onderzoek De marketing van Costa! kwam als beste uit het onderzoek naar voren. speelfilms zijn vervolgens gebruikt voor de opstelling van een Marketing Balanced Scorecard. Dit Zonder een doordacht marketingbeleid bij een film, kan men geen hoge bezoekscijfers verwachten. is één van de nieuwste modellen voor het meten van marketingpres taties zoals die ook door het bedrijfsleven wordt toegepast. Hiermee zijn de producenten en distributeurs van acht Nederlandse speelfilms getoetst op dertig facet ten van hun marketingbeleid: Costa!, Drift, Familie, De grot, Ik ook van jou, Minoes, Nynke en Down. Zij waren representatief voor de Nederlandse filmindustrie in 2001. Resultaten Minoes en Costa! scoorden hoog, maar gemiddeld kwam de filmin dustrie er slecht vanaf: een mager zesje. Bij veel Nederlandse films is de marketing dus onder de maat. Kansen blijven onbenut en films bereiken niet hun maximale publiek. Hoge recettes Tot slot is gekeken naar het verband tussen de marketingprestaties en de opbrengsten van de films. Er bleek een, statistisch betrouwbaar, sterk positief verband te zijn tussen de cijfers voor de marketing en de recettes. Dit wil nog niet zeggen dat goede marketing met zekerheid leidt tot hoge recettes, maar het toont wel aan dat goede marketing een voorwaarde is voor succes. Zonder een doordacht marketingbe leid bij een film, kan men geen hoge bezoekcijfers verwachten. Professionele marketeers Vooral deze laatste conclusie lijkt een goede motivatie om de marke ting van Nederlandse speelfilms te verbeteren. Een simpel ja-knikken van producenten en distributeurs en het volgen van een marketing workshop is daarvoor niet voldoen de. Al in een vroeg stadium moet genoeg geld voor marketing gebud getteerd worden en er moeten pro fessionele marketeers worden aan getrokken. Alleen dan maakt de Nederlandse film kans om mee te draaien in de moderne markt. Het rapport van dit onderzoek is in te zien bij de NFC en het NFF. Voor vragen of opmerkingen: dgerritsen@hotmail.com. Dirk Gerritsen studeerde af in marketing en in e-Business. Films als Drift vinden niet hun maximale publiek. 24 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 24