CTS is klaar voor een spannende toekomst CTS: "Voor film begint de overgangsfase tussen analoog en digitaal" CTS Cinetoon Service, sinds mensenheugenis één van de grotere spelers op de markt voor filmprojectie, heeft zich organi satorisch versterkt. Met de toetreding van Digital èc Media Solutions B.V. in Oud-Gastel als nieuwe aandeelhouder heeft CTS zich verzekerd van geavanceerde deskundigheid op het vlak van analoge en digitale engineering en cabinebouw. Vertrekkend CTS-directeur Cas Kessler:"Film is en blijft een uniek medium" Mede-initiator van deze versterking was technisch CTS-directeur Cas Kessler, die het zichzelf eindelijk gunde om na 42 jaar in de cinemawereld van zijn pensi oen te gaan genieten. Kessler liet zijn collega's een prachtig relatiebestand na van cinema-exploitanten, waar CTS Cinetoon Service - dat eerder het befaamde Philips Cinema heeft voortge zet - al tientallen jaren kind aan huis is. Met overtuiging voorspelt Cas Kessler een onbedreigde toekomst voor film en filmtheater, ondanks de opkomst van digitale media als de DVD. "De vergelij king tussen thuismedia en cinema is absoluut vals", zegt Kessler. "Film is veel meer de beleving van een verhaal. Een TV-schermpje, daar kijk je naar, maar film, daar zit je zelf middenin. Film is en blijft een uniek medium." Cas Kessler vertrekt, maar wie blijft is het andere CTS-boegbeeld en vennoot Rinus Hoogeboom, die de service en installatie voor zijn rekening blijft nemen. Verstandig omgaan met digitale technieken Over de opkomst van de productie, distributie en projectie van 'digitale film', zeg maar supervideo, zijn de meningen - afhankelijk van welke pet men op heeft - nogal verdeeld. CTS krijgt dan ook steeds vaker vragen van exploitanten die stoeien met deze ont wikkeling. En die zijn niet altijd gemak kelijk te beantwoorden. CTS kiest altijd voor een pragmatische benadering, wetende dat er twee kanten aan de nieu we ontwikkelingen zitten. Enerzijds is de superkwaliteit van 35 mm film nog niet te evenaren met digitale videotech nieken, en wat er nu op de markt is confronteert de bioscoopexploi tant met ongekend hoge investe ringen voor data-opslag en pro jectoren. Anderzijds heeft 'digitale film' natuurlijk grote voordelen als het gaat om de kosten van productie, vermenigvuldiging en distributie. Het kopiëren en verspreiden van video is veel goedkoper en de kwaliteit van digi taal opgeslagen materiaal gaat nooit achteruit, hoe vaak de film ook wordt afgespeeld. Cinema komt nu in de over- Het engineering- en montagebedrijf van CTS in Oud-Gastel Kinoton FP30D, perfectie in 35 mm projectie gangsfase tussen 35 mm film en digitaal video, een periode die misschien wel dertig jaar kan beslaan. Hoe dan ook, het aanbod van digitaal beeldmateriaal zal blijven toenemen. Het is de kunst, zowel voor de exploitant als CTS, om verantwoord met deze nieuwe ontwik kelingen om te gaan. In elk geval heeft CTS de bakens al verzet om van alle markten thuis te zijn. Met de nieuwe partner Digital Media Solutions B.V. heeft CTS in één klap actuele know-how in huis gehaald op het gebied van video- engineering, data-opslag en transmissie. Belangrijk is ook, dat Kinoton, het merk dat CTS vertegenwoordigt, naast 35 mm projectoren ook studio- en digitale projectoren kan leveren. CTS heeft dus de kennis én de producten in huis om bioscoopexploitanten echt objectief te adviseren. HOLLAND FILM NIEUWS - 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 27