spotlight - Op het dieptepunt in de bioscoopcon junctuur koos Geert Hollemans ervoor in een nieuw theater te investeren. Hollywood staat nu tien jaar aan het Marktplein van het Oost-Groningse handelsstadje Winschoten en trok vorig jaar 90.000 bezoekers. Je bent een geboren bioscoop mens. "Dat kun je wel stellen. Vanaf een jaar of acht moest ik meehelpen in de bios coop. Ik kreeg in de pauze een doos ijs mee, choco's, die kostten toen een kwartje. Dat was geen succes. Als ik riep:"Ijs!", gebeurde er niets. Ik verkocht niet één ijsje. Ik bedacht toen een andere aanpak. Ik had een vriendje en die gaf ik een kwartje. En als ik dan in de pauze "Ijs!" riep, schreeuwde hij:"Ja!" Daarna volgden vanzelf de andere ijsliefhebbers." Jouw grootvader is de bioscoop dynastie begonnen. "Ja, in 1916 bouwde hij de Scala aan de Langestraat in Winschoten, een bioscoop in Tuschinski-stijl." Was jouw grootvader de Abraham Tuschinki van Winschoten? "Hij is wel van dezelfde gedachte uitgegaan: als je iets doet dan moet je het ook goed doen. Waarom is men aan die prachtige gevel gaan prutsen? "Op een bepaald moment voel je de noodzaak om de gevel te veranderen, om te laten zien dat je modern bent, dat je aangepast bent aan de tijd. Je moet buiten laten zien, dat je binnen aan de gang bent, dat is mijn gevelfilosofie." Die magie van film, beleef je die zelf nog wel eens? "Als ik nu wil genieten van een film, dan moet ik echt alle deuren op slot doen, de telefoonstekkers eruit en dan ga ik in mijn uppie in de zaal zitten. Anders krijg je er de kans niet voor." Weet je eigenlijk wat er in je bios coop draait? "Ik heb ze niet allemaal gezien. Maar ik ben heel goed in staat om een film te verkopen. Als je een film kent, dan ga je je een oordeel vormen en zou je de nei ging kunnen krijgen hem af te raden." De programmatie laat je nu aan Ron Sterk (Minerva) over. "Ik heb het tweeëntwintig jaar zelf gedaan. Ik vind dat ik mij meer moet bezighouden met het spanningsveld tus sen de bioscoop en de bezoeker." Wat is dan de kunst van het bios coopexploitantenvak? 'Dat kan ik in één woord zeggen: marketing. Ik heb een keer het traject geanalyseerd, vanaf het moment dat iemand belt om te informeren welke films we draaien totdat hij de bioscoop weer verlaat. En ik heb ontdekt dat in dat traject 70 marketingmomenten liggen." Wat zijn dat voor punten? "Bijvoorbeeld, dat je de bioscoop snel kunt vinden en dat je gemakkelijk kunt parkeren. En dat er iemand bij de zaal deur staat die even zegt: "Komt u voor die film,goede keuze. Prettige avond!" En een tissue uitdeelt om de tra nen te deppen. "Ja, bijvoorbeeld. Als je in dat contact van vijf seconden even persoonlijke aandacht kunt geven, dan hebben onze bezoekers gelijk het gevoel dat ze als gast worden behandeld. En dat is belangrijk." Wie zijn jouw doelgroepen? "Dat hangt af van de film. Je moet verschillende lijntjes uitzetten om je doelgroepen te bereiken. Met de bibliotheken in de omgeving heb ik zo'n lijntje. Als we een boekver- filming hebben, dan hangen zij voor mij posters op. We hebben straks met Coca-Cola en Albert Heijn een 2 voor 1 actie, waarbij we ons specifiek richten op gezinnen." En met de plattelandsvrouwen heb je goede relaties. "Dat is een dankbare groep. Als die tevreden Hollywood verlaat, dan weet ik dat ze met dikke verhalen thuis komen voor hun man: "Most oak es en keer mietgoan Jan, dan goan wi soamen naar de bioscoop!" Hollywood staat er nu tien jaar, groot feest? "We hebben twee jaar geleden een groot feest gehad met alle zakelijke rela ties en bobo's uit de bioscoopwereld. Nu richten we ons op onze klanten. Die mogen voor twee euro naar de film. En met het personeel gaan we een dagje uit." 38 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 35