feature Bijna tien jaar lang zette NFC Marketing zich in om een duidelijke bijdrage te leveren aan de promotie van de bioscoopsector. Tot eind vorig jaar, toen duidelijk werd dat er flink wat ging veranderen. Wat ging er mis bij NFC Marketing? Een vraaggesprek met voorzitter Wilco Wolfers. Door Jeroen Huijsdens Succes heeft vele vaders en moeders, maar wanneer er iets kapot gaat komt niemand de restanten claimen. Dat lijkt ook een beetje op te gaan voor NFC Marketing. Voor wie het niet heeft gevolgd, in de afgelopen periode heeft er zich een opmerkelijke proces vol trokken bij NFC Marketing. Wat een belangenclub leek te zijn met een dui delijk toegevoegde waarde voor de sec tor met veel activiteiten, is met ingang van deze zomer gereduceerd tot een stichting die op jaarbasis nog slechts enkele activiteiten uitvoert. Wat ging er mis? Wat kan men nog verwachten? Holland Film Nieuws ging het gesprek aan met Wilco Wolfers, de voorzitter van NFC Marketing die samen met onder andere marketing manager René Muller de kar wilde trekken, maar tot de ont dekking kwam dat het tij niet meezat. Een hobbyclub Laten we eerst even een stapje terug doen. Wij schrijven 1992. Er gaan nog maar 13,7 miljoen Nederlanders naar de bioscoop en alle alarmbellen in het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf gaan af. Er moet echt iets worden gedaan om het tij te keren, is de alge meen geldende opvatting. Het is een ideaal startmoment voor NFC Marketing, een stichting die in 1993 door enkele bioscoopexploitanten en filmdistributeurs in het leven wordt geroepen om een collectief marketing beleid van de grond te krijgen. Hoewel exploitanten en distributeurs van mening blijven verschillen over de oor- Wilco Wolfers zaken van de teruggang van het bios coopbezoek, en allebei anders denken over de remedie, wordt er consensus bereikt over de gezamenlijke marketing. Wat begon als een spannend hobby clubje - bestaande uit directeuren, mar keting managers en bookers van zowel bioscoopexploitaties als filmverhuur ders - dat elke laatste donderdag van de maand vergaderde en zelf op pad ging om dingen te regelen, groeide uit tot een steeds professionelere organisatie, HOLLAND FILM NIEUWS Het einde van de eensgezindsheid?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 9