandse huishou dens. CineMagica directeur Nico van Oss signaleerde deze ontwikkeling een paar jaar geleden al in Amerika en besloot een bedrijf te beginnen voor deze specifieke markt. Referentiezaal Bij mijn bezoek word ik al snel meege nomen naar de trots van CineMagica, het filmzaaltje, zo ongeveer de top van wat iemand zou kunnen aanschaffen. In deze referentiezaal genaamd Morpheus, naar de God van de dromen, staan zo'n dertig stoelen en een drie meter breed scherm. De geluidsinstallatie is 12 kanaals met Miller Kreisel luidspre kers, het merk waar Skywalker Sound, Dolby en DTS ook mee werken. Aan het plafond hangt een Barco CineMax 9 zachtjes te zoemen. Deze drie-buizen- beam op basis van CRT-techniek, kosten: 60.000 euro, is qua contrast en kleurstelling zo ongeveer het beste wat er momenteel op de markt is. In de hoek van de zaal staan twee 19 inch- racks, propvol versterkers, DVD-spelers enzovoorts. Om het geheel te complete ren bevindt zich vóór de eerste rij stoe len een touchscreen waarmee alles bediend kan worden, inclusief verwar ming, verlichting en, handig bij een enge film, zelfs de beveiliging. Ter demonstratie draait er in het zaaltje de film Gladiator. Wanneer het licht uit gaat blijkt dat Russell Crowe op deze manier best goed tot zijn recht komt. Als ik vraag om de geluidsinstallatie eens flink te laten knallen, gaat de DVD van The Fast and the Furious erin. Na een stichtelijk praatje van één van de hoofd rolspelers ("Don't try this at home, kids!") begint de film en wordt het volu me opgeschroefd. En ja hoor, als de racewagens voorbij denderen, grommen de subwoofers vervaarlijk. Tweezitsbank Nico van Oss blijkt een audio en ICT achtergrond te heb ben. Twee jaar gele den is hij met een paar mensen het bedrijf als projector ganisatie begonnen. Van Oss: "Wat we toen bouwden vari eerde in grootte van een kamer van drie bij vier met een tweezitsbank tot een zaal met vijfenveertig stoelen." Omdat veel componenten niet verkrijgbaar bleken en omdat er onvol doende installateurs waren om de appa ratuur goed te installeren, werd beslo ten om dit als custom installer en resel- ler (deze branche stikt van de Engelse termen) zelf te gaan doen. In de gedaan te van het zusterbedrijf CineConsult worden ook bioscoopcalibraties uitge voerd en wil men een rol gaan spelen in de omwenteling naar digitale cinema. CineMagica krijgt veel opdrachten binnen via makelaars en projectontwik kelaars. Vaak gaat het dan om villa's. "Dat is de absolute bovenkant van de markt," erkent Van Oss, "waar een gemiddelde installatie al gauw zo'n 80.000 euro kost. Discretie is in die markt een abso lute vereiste, maar als je je daar aan houdt, heb je via die opdrachtgevers de beste mond-tot-mondreclame." De gewo ne man weet CineMagica echter ook te vinden. "Wij hadden hier laatst een NS- conducteur die jarenlang zijn centjes bij elkaar had gespaard. Die man kocht een projector in de 15.000 euro klasse." HOLLAND FILM NIEUWS - 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 17