spotlight
Haig Balian is als zovelen in
het bioscoopbedrijf erfelijk
belast met het film-gen.
Zelden zetten dit soort men
sen een grote stap om iets
heel anders te gaan doen.
Haig wel. En hoe! En wat?
Even voor de jongeren onder
ons: hoe zat het ook weer
met jouw genen?
'Na een studie biologie in
Zwitserland, die ik afbrak omdat het
allemaal veel te exact was, rolde ik
op 1 mei 1975 in het filmbedrijf
van mijn vader. Hij zei toen al: "Pas
op. Als je ermee begint, kom je er
nooit meer van af." In het Frans,
want zijn grootvader was als
Armeen gevlucht van Turkije naar
Egypte.'
Dus toen had jouw vader een
filmverhuurkantoor in
Amsterdam?
'Nee, voor de oorlog kwam hij naar
Europa om van die broodjes goud
te verkopen. Na de oorlog was hij
weer eens in Amsterdam en kwam
hij mijn moeder tegen op het
Rembrandtplein. Ze werden ver
liefd. Zo werd hij mijn vader.'
Jullie hadden Meteor Film?
'Ja, het werd verjongd en uitge
bouwd. Samen met Pieter Goedings
distribueerden we Die
Blechtrommel en La vie devant
sol Ze draaiden in Amsterdam in
City, want Tuschinski wilde niet.'
Maar je ging ook produceren.
'Eind 1970, begin '80, Het meisje
met het rode haar en Schatjes, alle
bei hits, en De schorpioen. Als
Movies Film Productions, samen
met Chris Brouwer.'
Wat voor auto kocht je toen?
'In 1984 een witte Golf Cabrio
van een vriend, die geld nodig
had. Daarvoor had ik een Renault
5 Alpine. Allemaal heel bescheiden,
he?'
En jullie gingen ook met
artfilms op video.
'Dat was toen ook iets vernieu-
wends.We deden alles: produceren,
distribueren, video en televisierech
ten verkopen.Van eigen films, maar
ook van aangekochte. Het
Amerikaanse studiosysteem.'
Opeens zat je in Duitsland,
in Hamburg?
'Ja. In 1993 hadden we het hele
bedrijf verkocht aan Polygram, waar
ik toen nog drie jaar moest blijven.
In '96 vroegen ze mij of ik een der
gelijk bedrijf wilde opzetten voor
Duitsland, Oostenrijk en
Zwitserland. Dat heb ik gedaan.'
Ondertussen kocht je samen
met een vriend, Jan Willem
Verhoeven, Minerva
'Hebben we gedaan. Leuk, bios
copen. Nog steeds.'
En wat is het resultaat?
'Dat ik nu directeur van Artis
word. Op een gegeven moment
denk je na over wat je wilt doen
met de rest van je leven. En dit is
het.'
Ga je ook dierenfilms verto
nen in Artis?
'Waar dan? O, in het Planetarium?
Nee zeg. Ik ga niets veranderen,
behalve een stuk eraan bouwen.'
Kortom, je gaat eigenlijk niet
iets heel anders doen?
'Nee. Want ook bij Minerva gaan
we bouwen.
38 HOLLAND FILM NIEUWS