feature wordt bijvoorbeeld direct wegge- buisd.' Toch vindt ze dat haar medewer kers goed beslagen ten ijs moeten komen. 'Eigenlijk zijn mijn mensen er niet voor om de agressie van bezoekers te incasseren. Dat probeer ik zoveel mogelijk te voor komen, maar dat lukt nu eenmaal niet altijd. Voor die gevallen moeten ze goed getraind zijn. Je kunt vaak zelf een hoop doen. Als iemand in de zaal zit te roken, kun je de man sommeren zijn sigaret uit te maken; je kunt ook naar hem toe gaan met een asbak.' Het afgelopen najaar heeft Verbossen haar hele vaste ploeg van vierentwintig mede werkers naar de NVB-training gestuurd. De training wordt gegeven door Richard Gebski, opgeleid aan zowel de toneelschool als de sociale acade mie. Verbossen:'Zijn methode is zo goed omdat hij de mensen zelf idee- De cursus Omgaan met klachten en agressie biedt dé mogelijkheid om eenvoudige basistechnieken aan te leren die het leven zowel voor de werkge ver als de werknemer kunnen veraangenamen. Meer weten: neem contact op met Mary van den Brink of Frank van der Putte van de NVB: 020-6799261. Ook kunt u con tact opnemen met de trainer als u specifieke wensen hebt voor uw bioscoop. Bel dan Richard Gebski 020 - 4633624. ën laat aandragen om de situatie op te lossen. Mijn medewerkers moeten het gevoel krijgen dat ze de situatie de baas kunnen zijn. Hij leert ze het gesprek in de hand te houden, zodat de situatie niet escaleert.' Rollenspel De training Omgaan met agressie behan delt uitsluitend gevallen van ver baal geweld. Omgaan met klachten zou een betere titel zijn vinden Gebski en Verbossen, omdat de meeste conflicten gaan over een simpele klacht. Met een klantvrien delijke houding kan al veel kou uit de lucht gehaald worden. De cursus valt uiteen in twee delen. Eerst schetst Gebski de situaties waarvoor het bioscooppersoneel zich gesteld ziet. De meeste con frontaties gaan over inhoudelijke zaken zoals: te weinig prik in de cola of een te lange rij voor de kassa. Maar het kan nog wel eens uitmonden in een botsing, waarbij de klant opmerkingen maakt over iemands persoon, soms zelfs sek sistisch getint. Nadat het probleem theoretisch is verkend traint Gebski de mensen in het omgaan met dergelijk gedrag. Richard Gebski. FotoAnat Zuriël. Hij doet dat door middel van een rollenspel.'Ik weet dat er veel weer stand bestaat tegen het rollenspel. Maar ik kan onmogelijk dicteren wat mensen moeten zeggen in een moeilijke situatie. Het moet uit hen zelf komen. En een rollenspel is geen wedstrijdje. Het gaat er niet om wie het het beste doet. Het gaat erom van elkaar te leren. Ik houd de deelnemers altijd voor: je kunt het niet fout doen!' De nadruk ligt op het zelf handelen. Gebski:'Ik wil de mensen leren al hun talenten aan te spreken. Maak er maar gebruik van dat je wat gro ter bent, gooi al je charmes in de strijd. Belangrijk is dat jij controle houdt over het gesprek.' 10 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 10