De strijd tegen de piraten feature Als er een onderwerp is waar de filmmaatschappijen de laatste tijd aandacht voor vragen dan is het wel de illegale distributie van speel films via Internet en DVD, oftewel piraterij. Hollywood maakt zich grote zorgen over het tempo waarin de nieuw ste bioscoopfilms op illegale wijze beschikbaar komen voor een groeiend publiek. door Jeroen Huijsdens De filmstudio's vrezen het scenario dat momenteel ook de muziekin dustrie de das om doet: dat ieder een aan het kopiëren slaat en dat steeds meer consumenten het heel normaal gaan vinden om de actuele blockbusters via Internet te down loaden en op het schoolplein of in de bedrijfskantine kopieën uit te wisselen met vriendjes of collega's. En dan bij voorkeur van films die hun bioscooppremière nog moeten beleven. Forse groei Wie denkt dat het allemaal vrij onschuldig is, ziet het volgens Tim Kuik, directeur van Stichting BREIN, toch echt verkeerd. 'Voorheen was dit het werkterrein van de wiz kids, jongens voor wie het een sport is om een film zo snel mogelijk op te sporen en te verspreiden. Nu is het door de toegankelijkheid van de techniek ook bekend terrein voor piraten die daar echt groot geld Is de strijd tegen de piraten een titanenstrijd? (beeld uit Sinbad) mee willen verdienen.' Stichting BREIN, die zich namens de recht hebbenden bezighoudt met de bestrijding van piraterij, ziet sinds het begin van dit jaar een forse groei van DVD piraterij. Gezien deze ontwikkeling is het volgens Wilco Wolfers, managing director van Warner Bros. Holland B.V opmerkelijk dat zo weinigen in de filmsector zich echt bewust zijn van het gevaar. Wolfers:'Piraterij was iets dat voornamelijk na de bioscoopex ploitatie schade opleverde. Nu heeft het zich verplaatst naar het moment vóór de première van een film in de bioscoop. Daarmee is het schadelijk geworden voor iedereen.' Controle Tijdens Cinema Expo werd het onderwerp piraterij veelvuldig aan gehaald tijdens de diverse introduc tiepraatjes. Er was zelfs een speciaal seminar waar de problematiek aan de orde kwam. Het bleef niet bij waarschuwingen, de daad werd bij het woord gevoegd. Alle bezoekers van de filmvoorstellingen in de RAI moesten eerst een metaaldetector passeren om opnameapparatuur op te sporen alvorens ze de zaal kon den betreden. Hoewel vrijwel ieder een de controle zonder enig mor ren onderging, was er ook een ander geluid te horen.'Het is toch wel echt triest dat dit soort veilig heidsmaatregelen op een vakbeurs als Cinema Expo wordt genomen. We zijn hier met vakmensen onder elkaar!', aldus Leon Koop, theaterin specteur bij Minerva. Of de actie overigens echt geholpen heeft, valt te betwijfelen want bij ongeveer alle bezoekers ging het signaal af waardoor het voor de zaalwachten vrijwel onmogelijk werd iedereen echt goed te fouilleren. HOLLAND FILM NIEUWS - 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 11