Ron Sterk: ''Wat mij betreft zou het volume nog groter mogen zijn, een 0,6 literfles bijvoorbeeld. Gegarandeerd dat dat de verkoop verder opkrikt. hadden wij tot nu toe nog niet zoveel, terwijl het toch een belangrijke vorm van uitgaan is. Bovendien is Heineken al langer betrokken bij film via inscript sponsoring van James Bond films, bij Notting HM en The Spy Who Shagged Me. Hajo Binsbergen van Pathé geeft uitleg bij de switch: "Wij kiezen onze conces siepartners uit op een aantal criteria: de sterkte van het merk en het vermogen verkoop te realiseren, de kracht van de organisatie om marketingactiviteiten te ontplooien, de bereidheid te investeren in reclame en marketing, de inkoopprijs en de logistieke organisatie van de leveranties. Heineken is een enorm sterk A-merk met een aanzienlijk marke- tingapparaat in huis." Over hoeveel geld Heineken bereid is te investeren in de samenwerking doen beide partijen er het zwijgen toe. Op dit moment werken ze samen aan een programma van pro motionele activiteiten om de bioscoop beleving verder tot ontwikkeling te gaan brengen, zoals het persbericht aan kondigt. Grolsch Master Movie De overstap van Pathé van Grolsch naar Heineken is des te opmerkelijker omdat de bioscooponderneming juist het afge lopen najaar samen met Grundig en Grolsch het Grolsch Cinecafé opende. Het café is gevestigd in de flank van de Amsterdamse Pathé ArenA. Martin Haak van Haak Consult BV heeft het concept voor het etablissement bedacht; een grand café met een film noir achtige atmosfeer. Hij is verrast door de move, maar niet uit het veld geslagen. "Het is misschien wel vreemd dat wij Grolsch schenken en binnen Heineken. Als het beeldmerk van Grolsch in beeld komt bij een of andere première, dan is dat alleen maar prettig. Maar de contacten met Pathé zijn verder goed. Wij zijn met ze in overleg om nog meer bijzondere caféformules te ontwikkelen, ook met Grolsch, ja." Voor Grolsch was het nieuws een pijn lijke verrassing. Pathé is natuurlijk een grote klant. Pathé is ook de gastheer van de Grolsch Master Movie. Wat Luuk Putmans van Grolsch betreft kan dat evenement op de oude voet voortgezet worden. Volgens Hajo Binsbergen zal dat echter niet meer in Pathé theaters plaatsvinden. "Dat betekent niet dat wij nooit meer premières hebben. We doen dat nu ook al veel met de verschillende filmdistributeurs." De kans is klein dat Grolsch een gelijkwaardige locatie voor Illustratie: Berend Jan Kompanje het prestigieuze festijn vindt. De Nederlandse sterren zijn met geen stok naar de provincie te krijgen. Groot, groter, grootst De grote concessiepartners lijken elkaar steeds meer te verdringen aan het buf fet. Nu Heineken haar eerste grote vis gevangen heeft is zij misschien van plan ook andere bioscoopondernemers voor zich te winnen? Karin Willems:" Ons contract met Pathé gaat pas per 1 juli in. We gaan eerst eens kijken hoe dat uitpakt." De interesse van de leveranciers brengt de bioscoopexploitanten in een riante positie. Niets weerhoudt hen ervan de mogelijkheden te verkennen. Ron Sterk van Minerva houdt het voorlopig bij Grolsch. "De beugelflessen zijn absoluut een sterk punt van Grolsch. Wat mij betreft zou het volume nog groter mogen zijn, een 0,6 literfles bijvoor beeld. Gegarandeerd dat dat de verkoop verder opkrikt." Citaat afkomstig uit Het Parool, 7 januari 2002 HOLLAND FILM NIEUWS - 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 26