Europese entree Kodak digitale cinema
Na de onthulling eerder dit jaar tijdens ShoWest, wordt de nieuwe digi
tale projector van Kodak nu ook in Europa gepresenteerd. Tijdens
Cinema Expo is deze projector niet alleen te bewonderen op de trade
show, maar zal hij met een blockbuster ook het scherm van het RAI
Auditorium verlichten.
Prototype digitale projector van Kodak
Door Frank de Neeve
De presentatie van Kodaks digitale pro
jector is een belangrijke gebeurtenis. Het
is namelijk het eerste digitale projectie
systeem dat niet is gebaseerd op Texas
Instruments' DLP Cinema-technologie.
Kodak gaat zijn eigen weg, met een pro
jector gebaseerd op JVC's D-ILA technolo
gie. Of andere producenten (lees Sony)
zullen volgen is nog onduidelijk.
Bij een overgang naar digitale cinema
heeft Kodak, als leverancier van het gros
van 's werelds filmmateriaal, natuurlijk
heel wat te verliezen. Maar het bedrijf
heeft bij de ontwikkeling daarvan ook
een enorme kennis opgebouwd: weinigen
weten meer over kleur en de opbouw
van beelden dan de ingenieurs in Kodaks
hoofdkwartier in het Amerikaanse
Rochester. Daarom is het niet vreemd dat
Kodak de digitale cinemamarkt betreedt.
Systeem
Kodak Digital Cinema is meer dan een
projector. Het begint met het omzetten
van filmbeelden naar digitale bestanden,
voor zover er op film geschoten is, en ein
digt met de uiteindelijke projectie.
Daarvoor heeft Kodak een eigen Cinema
Operating System ontwikkeld, waarmee
men in de bioscoop hoofdfilms, trailers
en ander pre-show materiaal kan laden,
beheersen en programmeren. Ook kleur-
managementtechnologie is onderdeel van
het systeem, om er zeker van te zijn dat
kleur en contrast van master en print
overeenkomen.
Vooralsnog is Kodak Digital Cinema een
prototype, geen product. Men wil het
systeem pas op z'n vroegst in 2003 op de
markt brengen. Het is echter de vraag of
het dan al niet een hopeloze technologi
sche achterstand op de DLP Cinema-con-
currentie heeft opgelopen. Die is namelijk
nu al aan zijn tweede generatie projecto
ren toe.
Naast elkaar
Tijdens de ontwikkeling van het systeem
heeft Kodak steeds gezegd dat het met
een chip met een hogere resolutie dan
die van DLP-Cinema zal komen, omdat
digitale cinema beter moet worden dan
film. Resolutie is niet alles, was het ant
woord van de concurrentie, contrast is
ook belangrijk en dat is bij D-ILA, door de
aard van de technologie (LCD), niet hoog.
Als Kodak zijn systeem goed op de markt
weet te brengen, is het de vraag hoe de
twee systemen naast elkaar zullen leven.
Film is een standaard en in de digitale
wereld zullen verschillende systemen aan
dezelfde standaard moeten voldoen.
De Kodak Digital Cinema website is
http://www. kodak. com/US/en/motion
digital/sy stem. sbtml
Hoe Kodak tegen digitale cinema aankijkt
wordt goed weergegeven op
http://www. kodak. com/US/en/motion
/digital/reality shtml
HOLLAND FILM NIEUWS - 25
ïif58?SS:»#S8S