Steeds meer en beter zichtbaar Nationale Bioscoopbon Het succes van de Nationale Bioscoopbon is niet onopge merkt gebleven. De Telegraaf heeft er zelfs aandacht aan besteed. Sommige filmverhuurders beginnen lichte druk uit te oefenen om een samenwerking te realiseren. De zichtbaar heid van de bon wordt nog steeds beter. Door Frank Smit Dat de site nvbinfocentrum.nl ook wordt bekeken door journalisten bleek toen er zaterdag 22 maart jongstleden een artikel in De Telegraaf stond met de kop: 'Bioscoopbon rage als verjaardags cadeau'. Helaas was het artikel, net als de kop, niet echt accuraat, maar het was free publicity. Bovendien werden Free Record Shop en Postkantoren genoemd als nieuwe outlets. Filmverhuurders De meeste filmverhuurders hebben berekend hoeveel bezoekers de bioscoopbon hen in 2002 heeft opgeleverd door drie miljoen bezoeken te vermenigvuldigen met hun marktaandeel. Uiteraard was men daar blij mee en dat hebben ze ook laten weten.Traditiegetrouw praten we met bijna alle grote film verhuurders over tivin spots, special editions en acties met outlets. In de eerste maanden van het jaar hebben we een Liever Verliefd special edition gemaakt. Deze werd zelfs gepromoot in het boekje van de soundtrack. Ook hebben we twin spots op televisie gehad met deze film en met Johnny English. The Matrix Reloaded krijgt een special edition en tevens gaan we Film Entertainment Indoor Billboard met een twin spot campagne op televisie. Exposure In de bioscopen komen binnenkort weer nieuwe 35 mm commercials. Ze zullen qua beeld hetzelfde zijn als de huidige, maar qua geluid anders. We brengen in een keer een aantal verschillende versies uit, die door elkaar heen gedraaid kunnen wor den. De tag voor achter de trailers met de tekst:'Ook deze films geef je cadeau met de Nationale Bioscoopbon' komt er ook aan. De Nationale Bioscoopbon is samen met Yorin FM partner geworden van het Film Entertainment Indoor Billboard. Dit is een netwerk van panelen (95 x 60) in 250 horecagele genheden (cafe's, grand cafe's en eet café's) verdeeld over veertien grote steden. Filmverhuurders kunnen hier op adverteren en als ze dat samen met de Nationale Bioscoopbon doen, kan dat voor een gunstiger tarief. Het beeld is dan ongeveer dat van de twin spots op televisie. Het programma Café Hollywood op Yorin geeft de bioscoopbon ook de nodige exposure. De bon is zichtbaar in het programma, wanneer het aan de gast wordt weggeven en in de prijsvraag. Ook op het billboard voor en na de uitzending staat ons logo. Kortom, de consument komt de bon steeds vaker tegen en dat zal zich vertalen in meer verkopen. Frank Smit is commercieel mana ger van de Nationale Bioscoopbon HOLLAND FILM NIEUWS - 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 13