SUNSHINE OP DE CROISETTE column Het circus is binnenkort weer in de stad met de Sunshine Bros. (nee,niet Walter Matthau en Jack Lemmon) als onverstoorbare spreekstalmeesters Cinema Expo is back! Het fascineert me enorm hoe Bobby en Jimmy, onze Wandelende Walkie Talkies met hun Amerikaanse manische efficiën tie het aandurven om midden in de meest anarchistische stad van Europa een bijna militaire operatie op poten te zetten. Er plopt in de RAI geen champagnekurk die niet in het 'paspoort' staat. Alhoewel de dor stige en naar enige activiteit snak kende exploitanten zich al ruim voor aanvangstijd bij de betreffende stand hebben vervoegd zien we Generaal Jimmy exact om 4 PM met milde hoofdknik het startsein geven: de kurk mag er af! Zelfs mijn grote vriend Antonio Llorens, Spaanse filmgigant en multi miljonair die de hele RAI kan opkopen, staat geduldig aan te schui ven voor de lunch: die grote ronde tafels met twee flessen wijn die altijd meteen door een of andere onverlaat in beslag worden geno men. De twintig man om de tafel volgen met argusogen het slinkende debiet en dan kan de strijd beginnen om de aandacht van de ober te trek ken teneinde in forse onderhande ling te treden om een tweede fles te bemachtigen. Nee, geef ons dan maar Cannes! Een beetje handige jongen kan vanaf elf uur 's morgens gratis innemen in meer dan tolerante hoeveelheden. Zeg maar, we beginnen in het Holland Film Huis en we eindigen in de Petit Majestic. De echte die-hards gaan dan nog een afzakkertje halen (de zon straalt alweer) in het Café de la Gare waar de obers en de hoe ren uitgebreid de verdiensten van de afgelopen nacht bespreken. Een echte Cannois haat de festivaliers maar is niet te beroerd om tijdens die periode de prijs te verdubbelen. Gezien wij, echte filmliefhebbers, 's avonds niet van het Carltonterras zijn weg te branden heeft het festi val al jarenlang de 'gratis kaarten'- methode ontwikkeld om de Galazaal vol te krijgen. Zo gebeurde het dat ik voor het eerst over de rode loper kon schrijden bij de vertoning van Pelle de veroveraar. Ik kwam in de zaal tussen een schoolklas kakelen de lokale coiffeuses terecht die de loodzware Deense film maar matig konden appreciëren en er vrolijk doorheen bleven kwetteren. Ach, couleur locale: de obers van Café de la Gare bulken van de kaarten, ze weten dat een tochtje over de rode loper op een Franse schone meer indruk maakt dan een platinum American Express of een Rolls Royce. Ohlala, monsieur, ze doen er alles voor, vette knipoog Café de La Gare was ooit eens het eindpunt van een uitputtende veld slag tussen een concurrent (wie her innert zich Vestron nog?) en mezelf. We hadden beiden ons oog laten val len op een filmproject met Jeff Bridges. Gezien Elbert om 9 uur een afspraak had en ik om half tien stel de ik een vlaag van zinsverbijstering voor om een nachtelijke drankmara thon te organiseren en degene die eerst omviel zou gracieus de weg vrij laten voor de andere..en zo geschiedde. We dweilden, omringd door een steeds grotere schare colle ga's, alle kroegen af en konden ons om vier uur 's nachts de titel van de film niet meer herinneren. Ook het nummer van het hotel niet trou wens waar Elberts eega trouw zat te wachten op haar echtgenoot. Precies tien voor negen, mekaar waggelend ondersteunend en luid Tulpen uit Amsterdam brullend wankelden wij de Majestic binnen. Open gingen de liftdeuren en geti med als in een Tati-film keken we recht in het gezicht van Mevrouw Elbert die haar wederhelft woest de lift introk.Als een overwinnaar strompelde ik naar de suite van de filmmaatschappij waar mijn baas en de verkoopster verschrikt achteruit deinsden toen zij mijn verwallebakte gezicht zagen.'hard gewerkt, Kees, competitie uitgeschakeld' kon ik nog net stamelen vooraleer het licht ook bij mij definitief uit ging. En het erg ste was nog dat mijn baas de film helemaal niet wilde. Ik kan me nog steeds de titel niet herinneren maar het was grootste flop van Jeff Bridges ooit... Dirk van de cinema 1 2 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 12