techniek 24 senteerde de nieuwe ticket dispen- ser, om via Internet gekochte kaar ten in de bioscoop mee uit te kun nen printen. Er werden ook demon straties gegeven van Tix, de opvol ger van het populaire ticketsysteem TAS. Hoe Tixway gebruikers van TAS wil prikkelen om de switch te maken bleef echter onduidelijk. Seminars Natuurlijk had de man van projec torfabrikant Kinoton gelijk met de opmerking, dat digitaal een soort toverwoord is, aangezien iedereen denkt dat als dat woord valt, het automatisch om iets beters gaat. Maar het merendeel van de Cinema Expo seminars was toch gewoon gewijd aan digitale cinema, the new kid on the block. De drie seminars over alternative content, over de implementatie van digitale cinema tijdens Star Wars Episode II en over de ontwikkeling van standaarden, hadden veel gemeen. 2e kwamen alle drie met een voor dit moment uitstekend onderwerp en hadden stuk voor stuk een erg sterk panel. Helaas hadden ze ook gemeen dat ze geen van drieën echt uit de verf kwa men, soms door een overdaad aan corporate borstklopperij, zoals bij Star Wars, soms door veel te wei nig tijd, zoals bij de standaarden. Wat we wel leerden is dat er in de aanloop naar Star Wars Episode II in korte tijd wereldwijd een ver dubbeling van het aantal digitale schermen plaatsvond, maar dat dat een geweldige inspanning van de fabrikanten vergde. Verder is er qua films nu eindelijk concurrentie: vier titels lonken momenteel naar de Splicer met rolletjes tape 120 digitale schermen. De meest opvallende opmerking uit de zaal kwam van een Engelse exploitant, die opmerkte dat Cinema Expo aandacht aan de business models voor digitale cinema zou moeten besteden, aangezien het anders nooit uit de startblokken zal komen. Een luid applaus van de zaal was zijn deel. Veel werd verwacht van de presen tatie van Kodaks nieuwe digitale cinema systeem. Aangezien dit pas volgend jaar op de markt zal komen, bleef de presentatie steken in een golf van waarschijnlijkhe den, maar men maakte wel bekend dat Kodak voor netwerk en servers een alliantie is aangegaan met IBM. Hoewel iemand van de Texas Instruments OEM's mij vooraf zei m'n zonnebril thuis te laten, aangezien er niet veel licht uit Kodaks projector zou komen, bleek daar niets van: het zag er goed uit. Natuurlijk werd er ook film ver toond en de DLP Cinema-voorstel ling die ik zag, Eight legged Freaks, was mijn eerste live action digitale voorstelling. Hiervoor zag ik enkel animatie, wat een stuk gemakkelij ker te digitaliseren is. Hoewel het een perfecte voorstelling was, met prachtig beeld, viel wel op dat TI het scannen van credits nog niet helemaal onder controle heeft: die zagen er blokkerig uit. Zoveel aandacht voor digitale cinema maakt nieuwsgierig naar de toekomst. De verwachting is dat niet langer alleen incidentele scher men digitaal zullen gaan, maar dat er een concentratie per land op gaat treden, zodat het maken van een lokale print, denk aan onderti tels, rendabel wordt. Misschien is dit dan ook het moment voor Pathé om een eerste digitale projector aan te schaffen, zodat Nederland niet echt achterop raakt. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 23