CTS is klaar voor een spannende toekomst
CTS: "Voor film begint
de overgangsfase tussen
analoog en digitaal"
CTS Cinetoon Service, sinds mensenheugenis één van de grotere spelers op de markt voor filmprojectie, heeft zich organi
satorisch versterkt. Met de toetreding van Digital èc Media Solutions B.V. in Oud-Gastel als nieuwe aandeelhouder heeft
CTS zich verzekerd van geavanceerde deskundigheid op het vlak van analoge en digitale engineering en cabinebouw.
Vertrekkend CTS-directeur Cas
Kessler:"Film is en blijft een uniek medium"
Mede-initiator van deze versterking was
technisch CTS-directeur Cas Kessler, die
het zichzelf eindelijk gunde om na 42
jaar in de cinemawereld van zijn pensi
oen te gaan genieten. Kessler liet zijn
collega's een prachtig relatiebestand na
van cinema-exploitanten, waar CTS
Cinetoon Service - dat eerder het
befaamde Philips Cinema heeft voortge
zet - al tientallen jaren kind aan huis is.
Met overtuiging voorspelt Cas Kessler
een onbedreigde toekomst voor film en
filmtheater, ondanks de opkomst van
digitale media als de DVD. "De vergelij
king tussen thuismedia en cinema is
absoluut vals", zegt Kessler. "Film is
veel meer de beleving van een verhaal.
Een TV-schermpje, daar kijk je naar,
maar film, daar zit je zelf middenin.
Film is en blijft een uniek medium." Cas
Kessler vertrekt, maar wie blijft is het
andere CTS-boegbeeld en vennoot Rinus
Hoogeboom, die de service en installatie
voor zijn rekening blijft nemen.
Verstandig omgaan met digitale
technieken
Over de opkomst van de productie,
distributie en projectie van 'digitale
film', zeg maar supervideo, zijn de
meningen - afhankelijk van welke pet
men op heeft - nogal verdeeld. CTS
krijgt dan ook steeds vaker vragen van
exploitanten die stoeien met deze ont
wikkeling. En die zijn niet altijd gemak
kelijk te beantwoorden. CTS kiest altijd
voor een pragmatische benadering,
wetende dat er twee kanten aan de nieu
we ontwikkelingen zitten. Enerzijds is
de superkwaliteit van 35 mm film nog
niet te evenaren met digitale videotech
nieken, en wat er nu op de markt
is confronteert de bioscoopexploi
tant met ongekend hoge investe
ringen voor data-opslag en pro
jectoren. Anderzijds heeft 'digitale
film' natuurlijk grote voordelen
als het gaat om de kosten van productie,
vermenigvuldiging en distributie. Het
kopiëren en verspreiden van video is
veel goedkoper en de kwaliteit van digi
taal opgeslagen materiaal gaat nooit
achteruit, hoe vaak de film ook wordt
afgespeeld. Cinema komt nu in de over-
Het engineering- en montagebedrijf van CTS in Oud-Gastel
Kinoton FP30D, perfectie in 35 mm projectie
gangsfase tussen 35 mm film en digitaal
video, een periode die misschien wel
dertig jaar kan beslaan. Hoe dan ook,
het aanbod van digitaal beeldmateriaal
zal blijven toenemen. Het is de kunst,
zowel voor de exploitant als CTS, om
verantwoord met deze nieuwe ontwik
kelingen om te gaan. In elk geval heeft
CTS de bakens al verzet om van alle
markten thuis te zijn. Met de nieuwe
partner Digital Media Solutions B.V.
heeft CTS in één klap actuele know-how
in huis gehaald op het gebied van video-
engineering, data-opslag en transmissie.
Belangrijk is ook, dat Kinoton, het merk
dat CTS vertegenwoordigt, naast 35
mm projectoren ook studio- en digitale
projectoren kan leveren. CTS heeft dus
de kennis én de producten in huis om
bioscoopexploitanten echt objectief te
adviseren.
HOLLAND FILM NIEUWS - 27