CELLULOID
MEMORIES:
MAANDAG
BIJLTJESDAG
column
Barco's nieuive DP30projector
van bioscooporganisatie National
Association of Theatre Owners
(NATO) in zijn speech, met 1,6
miljard verkochte kaartjes in 2002,
het hoogste aantal sinds 1957.
Amerikanen gingen in 2002
gemiddeld 5,7 keer naar de bios
coop.
Op woensdag, dag drie, werden
seminars gehouden over de speer
punten piraterij en digitale cinema,
terwijl op donderdag de vele prij
zen werden uitgereikt.
Digitaal wordt goedkoper
Volgens managing director Sjoerd
DeClerck van Barco Digital Cinema,
die ShoWest ervoer als boeiend en
upbeat, waren er dit jaar veel hoog
tepunten.'Men had een aantal inte
ressante aankondigingen, zoals die
van Digital Cinema Initiative (DCI),
de joint venture van zeven studio's
die digitale cinema onderzoekt. Men
is begonnen met de ontwikkeling
van technische standaards. Eind
dit jaar moeten die af zijn. Ook inte
ressant was de aankondiging van
John Fithian van
NATO, dat zij formele
besprekingen begon
nen zijn met DCI over
de implementatie van
digitale cinema.'
Tijdens ShoWest werd,
vanuit de fabrikanten,
een tegenhanger van
beide organisaties
gepresenteerd: DCPG:
Digital Cinema Pro-
viders Group.
Daarnaast was er de
demonstratie door
Texas Instruments van
een prototype van een
2K projector (resolutie 2048x1080),
geschikt voor schermen tot vijfen
twintig meter breed. Na de komst
van Kodaks hoge resolutie D-ILA
projector vorig jaar, werd het
opschroeven van de resolutie van
de DLP Cinema-chip door insiders
onvermijdelijk geacht. In een direc
te vergelijking van de 2K projector,
met een 35mm release print van
Harry Potter and the Chamber of
Secrets, vonden velen het digitale
plaatje beter uit de verf komen.
Met de introductie van twee nieu
we digitale cinema-projectoren,
zoals Barco's DP30, zijn er nu
kleinere, goedkopere toestellen,
geschikt voor schermen tot tien
meter breed. De Barco projector
omvat een volledige digitale cine
ma-installatie (projector, server,
satelietontvanger, audio-interface
etcetera) voor minder dan 100.000
euro. Allemaal ontwikkelingen,
waardoor ShoWest 2004 de daad
werkelijke implementatie van
digitale cinema in zou kunnen
luiden.
In alle filmverhuurkantoren
wordt de booking nog vaak als
een buitenbeentje gezien en zelfs
een beetje scheef bekeken. Daar
waar op maandagochtend de
booker frenetiek gesticuleert,
telefoneert en provoceert lijkt hij
de rest van de week wel een gie
chelende tiener die middels de
telefoon de allerlaatste roddels
uitwisselt en af en toe met een
druk op de knop een zooitje data
richting filmvervoer dirigeert. Of
hij is het kantoor uit...naar de
CONTACTdag, wat even geheim
zinnig klinkt als een afspraak in
een parenclub. Het ritueel van de
contactdag is evenzeer bizar: hap
pend en drinkend op kosten van
een concurrent worden de
gescreende films door de andere
bookers met veel verve tot op de
grond afgekraakt en de eigen
films nog even voor het voetlicht
gehaald. De echte fanatiekelingen
durfden zelfs Titanic aan:'veels
te traag en je kent het einde al.
Booker: een fascinerende baan. Ik
heb het geluk gehad om met de
beste onder hen samen te wer
ken, zoals Marleen, Paul en
Martin. Alledrie bezeten van hun
vak. Ik heb ze allen de telefoon
door de kamer zien gooien,
alleen bij Paul hing er nog een
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5