DocuZone OPROEP Door de beperkte levensduur van de projectielamp is het de operateurs van het Haags Filmhuis verboden om hun eigen Playstation aan te sluiten, maar de aanwezigheid van zo'n goede beam schept natuurlijk wel mogelijkheden voor de programmeur van een theater. Kadir Selcuk van het Rotterdamse Lantaren/Venster ziet vooral nieuwe mogelijkheden bij speciale programma's. "Ik organiseer ieder jaar op eigen kracht een aantal groot- en kleinschalige festi vals, zoals Cinema Méditerranée. Soms is het erg moeilijk goede kopieën van bepaalde films te vinden. Dan is DVD een goed alternatief. Dat heeft in ieder geval een betere kwaliteit dan 16 mm, vooral met betrekking tot het geluid." Theorie en realiteit Operateur Jan Leppink zit kort voor de voorstelling van De stand van de zon nog rustig achter een kop koffie in het café van het Haags Filmhuis. Voor een DocuZone-voorstelling hoeft hij immers niet te zeulen met zware films en er hoeft ook geen film te worden ingelegd. Gewoon even het DVD-tje in de speler leggen, op play drukken en daar begint je voorstelling. Dat is echter de theorie, maar werkt het ook echt zo? Niet helemaal: die middag bleek in het Haags Filmhuis een DVD-voorstelling van de film Geluk is als glas niet geheel vlekkeloos te zijn verlopen. Eerst leek het alsof er een constante springer in het beeld zat, daarna werd het beeld blokkerig en uiteindelijk hield de DVD- speler er zelfs helemaal mee op. Schoonmaken van de DVD bleek nutte loos: hij was verkeerd gebrand. Er zat niets anders op dan datgene te doen, wat een theaterexploitant het minst graag doet: zijn publiek naar huis sturen. Toch is dit een uitzonderlijke calamiteit De stand van de zon voor DocuZone; in het Haags Filmhuis is men dan ook erg tevreden over het project. Het door de beam geprojecteer de beeld ziet er goed genoeg uit en de bezoekerscijfers zijn bemoedigend. En daar was het toch allemaal om te doen. In het Haags Filmhuis bepaalt de hoofd operateur, naar aanleiding van een door de DocuZone organisatie verstrekte handleiding de instellingen voor de film. Vóór de voorstelling van vanavond loopt operateur Jan Leppink alle instel lingen nog even na. Het blijkt dat het bij een DocuZone film mogelijk is om te kiezen voor een uitgebreide voorstelling of voor een voorstelling met alleen de film. Bij de eerste optie start de voor stelling met de DocuZone leader en een paar trailers van komende DocuZone titels. De stand van de zon, de film van die avond, blijkt populair: de zaal is bijna uitverkocht. Naar later zal blijken, is dit de best lopende film tot nu toe, wat de meeste theaters er toe brengt de film zelfs te prolongeren. Instelkeuzes Leppink is als operateur nog niet onver deeld enthousiast over het DocuZone concept. Door de veelheid aan instel keuzes blijkt het namelijk goed mogelijk om, anders dan bij 35 mm, iedere voor stelling compleet anders te draaien dan een andere. Aan de ene kant is dat begrijpelijk bij een general purpose- projector als deze, in tegenstelling tot een specifieke cinemaprojector zoals bijvoorbeeld Barco's (veel duurdere) D- CinePremiere. In een bioscoopsituatie moet dit echter niet mogelijk zijn. Tenslotte heeft een Dolby-unit ook slechts één knop voor het volume en is het niet de bedoeling dat iedere opera teur een film de klankkleur meegeeft, die hém het beste lijkt. Dat een operateur de film beeldvullend kan maken door hem horizontaal of ver ticaal wat uit te rekken, waardoor de beeldverhoudingen worden verstoord, is natuurlijk uit den boze. Maar dat een operateur invloed kan hebben op het artistieke eindproduct door zijn per soonlijke keuzes, is nog vreemder. De kleur van een film moet bepaald wor den door een professional in het post productie proces, de zogenaamde grader, of door een andere kleur-expert, maar niet door de vertoner. Programma-informatie over DocuZone is te vinden op www.docuzone.nl Een korte uitleg van het Folkets Hus- project staat op http ://www. sfise/akt/aebio/aebihus/ae bihus.htm De website van Emerging Cinemas is www.emergingcinemas.com Voor vijf vakgenoten die geïnteres seerd zijn in de technische en kwali teitsaspecten van DocuZone heeft Holland Film Nieuws tien vrijkaarten beschikbaar. De eerste vijf inzenders krijgen twee vrijkaarten toegestuurd. Op is op! Stuur daarom snel een e- mail naar hfn@worldonline.nl. 24 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 23