5 T)!r feature s Wilco Wolfers: "Hetprobleem van deze sector is dat men denkt per speelweek.x 11 hoewel dat zeer zeker ook gepaard ging met vallen en opstaan. De Nationale Bioscoopdag, de nationale 2 voor 1 actie, de BelBios, filmeducatie; het waren allemaal dingen die collectief opeens mogelijk werden. Uiteindelijk gingen alle activiteiten te veel tijd eisen van de bestuursleden. De roep om professionalisering werd met de dag luider. Daar was ook alle reden toe. Het bioscoopbezoek groeide met grote snelheid en NFC Marketing droeg daar mooi een steentje aan bij. Uiteindelijk werd er met René Muller begin 2000 een fulltime manager aange trokken. Zijn aanstelling liep bijna paral lel met de benoeming van Wilco Wolfers tot voorzitter. Succes met een deukje Terugkijkend op die beginperiode zegt Wolfers toen al in de gaten te hebben gehad dat de eensgezindheid binnen NFC Marketing een deuk had opge lopen. "Er was discussie gaande over de effectiviteit van alles wat NFC Marketing deedfDat bracht ons ertoe om te beginnen het adviescollege (voor heen het algemeen bestuur van NFC Marketing; red.) nieuw leven in te bla zen. Een brainstormsessie resulteerde in een bijzonder ambitieus marketingplan. René en ik wisten dat we een succes nodig hadden om dat er doorheen te krijgen. De 2 voor 1 actie met Proctor Gamble en Albert Heijn was dat succes. Moet je je voorstellen 1,2 miljoen actie bezoekers! Daar zijn andere partijen ontzettend jaloers op!" Hoe succesvol de 2 voor 1 actie ook was, zeker in vergelijking met de de sastreuze chipperactie van het jaar daar voor, Wolfers en zijn team stuitten op verzet tegen onderdelen van het plan. Ditmaal kon er geen consensus worden bereikt over de rol die NFC Marketing in de inmiddels alweer sterk verande rende bioscoopmarkt moest gaan spe len. Volgens Wolfers was dat te wijten aan enkele belangrijke oorzaken. Minder belangrijk "De gehele discussie rondom NFC Marketing moet gezien worden in het kader van de veranderingen bij de NFC, het voorheen best geïnstitutionaliseerde kartel van Nederland. Men is het functio neren ervan heel kritisch gaan bekijken. Daarnaast lopen ook de ontwikkelingen bij de NVB en de NVE Het zijn turbulen te tijden geweest. Op die momenten is men met hele andere dingen bezig dan met de collectieve marketing." Wolfers voegt daar aan toe: "Het is iro nisch om vast te stellen dat het afge lopen jaar een fantastisch bioscoopjaar is geweest, met 11% meer bezoekers dan het jaar daarvoor, en dat we tegen die achtergrond geen prominente plaats voor NFC Marketing hebben weten te veroveren. Daarbij speelt natuurlijk dat collectieve marketing niet meer zo belangrijk wordt gevonden. Men is zelf een stuk actiever geworden, zowel de filmverhuurders als de exploitanten." Wie bekend is met de materie weet dat een belangrijke reden van het uitkleden van NFC Marketing ook te maken heeft met de financiering. Gedurende enige tijd werden de activiteiten van de stich ting (en de stichting zelf) betaald met gelden van de zogeheten Easy Blue actie HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 11