DocuZone
OPROEP
Door de beperkte levensduur van de
projectielamp is het de operateurs van
het Haags Filmhuis verboden om hun
eigen Playstation aan te sluiten, maar de
aanwezigheid van zo'n goede beam
schept natuurlijk wel mogelijkheden
voor de programmeur van een theater.
Kadir Selcuk van het Rotterdamse
Lantaren/Venster ziet vooral nieuwe
mogelijkheden bij speciale programma's.
"Ik organiseer ieder jaar op eigen kracht
een aantal groot- en kleinschalige festi
vals, zoals Cinema Méditerranée. Soms is
het erg moeilijk goede kopieën van
bepaalde films te vinden. Dan is DVD
een goed alternatief. Dat heeft in ieder
geval een betere kwaliteit dan 16 mm,
vooral met betrekking tot het geluid."
Theorie en realiteit
Operateur Jan Leppink zit kort voor de
voorstelling van De stand van de zon
nog rustig achter een kop koffie in het
café van het Haags Filmhuis. Voor een
DocuZone-voorstelling hoeft hij immers
niet te zeulen met zware films en er
hoeft ook geen film te worden ingelegd.
Gewoon even het DVD-tje in de speler
leggen, op play drukken en daar begint
je voorstelling. Dat is echter de theorie,
maar werkt het ook echt zo?
Niet helemaal: die middag bleek in het
Haags Filmhuis een DVD-voorstelling
van de film Geluk is als glas niet geheel
vlekkeloos te zijn verlopen. Eerst leek
het alsof er een constante springer in
het beeld zat, daarna werd het beeld
blokkerig en uiteindelijk hield de DVD-
speler er zelfs helemaal mee op.
Schoonmaken van de DVD bleek nutte
loos: hij was verkeerd gebrand. Er zat
niets anders op dan datgene te doen,
wat een theaterexploitant het minst
graag doet: zijn publiek naar huis sturen.
Toch is dit een uitzonderlijke calamiteit
De stand van de zon
voor DocuZone; in het Haags Filmhuis
is men dan ook erg tevreden over het
project. Het door de beam geprojecteer
de beeld ziet er goed genoeg uit en de
bezoekerscijfers zijn bemoedigend. En
daar was het toch allemaal om te doen.
In het Haags Filmhuis bepaalt de hoofd
operateur, naar aanleiding van een door
de DocuZone organisatie verstrekte
handleiding de instellingen voor de
film. Vóór de voorstelling van vanavond
loopt operateur Jan Leppink alle instel
lingen nog even na. Het blijkt dat het bij
een DocuZone film mogelijk is om te
kiezen voor een uitgebreide voorstelling
of voor een voorstelling met alleen de
film. Bij de eerste optie start de voor
stelling met de DocuZone leader en een
paar trailers van komende DocuZone
titels. De stand van de zon, de film van
die avond, blijkt populair: de zaal is
bijna uitverkocht. Naar later zal blijken,
is dit de best lopende film tot nu toe,
wat de meeste theaters er toe brengt de
film zelfs te prolongeren.
Instelkeuzes
Leppink is als operateur nog niet onver
deeld enthousiast over het DocuZone
concept. Door de veelheid aan instel
keuzes blijkt het namelijk goed mogelijk
om, anders dan bij 35 mm, iedere voor
stelling compleet anders te draaien dan
een andere. Aan de ene kant is dat
begrijpelijk bij een general purpose-
projector als deze, in tegenstelling tot
een specifieke cinemaprojector zoals
bijvoorbeeld Barco's (veel duurdere) D-
CinePremiere. In een bioscoopsituatie
moet dit echter niet mogelijk zijn.
Tenslotte heeft een Dolby-unit ook
slechts één knop voor het volume en is
het niet de bedoeling dat iedere opera
teur een film de klankkleur meegeeft,
die hém het beste lijkt.
Dat een operateur de film beeldvullend
kan maken door hem horizontaal of ver
ticaal wat uit te rekken, waardoor de
beeldverhoudingen worden verstoord,
is natuurlijk uit den boze. Maar dat een
operateur invloed kan hebben op het
artistieke eindproduct door zijn per
soonlijke keuzes, is nog vreemder. De
kleur van een film moet bepaald wor
den door een professional in het post
productie proces, de zogenaamde
grader, of door een andere kleur-expert,
maar niet door de vertoner.
Programma-informatie over DocuZone
is te vinden op www.docuzone.nl
Een korte uitleg van het Folkets Hus-
project staat op
http ://www. sfise/akt/aebio/aebihus/ae
bihus.htm
De website van Emerging Cinemas is
www.emergingcinemas.com
Voor vijf vakgenoten die geïnteres
seerd zijn in de technische en kwali
teitsaspecten van DocuZone heeft
Holland Film Nieuws tien vrijkaarten
beschikbaar. De eerste vijf inzenders
krijgen twee vrijkaarten toegestuurd.
Op is op! Stuur daarom snel een e-
mail naar hfn@worldonline.nl.
24 - HOLLAND FILM NIEUWS