dus weer een nieuw publiek te trek ken dat in eerdere jaren wegbleef. Kinderen en jongeren Uit de cijfers blijkt dat de gang naar de bioscoop niet alleen meer een zaak is voor de jeugd. Hun aandeel (met name de kaartverkoop aan kin deren) is de laatste jaren sterk teruggelopen. De aanwas van nieu we bezoekers in het afgelopen jaar is met name te verklaren uit de groei onder de twintigers en derti gers. De kaartverkoop onder de twintigers is in 2002 zelfs spectacu lair gestegen. Verder zien we tussen 1998 en 2002 met name een stij ging in het aandeel van veertigers en ouder. Het bezoek onder de 40- plussers is de laatste vijf jaar met maar liefst 50% toegenomen! Evenveel mannen als vrouwen In de laatste jaren constateerden we dat steeds meer vrouwen een bezoek brachten aan de bioscoop. Natuurlijk speelde hierbij het fïlm- aanbod een belangrijke rol. Dit resulteerde in 2001 zelfs tot een aandeel in de kaartverkoop van 56% voor de vrouwen en 44 voor de mannen. In 2002 liep dit verschil weer terug naar een gelijke verde ling van 50/50. Ook in de drie grote steden, waarbij vrouwen in 2001 maar liefst twee keer zoveel kaartjes kochten als de mannen, kwam de verhouding weer uit op een gelijke verdeling in 2002. Positieve waardering Ondanks de vollere zalen en een recordaantal bezoeken van vieren twintig miljoen in 2002 is de alge hele tevredenheid onder het publiek toegenomen. De diverse inspanningen van bioscopen ten aanzien van kwaliteitsbewaking, informatievoorziening en service verbetering lijken vruchten af te werpen. In cijfers: het aantal onte vreden bezoekers is fors gedaald (van 8% naar 3%!) en de tevreden heid is in 2002 opgelopen tot 84% (was in '98 nog 80%). De Bioscoopmonitor wordt ook in 2003 voortgezet. Met de uitbreiding van het panel is het mogelijk om de regionale uitkomsten en verschillen in kaart te brengen. Inmiddels heeft de branche aangegeven behoefte te hebben aan meer informatie over het profiel van de bezoeker en de niet-bezoeker (onder andere media gebruik, ///fes^/e-gegevens etcetera). Samen met het NIPO wordt beke ken welke gegevens gekoppeld kun nen worden aan de uitkomsten van de Monitor. Ida Borman is marketing mana ger van NFC Marketing. Van links naar rechts Frans Willem Pompe van Luminus Communicatie (Nationale Bioscoopbon), Frank van der Putte (NVB) en Hans Houmes (Film by the Sea). NFC voorzitter Wilco Wolfers pre senteert de jaarcijfers van 2002. De cijfers uit de nieuwjaars toespraak van Wilco Wolfers op een rij: Bruto recette 2002: 156 miljoen Euro Procentuele stijging ten opzichte van 2001: 5% Bezoekers 2002: 24 miljoen Procentuele stijging ten opzichte van 2001:0,8% Aandeel van de top 20 films in de bruto recette: 51% Aandeel Nederlandse film in het totale bezoek: 10,3% HOLLAND FILM NIEUWS - 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 13