De nationale 2 voor I actie is een prima actie want het levert meer bezoekers op. de stelling 18 Pro >De cursus 'omgaan met agressie' loopt redelijk, maar de andere cur sussen worden nauwelijks afgeno men. Als daar bij nader inzien geen behoefte aan is, moet je dat soort trajecten verlaten of alternatieven aandragen." Tot slot, hoe kijk jij als NVB direc teur aan tegen de perikelen bij de Vereniging van Filmverhuurders (NVF)? "Ik laat het allemaal relatief rustig op mij afkomen. Ik weet dat we straks gaan samenwerken met de NVF-directeur, waar men nu naar op zoek is. Dat geldt niet in de laatste plaats voor wat betreft de aanstu ring van NFC Marketing, waar nog altijd enkele belangrijke activiteiten zijn ondergebracht. Ook de toekom stige rol van de NFC is hierbij aan de orde. Ik hoop wel dat de majors zich binnen de NVF en NFC weer actief gaan opstellen. Het is een belangen vereniging en als je zo'n groot deel van de markt vertegenwoordigt heb je een grote verantwoordelijkheid. Je kunt dan niet blijven afwachten, je zult het voortouw moeten nemen en ook over oud zeer heen moeten kunnen stappen. Overigens geldt in zijn algemeen heid dat er soms wel erg uit de losse pols kritiek op de NFC wordt geuit, waarbij gemakshalve wordt vergeten dat de NFC niet anders is dan de optelsom van de verenigin gen en dat de NFC geen op zichzelf staande entiteit is. Zorg er dus voor dat je vereniging werkt, ga bestuur lijke verantwoordelijkheid niet uit de weg en werk actief mee aan ver beteringen." Wilco Wolfers, voorzitter NFC Marketing: "De actie is vooral bedoeld voor de groep van 10% die aangeeft niet of nauwelijks meer naar de bioscoop te gaan. Daar doe je het echt voor! Als Procter Gamble een actie uitvoert waarmee ze tien procent nieuwe klanten bereiken wordt de marketing mana ger gepromoveerd. We praten hier wel over 1,2 miljoen actiebezoe kers. Dat zijn grootheden die in de retail niet voorkomen. Daar wordt gewerkt met redemptiepercentages van procenten. Wij hebben het over tientallen procenten. Dat is echt een unicum. Bovendien is er ook een indicatie dat er een ander type men sen naar de bioscoop gaat. Kijk naar de recettecijfers van Le Fabuleux Destin D'Amélie Poulain die weer omhoog gaan ondanks dat die film al vele weken draait. Wat ik hoop is dat mensen dankzij de actie tot de ontdekking komen dat de beenruim- te is verbeterd, dat het beeld en het geluid beter zijn geworden en dat het aanbod breed en divers is. Als de consument daar goed op reageert is dat al een positief punt. Daarmee bind je ook die 90% die nu al gaat." Contra Henk Camping, directeur filmthea ter 't Hoogt in Utrecht: "De allereer ste keer dat deze actie plaatsvond, hadden wij besloten er niet aan mee te doen, maar dat leverde aller lei vervelende reacties aan de kassa op. Daarom doen we nu toch maar mee, want je kunt dus eigenlijk niet anders. NFC Marketing heeft in het verleden prachtige berichten ver stuurd over het grote succes van de 2 voor 1 actie, maar dat is helemaal niet meetbaar. Je kunt wel zien hoe veel mensen in die periode naar de bioscoop gingen, maar of dat er werkelijk meer zijn dan zonder de actie, weet je niet. Verder heb ik te maken met bijvoor beeld Contact Film, die geen lid is van de NFC. Zij accepteren de actie bonnen niet, zodat ik moet bijlap- pen voor iedereen die naar een film van die distributeur gaat.Albert Heijn vind ik wel een goede partner - onze bezoekers schijnen vooral bij Albert Heijn en De Bijenkorf te win kelen - maar de tegenprestatie is wat mager. Eigenlijk zou er in de Albert Heijn-filialen een affiche- wand moeten zijn, zodat de klanten kunnen zien wat er in de bioscopen draait. Ik kan me ook wel betere acties voorstellen, zoals bijvoor beeld die in Frankrijk, waar je, als je naar de bioscoop gaat, een bon krijgt waarmee je een tweede keer voor de halve prijs naar de film kunt gaan. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 18