feature 2 Martin Haak: "Het is misschien wel vreemd dat wij Grolsch schenken en binnen Heineken. Buffetten worden steeds belangrijker in de exploitatie van bioscopen. Bezoekers besteden flink veel geld aan de bar en theatermanagers zijn meer horecabazen dan filmvertoners. Tegelijkertijd groeit de belangstel ling van grote leveranciers. Pepsi, Coca-Cola, Grolsch en Heineken ver dringen elkaar aan de bioscooptoog. Door Lucia Alleman Waar de bioscoopexploitanten al gauw 40% van de recettes moeten afstaan aan de filmverhuurders kunnen zij flink winst maken op de versnaperingen. Ron Sterk schat het aandeel van de buffetten in de totale omzet van de Minerva Groep, met inbegrip van reserverings- gelden en reclameopbrengsten, op 27%. Dat aandeel is de afgelopen vijf jaar sub stantieel gegroeid. Sterk verklaart deze stijging door de extra aandacht, die tegenwoordig aan het buffet wordt besteed. Het assortiment en de aankle ding zijn meer aangepast aan de smaak van het publiek. Maar de belangrijkste factor zijn de grotere maten waarin de versnaperingen worden aangeboden. Sinds Grolsch beugelflessen levert aan bioscopen is de bieromzet alleen maar gestegen. De maxi-zakken M&M's zijn niet aan te slepen. De Magnum heeft het choco-ijsje vervangen. Het klassieke glazen Coca-Cola-flesje van 0,2 liter maakte plaats voor de postmix, waar mee je bekers tot een liter kunt willen. En vooral een mega-emmer popcorn is onmisbaar voor een optimale bioscoop beleving. Sponsoring De gretigheid van het voornamelijk jeugdige publiek maakt de bioscoop tot een interessante afzetmarkt voor de leveranciers. Bovendien straalt de gla mour van de filmwereld af op hun pro duct. Zij zijn bereid om veel geld te investeren in het product film. Coca- Cola sponsort het fïlmeducatieprogram- ma Klassefilm en de Dag van de Nederlandse Film. Pepsi Cola laaft de dorst van Britney Spears. Vooral Grolsch heeft een sterke band met de film wereld als sponsor van het Nederlands Filmfestival, het International Film Festival van Rotterdam en de Grolsch Master Movie. En in de contracten met de bioscoopondernemingen zijn bud getten voor promotieactiviteiten opge nomen. Naar rato van verkochte hoe veelheden stellen de grote concessie partners fondsen beschikbaar voor eve nementen en speciale productpresenta ties. Cola-oorlog Steeds meer leveranciers lijken zich in de bioscoop te begeven. Toen Paula da Silva van PopCorn USA dertien jaar gele den begon lag de wereld voor haar open en kon zij een monopoliepositie innemen.Twee jaar geleden verscheen Jimmy's in beeld. Inmiddels is PopCorn USA Bioscooponderneming Wolff en Pathé aan haar concurrent kwijtgeraakt. Ook het beleid van Pepsi Cola getuigt van expansiedrift. Onlangs sloot men een contract met CineCity in Vlissingen. Ad Weststrate wil niets kwijt over de deal. Maar Rob Besseling van Coca-Cola Enterprises Nederland vindt het spijtig: "Het is jammer om zo'n belangrijke klant, een ondernemer die aan de weg timmert, te verliezen. Van een cola-oor log wil Besseling niet weten. "We hou den een goede verstandhouding met Weststrate. Hij heeft een goede kijk op onze rol en toegevoegde waarde bij en voor bioscopen. Veel ketens en zelfstan- dige bioscopen waarderen ons als part ner, met wie zij samen hun buffetomzet positief kunnen beïnvloeden." Freddy Heineken "Zit er een man in de bioscoop, roept die ineens keihard: 'Is er een dokter in de zaal? Vanaf het balkon hoort hij: 'Ja, hier.' Zegt de man: 'Hé dokter, vindt u het ook zo'n rotfilm?' Een typische grap van Freddy Heineken die duide lijk niet van film hield. De huidige mar ketingafdeling van de biergigant denkt daar kennelijk anders over. In februari sloot Heineken een contract met Pathé. Karin Willems, woordvoerder van het bierconcern: "Een belangrijke sponsor- peiler voor Heineken is uitgaan. Wij zijn sponsor van de Uitmarkt, van de Fast Forward Dance Parade in Rotterdam en van Heineken Night Life. Met bioscopen 26 - HOLLAND FILM NIEUWS De strijd om het buffet

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 25