Europese entree Kodak digitale cinema Na de onthulling eerder dit jaar tijdens ShoWest, wordt de nieuwe digi tale projector van Kodak nu ook in Europa gepresenteerd. Tijdens Cinema Expo is deze projector niet alleen te bewonderen op de trade show, maar zal hij met een blockbuster ook het scherm van het RAI Auditorium verlichten. Prototype digitale projector van Kodak Door Frank de Neeve De presentatie van Kodaks digitale pro jector is een belangrijke gebeurtenis. Het is namelijk het eerste digitale projectie systeem dat niet is gebaseerd op Texas Instruments' DLP Cinema-technologie. Kodak gaat zijn eigen weg, met een pro jector gebaseerd op JVC's D-ILA technolo gie. Of andere producenten (lees Sony) zullen volgen is nog onduidelijk. Bij een overgang naar digitale cinema heeft Kodak, als leverancier van het gros van 's werelds filmmateriaal, natuurlijk heel wat te verliezen. Maar het bedrijf heeft bij de ontwikkeling daarvan ook een enorme kennis opgebouwd: weinigen weten meer over kleur en de opbouw van beelden dan de ingenieurs in Kodaks hoofdkwartier in het Amerikaanse Rochester. Daarom is het niet vreemd dat Kodak de digitale cinemamarkt betreedt. Systeem Kodak Digital Cinema is meer dan een projector. Het begint met het omzetten van filmbeelden naar digitale bestanden, voor zover er op film geschoten is, en ein digt met de uiteindelijke projectie. Daarvoor heeft Kodak een eigen Cinema Operating System ontwikkeld, waarmee men in de bioscoop hoofdfilms, trailers en ander pre-show materiaal kan laden, beheersen en programmeren. Ook kleur- managementtechnologie is onderdeel van het systeem, om er zeker van te zijn dat kleur en contrast van master en print overeenkomen. Vooralsnog is Kodak Digital Cinema een prototype, geen product. Men wil het systeem pas op z'n vroegst in 2003 op de markt brengen. Het is echter de vraag of het dan al niet een hopeloze technologi sche achterstand op de DLP Cinema-con- currentie heeft opgelopen. Die is namelijk nu al aan zijn tweede generatie projecto ren toe. Naast elkaar Tijdens de ontwikkeling van het systeem heeft Kodak steeds gezegd dat het met een chip met een hogere resolutie dan die van DLP-Cinema zal komen, omdat digitale cinema beter moet worden dan film. Resolutie is niet alles, was het ant woord van de concurrentie, contrast is ook belangrijk en dat is bij D-ILA, door de aard van de technologie (LCD), niet hoog. Als Kodak zijn systeem goed op de markt weet te brengen, is het de vraag hoe de twee systemen naast elkaar zullen leven. Film is een standaard en in de digitale wereld zullen verschillende systemen aan dezelfde standaard moeten voldoen. De Kodak Digital Cinema website is http://www. kodak. com/US/en/motion digital/sy stem. sbtml Hoe Kodak tegen digitale cinema aankijkt wordt goed weergegeven op http://www. kodak. com/US/en/motion /digital/reality shtml HOLLAND FILM NIEUWS - 25 ïif58?SS:»#S8S

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 24