KUKWÜZeR
op de set
Goed geluid
Kijkwijzer
Wilt u wat kwijt over uw werk? Heeft u
een uitgesproken mening over een film-
of bioscooponderwerp? Of is er iets
anders waar u de lezers van Holland
Film Nieuws op wilt wijzen? Houd het
niet voor u. Laat het ons weten. Stuur
uw brieven, faxen of e-mails naar:
Holland Film Nieuws
Van Eeghenstraat 34
1071 GH AMSTERDAM
Fax 020-6732963
e-mail: hfn@worldonline.nl
Door Ad Roest van Meta Sound
Studios
Is het succes van The Discovery of
Heaven te danken aan de fraaie geluids-
track? Zou Costa! nog meer bezoekers
hebben getrokken als de verstaanbaar
heid beter zou zijn geweest? Op deze
vragen is er geen antwoord. Waarom
een speelfilm het 'doet' of'niet doet' is
en blijft onbewezen. Feit blijft dat de
beleving van een film afhankelijk is van
de samenhang van een goed verhaal,
goede acteurs, indrukwekkend beeld en
geluid. Als de dialoog goed verstaanbaar
is en aangenaam klinkt, als de muziek
functioneel en op de juiste momenten
dominant of ondergeschikt is én als dit
met de geluidseffecten in balans is, dan
kunnen wij spreken van een goede
geluidstrack.
Helaas is het de laatste jaren mode of
gewoonte om het publiek om de oren
te slaan met hard geluid. Hard rijden in
een auto is geen kunst. Veel lawaai
maken met een goed bioscoopsysteem
ook niet. Op de juiste manier doseren is
wel een kunst. Hard als het hard moet
zijn, maar dat mag nooit te lang duren.
Met andere woorden: er moet op een
verantwoorde manier gebruik worden
gemaakt van de beschikbare dynamiek.
Dat is een belangrijke opdracht voor de
filmmakers.Te harde geluidstracks zor
gen voor een (foute) reactie in de bios
copen. Daar moet de film namelijk op
de juiste manier vertoond worden.
Bij het proefdraaien voor de première
van de film Down bleek het betreffende
theater niet goed ingeregeld. Een techni
cus van Dolby kwam snel uit Engeland
over om de zaak te corrigeren. Achter
zijn rug werd al gezegd: "Als hij weg is
zetten wij alles weer in de oude stand".
De Dolby man vertelde ons later "dat hij
nergens ter wereld zo vijandig benaderd
was als in dit theater". Dit is toch een
krankzinnige situatie? Het is duidelijk in
het belang van de filmmaker, de distri
buteur en de bioscoopeigenaar dat de
weergave van beeld en geluid volgens
de norm is. De theaters met eigen tech
nici vertrouwen erop dat deze mensen
hun werk goed doen. Vertrouwen is
mooi, maar af en toe een controle kan
geen kwaad. Dat weet iedere manager.
Door A. Vertommen, operateur Cinema
Palace Maastricht.
Kijkwijzer bestaat nu ruim een jaar.
Over het algemeen vind ik het een goed
systeem, maar toch wil ik een kantteke
ning plaatsen. Het is goed dat er duide
lijk wordt aangegeven dat personen jon
ger dan 16 jaar niet naar films mogen
die geclassificeerd zijn met de leeftijds-
aanduiding 16 jaar, maar waarom is dit
niet zo duidelijk gesteld voor films met
de classificatie 12 jaar?
Op de Kijkwijzer-waaier staat 'afgeraden
voor kinderen van 12 jaar en jonger' en
op ander Kijkwijzer-materiaal staat 'niet
voor kinderen jonger dan 12 jaar'. Bij de
Kijkwijzer-waaier krijgt de bezoeker het
idee dat de film niet geschikt, maar wel
gewoon toegankelijk is voor personen
van 12 jaar en jonger, waardoor aan de
kassa onnodige problemen ontstaan
wanneer de caissièr(e) zich aan de
regels op het andere Kijkwijzer-materi
aal houdt. Mag deze persoon nu wel of
juist niet naar deze film?
Wat mij ook opvalt is dat de filmdistri
buteurs het nalaten de operateurs te
informeren over de leeftijd waarvoor de
diverse trailers geschikt zijn. Je moet al
geluk hebben dat je het reclamemateri
aal van de desbetreffende film in huis
hebt, waar al dan niet de leeftijdsaandui
ding op staat, of de mogelijkheid heb
ben de trailer vooraf te kunnen bekij
ken (waarop ook niet altijd de leeftijd
wordt vermeld). Meestal blijft het een
gok of een trailer wel of niet geschikt is
voor het desbetreffende programma,
omdat de trailers soms al maanden van
tevoren naar de bioscopen worden ver
zonden. Waarom kan dit niet op het trai
lerdoosje worden aangegeven?
Misschien dat iemand een antwoord
kan geven?
26 - HOLLAND FILM NIEUWS