spotlight Op 24 juni barst Cinema Expo weer los, de jaarlijkse film- en bioscoopbeurs in de Amsterdamse RAI. Tientallen bedrijven uit de hele wereld demonstreren er hun laatste vindingen. Vaste bezoeker is Roderick van der Meulen van bioscoop Atlantic in Hardewijk. Vier dagen lang dineren op uitno diging van de sponsors en erva ringen uitwisselen met collega's. Wat betekent Cinema Expo voor u? "Cinema Expo houdt je natuurlijk op de hoogte van de nieuwste producten met de trade show en seminars. Maar wat ik het leukste vind, zijn de contacten met collega's uit de hele wereldje moet niet verbaasd zijn als je aan tafel zit met Chinezen, Russen en Finnen." Wat bespreekt u dan met hen? "Zij hebben vaak een heel andere manier van een bioscoop runnen, een andere bioscoopgevoeligheid. In Afrika zetten ze gewoon klapstoeltjes buiten en dan komt er een vrachtwagen langs met een projector aan boord. In Pakistan hebben ze een gescheiden systeem, waarbij mannen en vrouwen apart van elkaar naar de film kijken. En in India worden bioscoopkaartjes ver kocht op de zwarte markt, zo populair is film daar." Dat zijn nu niet bepaald de nieuwste snufjes, die u in Atlantic kunt toepassen. "Nou, vorig jaar was er een Chinees bedrijf dat met een 35 mm projector kwam die zo goedkoop was, dat je kon besparen op het onderhoud. Als er een kapot was kon je hem zo weggooien en een nieuwe kopen. Ik ben daar niet op in gegaan, maar op zich best een inte ressant product." Komen niet alle noviteiten uit Amerika? "Dat is lang zo geweest. Maar naar aan leiding van een paar artikelen in Variety en Box-office over Atlantic heb ik een aantal Amerikanen over de vloer gehad en die keken hun ogen uit. Een service bioscoop, dat hadden ze nog nooit gezien. Dat wilden zij ook. Maar in Amerika is het roken absoluut verbo den." Qua projectie is nu het digitale tijdperk aangebroken. "Er moet eerst nog een standaard geko zen worden." Vindt u 35 mm projectie niet mooier? "Nou ja, de trend is dat films digitaal worden opgenomen. Het is natuurlijk vreemd dat een film als Star Wars hele maal digitaal wordt opgenomen, maar op 35 mm vertoond wordt. Het grote voordeel is dat je af bent van het gezeul met kopieën. Aan de andere kant zal het een gigantische investering vergen." Hebben jullie het daar in NVB- verband ook over? "Ja, maar voor ons is het afwachten wat de grote jongens in Amerika beslissen. Nederland heeft in die kwestie niet eens het belang van een dessert bij WaldorfAstoria." Waar verheugt u zich het meest op bij Cinema Expo? "Ik verwacht eigenlijk geen grote nieu we vondsten. Ook wat films betreft weet ik niet wat de distributeurs voor ons in petto hebben. Ik laat me hele maal verrassen." En rijdt u dan elke dag heen en weer naar Harderwijk? "Nee, ik neem lekker met mijn vrouw een hotel in de buurt. Ontbijten in de RAI en dan maar zien wie je daar treft." Adverteerders Action Freight pagina 5 Action Sign pagina 31 Cinema Expo pagina 13 Huizenga Group pagina 39 Independent Films cover, pagina 6 Jimmy's pagina 34 Movietech pagina 28 Nationale Bioscoopbon pagina 2 Pathé pagina 7 Stage Accompany pagina 10 United International Pictures (Netherlands) achterzijde en pagina 2 38 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 37