CELLULOID MEMORIES: MAANDAG BIJLTJESDAG column Barco's nieuive DP30projector van bioscooporganisatie National Association of Theatre Owners (NATO) in zijn speech, met 1,6 miljard verkochte kaartjes in 2002, het hoogste aantal sinds 1957. Amerikanen gingen in 2002 gemiddeld 5,7 keer naar de bios coop. Op woensdag, dag drie, werden seminars gehouden over de speer punten piraterij en digitale cinema, terwijl op donderdag de vele prij zen werden uitgereikt. Digitaal wordt goedkoper Volgens managing director Sjoerd DeClerck van Barco Digital Cinema, die ShoWest ervoer als boeiend en upbeat, waren er dit jaar veel hoog tepunten.'Men had een aantal inte ressante aankondigingen, zoals die van Digital Cinema Initiative (DCI), de joint venture van zeven studio's die digitale cinema onderzoekt. Men is begonnen met de ontwikkeling van technische standaards. Eind dit jaar moeten die af zijn. Ook inte ressant was de aankondiging van John Fithian van NATO, dat zij formele besprekingen begon nen zijn met DCI over de implementatie van digitale cinema.' Tijdens ShoWest werd, vanuit de fabrikanten, een tegenhanger van beide organisaties gepresenteerd: DCPG: Digital Cinema Pro- viders Group. Daarnaast was er de demonstratie door Texas Instruments van een prototype van een 2K projector (resolutie 2048x1080), geschikt voor schermen tot vijfen twintig meter breed. Na de komst van Kodaks hoge resolutie D-ILA projector vorig jaar, werd het opschroeven van de resolutie van de DLP Cinema-chip door insiders onvermijdelijk geacht. In een direc te vergelijking van de 2K projector, met een 35mm release print van Harry Potter and the Chamber of Secrets, vonden velen het digitale plaatje beter uit de verf komen. Met de introductie van twee nieu we digitale cinema-projectoren, zoals Barco's DP30, zijn er nu kleinere, goedkopere toestellen, geschikt voor schermen tot tien meter breed. De Barco projector omvat een volledige digitale cine ma-installatie (projector, server, satelietontvanger, audio-interface etcetera) voor minder dan 100.000 euro. Allemaal ontwikkelingen, waardoor ShoWest 2004 de daad werkelijke implementatie van digitale cinema in zou kunnen luiden. In alle filmverhuurkantoren wordt de booking nog vaak als een buitenbeentje gezien en zelfs een beetje scheef bekeken. Daar waar op maandagochtend de booker frenetiek gesticuleert, telefoneert en provoceert lijkt hij de rest van de week wel een gie chelende tiener die middels de telefoon de allerlaatste roddels uitwisselt en af en toe met een druk op de knop een zooitje data richting filmvervoer dirigeert. Of hij is het kantoor uit...naar de CONTACTdag, wat even geheim zinnig klinkt als een afspraak in een parenclub. Het ritueel van de contactdag is evenzeer bizar: hap pend en drinkend op kosten van een concurrent worden de gescreende films door de andere bookers met veel verve tot op de grond afgekraakt en de eigen films nog even voor het voetlicht gehaald. De echte fanatiekelingen durfden zelfs Titanic aan:'veels te traag en je kent het einde al. Booker: een fascinerende baan. Ik heb het geluk gehad om met de beste onder hen samen te wer ken, zoals Marleen, Paul en Martin. Alledrie bezeten van hun vak. Ik heb ze allen de telefoon door de kamer zien gooien, alleen bij Paul hing er nog een HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 15