Directeur Nederlands Film Festival "Shooting Star" Boonekamp Na jarenlang over de schouder van haar voorgangers meegekeken te hebben, is Doreen Boonekamp sinds 1 januari van dit jaar zelf de aanvoerder van het Nederlands Film Festival (NFF). "Een festival is geslaagd wanneer het publiek en de industrie zich er thuis voelen. "Je kunt niet vanuitje torenkamertje bedenken wat goed is voor de wereld. 13 Door Sandra van Noord Michiel Berkel hield het na twee festivals als directeur voor gezien. En daarmee was dan eindelijk de weg open voor Doreen Boonekamp, die al sinds 1990 actief is bij het filmfestival, en al geruime tijd als producent naast de directeur de organisatorische en zakelijke motor van het festival was. Het heeft het bestuur dit keer niet veel moeite gekost om een goede ver vanger voor Berkel te vinden; iemand met zoveel ervaring als zij kon dit keer niet gepasseerd worden. Ervaring In 1990 begon Doreen Boonekamp als vrijwilliger met niet de minste opdracht voor iemand met zo'n sta tus: ze deed een publieksonderzoek en schreef het bijbehorende rap port. De toon was gezet, hier was een ambitieuze dame aan het werk. In 1991 had ze een stageplaats bij het festival, waarna ze in 1992 in dienst trad bij de Nederlandse Filmdagen. Het eerste jaar heette haar functie productieassistent, het jaar daarna productieleider en vanaf 1994 producent. In 2001 werd een nieuwe functie gecreëerd van adjunct-directeur en sinds 1 januari van dit jaar mag ze het adjunct weg laten. Industrie horen In haar eerste dagen als directeur ging zij in gesprek met alle betrok kenen van het festival, zowel intern als extern. Ze legde haar oor te luister bij de film- en televisie industrie, om te horen wat hun wensen en kritiekpunten waren. "We zijn een platformfestival, dus moet je luisteren naar wat de industrie wil. Je kunt niet vanuit je torenkamertje bedenken wat goed is voor de wereld." Uit deze gesprek ken is onder andere het idee voor een kleiner competitieprogramma naar voren gekomen. Selectie Kalverencompetitie Een van de belangrijkste veranderin gen in de programmering van dit Doreen Boonekamp jaar is dat uiteindelijk niet alle films van het jaaroverzicht meedingen naar een Gouden Kalf. Een pre-jury maakt een voorselectie uit het hele aanbod, zodat er een apart competi tieprogramma overblijft. Dit is over zichtelijker voor het publiek en beter behapbaar voor de jury. Daarnaast blijft het jaaroverzicht, het uitgangspunt van het festival, intact om een breed overzicht van de jaarproductie te vertonen. Voor dit jaar rekent ze weer op een goed festival. Er zijn weer genoeg mooie films gemaakt, en er worden veel leuke gasten verwacht, zoals de jonge talenten die in het hoofdpro- gramma De nieuwe acteurs worden geëerd. Boonekamp: "Een festival is geslaagd wanneer het publiek en de industrie zich er thuis voelen." HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 13