'Gaan we wel of gaan we niet?' publiciteit De trailer als reclamemiddel In de bioscoopwereld is iedereen gebaat bij goede trailers. Filmmaker en distributeur willen reclame maken voor hun film, de exploitant laat zijn komend aanbod zien en de bezoeker kan beslissen wat hij wil gaan zien... en wat niet. Bij maar weinig mensen is bekend hoe een trailer tot stand komt. En hoe zit het met de kosten? Holland Film Nieuws sprak met de makers van Pietje Bell en Swingers over het tot stand komen van hun trailers. Door Frank de Neeve ledere caissière kent de vraag 'Hoe laat begint de hoofdfilm?'.Wat men dan meestal bedoelt is: is er nog tijd voor koffie tijdens 'de voorfilmpjes'. Toch worden trailers, die een voor proefje geven van verwachte speel films, door de bezoeker over het algemeen goed gewaardeerd. Eigenlijk is een trailer natuurlijk gewoon een commercial: in hooguit een paar minuten probeert de maker je voor zijn film te interesse ren. Anders dan bij tv-commercials of bioscoopreclame, wordt echter precies het juiste publiek bereikt. Want we mogen gemiddeld met z'n allen dan wel anderhalve keer per jaar naar de film gaan, de harde kern van de bioscoopbezoekers zijn die hards. Geraakt door muziek Dave Schram was met zijn bedrijf Shooting Star producent van de film Pietje Bell, waarvan het vervolg al op stapel staat. Volgens hem zijn er drie partijen verantwoordelijk voor een trailer: regisseur, producent en distributeur.'Er wordt altijd over legd wat we met de trailer over wil len brengen en wie we voor de film willen interesseren. In dit geval ging het om een familiefilm, die ook geschikt is voor jonge kinderen,' aldus Schram. Hij herinnert zich echter ook de Belgisch/Nederlandse co-productie Daens, waar Shooting Star indertijd distributeur van was. 'In die film zaten voornamelijk Belgische acteurs, maar wat wij vooral niet wilden communiceren, was dat het een typisch Belgische film was. Daarom hebben we destijds gekozen voor een trailer zonder tekst, waarbij je juist geraakt werd door de imposante muziek.' Regisseur en producent van de nieuwe film Swingers, Stefan Brenninkmeijer, benadrukt dat de trailer vaak een ondergeschoven kindje is.'Er is meestal geen geld voor gereserveerd. Daarnaast moet de trailer vaak al af zijn, als de film nog in productie is.' Bij de montage van zijn film hield Brenninkmeijer daar al rekening mee.'Soms kwam ik iets tegen waarvan ik dacht: hé, dat is leuk voor de trailer.' Het verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse trailers zit 'm vooral in de manier van communiceren. Pietje Bell: ook voor jonge kinderen. 28 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 28