De strijd tegen de piraten
feature
Als er een onderwerp is waar
de filmmaatschappijen de
laatste tijd aandacht voor
vragen dan is het wel de
illegale distributie van speel
films via Internet en DVD,
oftewel piraterij. Hollywood
maakt zich grote zorgen over
het tempo waarin de nieuw
ste bioscoopfilms op illegale
wijze beschikbaar komen voor
een groeiend publiek.
door Jeroen Huijsdens
De filmstudio's vrezen het scenario
dat momenteel ook de muziekin
dustrie de das om doet: dat ieder
een aan het kopiëren slaat en dat
steeds meer consumenten het heel
normaal gaan vinden om de actuele
blockbusters via Internet te down
loaden en op het schoolplein of in
de bedrijfskantine kopieën uit te
wisselen met vriendjes of collega's.
En dan bij voorkeur van films die
hun bioscooppremière nog moeten
beleven.
Forse groei
Wie denkt dat het allemaal vrij
onschuldig is, ziet het volgens Tim
Kuik, directeur van Stichting BREIN,
toch echt verkeerd. 'Voorheen was
dit het werkterrein van de wiz kids,
jongens voor wie het een sport is
om een film zo snel mogelijk op te
sporen en te verspreiden. Nu is het
door de toegankelijkheid van de
techniek ook bekend terrein voor
piraten die daar echt groot geld
Is de strijd tegen de piraten een titanenstrijd? (beeld uit Sinbad)
mee willen verdienen.' Stichting
BREIN, die zich namens de recht
hebbenden bezighoudt met de
bestrijding van piraterij, ziet sinds
het begin van dit jaar een forse
groei van DVD piraterij. Gezien
deze ontwikkeling is het volgens
Wilco Wolfers, managing director
van Warner Bros. Holland B.V
opmerkelijk dat zo weinigen in de
filmsector zich echt bewust zijn van
het gevaar. Wolfers:'Piraterij was iets
dat voornamelijk na de bioscoopex
ploitatie schade opleverde. Nu heeft
het zich verplaatst naar het moment
vóór de première van een film in de
bioscoop. Daarmee is het schadelijk
geworden voor iedereen.'
Controle
Tijdens Cinema Expo werd het
onderwerp piraterij veelvuldig aan
gehaald tijdens de diverse introduc
tiepraatjes. Er was zelfs een speciaal
seminar waar de problematiek aan
de orde kwam. Het bleef niet bij
waarschuwingen, de daad werd bij
het woord gevoegd. Alle bezoekers
van de filmvoorstellingen in de RAI
moesten eerst een metaaldetector
passeren om opnameapparatuur op
te sporen alvorens ze de zaal kon
den betreden. Hoewel vrijwel ieder
een de controle zonder enig mor
ren onderging, was er ook een
ander geluid te horen.'Het is toch
wel echt triest dat dit soort veilig
heidsmaatregelen op een vakbeurs
als Cinema Expo wordt genomen.
We zijn hier met vakmensen onder
elkaar!', aldus Leon Koop, theaterin
specteur bij Minerva. Of de actie
overigens echt geholpen heeft, valt
te betwijfelen want bij ongeveer
alle bezoekers ging het signaal af
waardoor het voor de zaalwachten
vrijwel onmogelijk werd iedereen
echt goed te fouilleren.
HOLLAND FILM NIEUWS - 7