Zonder marketing geen succes! Onderzoek naar marketing van Nederlandse speelfilms onderzoek Marketing van speelfilms is gecompliceerder dan marketing van andere producten. Uit onderzoek blijkt dat de marketing van Nederlandse films nog vaak onvoldoende is. Dat marke ting een voorwaarde voor hoge recettes is, lijkt een goede motivatie om dit te verbeteren. Door Dirk Gerritsen Dirk Gerritsen Het bezoek aan Nederlandse films in de bioscoop valt vaak tegen. Ondanks subsidies, belastingvoorde len en de inzet van verschillende instanties is het marktaandeel van de nationale film één van de laagste van Europa. De filmwereld buigt zich al jarenlang het hoofd over hoe men het publiek naar de Nederlandse film krijgt. Marketing kan daarbij een grote rol spelen. Attention economy In de moderne attention economy gaat het al lang niet meer alleen om het product. De consument kan meestal kiezen uit meerdere uitste kende producten. Hoe deze onder zijn aandacht worden gebracht is dan de bepalende factor. Dat geldt ook voor speelfilms. Er komen per jaar bijna 250 films uit in de bios coop, maar de Nederlander bezoekt er gemiddeld maar 1,5. Als een film het bezoekersaantal wil behalen dat het verdient, dan is marketing onontbeerlijk. Erasmus Universiteit Maar wat houdt marketing van een speelfilm precies in? En hoe is het gesteld met de marketing van Nederlandse films? Dit zijn de vra gen waar de analyse van het pro bleem vaak stokt. Om hier een ant woord op te geven is een onder zoek opgezet vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam, in samen werking met de NFC en het Nederlands Fonds voor de Film. Complicaties De marketing van een speelfilm blijkt gecompliceerder dan de mar keting van veel andere producten: het moet in een korte tijd op de markt gezet worden. Elke film is tel kens weer een nieuw product en er kan meestal geen gebruik gemaakt worden van een merk. Maar het is ook nog een ervaringsgoed: de con sument kan het product pas waarderen nadat hij het ervaren heeft, terwijl van tevoren betaald moet worden. Hoe verkoop je iets als men niet weet wat men krijgt? Marketing Deze complicaties, samen met de hevige concurrentie op de bios- coopfilmmarkt, hebben consequen ties voor het marketingbeleid van speelfilms. Een weloverwogen posi tionering, een exacte doelgroepbe- paling en hoge reclame-uitgaven zijn onontbeerlijk bij hevige concur rentie. Inzet van televisie en het Internet zijn van groot belang voor het laten 'proeven' van het erva ringsproduct film. Het testen van het product op de doelgroep, onderbouwde schattingen van de vraag en het beperken van percei- ved risk. zijn de beginselen van de marketing van nieuwe producten. Als een film het bezoekersaantal wil behalen dat het verdient, dan is marketing onontbeerlijk. Het gemis van een merk, tenslotte, kan opgevangen worden door mar ketingbeleid op te zetten voor crea tie van Nederlandse sterren. Marketing Balanced Scorecard De inzichten in de marketing van 23 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 23