exploitant of iemand van de pers is.
Bij alle schakels moet je opletten
want je weet niet wie het op
Internet zet.' Ook Tim Kuik begrijpt
niet waar de pers zich zo druk over
maakt. 'Natuurlijk mag je uitgaan
van een beroepsintegriteit, maar wij
hebben ook voorbeelden van DVD's
die naar de pers zijn gestuurd en
toch in handen van verkeerde figu
ren terecht zijn gekomen. Er is maar
een enkel lek nodig.'
Eigen schuld
De filmmaatschappijen zelf gaan
ook niet helemaal vrij uit, zo blijkt
bij nader onderzoek. Van de films
die hun (internationale) première
nog moeten beleven is een deel van
de illegale kopieën weliswaar
afkomstig van de zogeheten cam-
cordings gemaakt tijdens besloten
voorstellingen voor een select gezel
schap, een ander deel betreft DVD's
die door de studio's zelf worden
verspreid om relaties te informeren.
Tim Kuik:'We hebben dit jaar een
vijftal films gehad die naar de leden
van The Academy of Motion
Pictures Arts and Sciences was
gestuurd en vervolgens in de ver
keerde handen terecht is gekomen.'
Hoewel dit ook door Wolfers wordt
erkend ontslaat dat volgens hem
niemand van zijn verantwoordelijk
heid. 'Het zijn veelal grote films
waar heel veel mensen aan werken.
Er zijn dus veel schakels waar je
geen controle over hebt. Maar als
lokaal management moet je samen
met exploitanten kijken wat je er
toch aan kunt doen om het tegen te
houden.'
Volgens Tim Kuik is er bij de bestrij-
De tekst die werd gestuurd aan bioscoopexploitanten
voor opname in hun huisregels:
HUISREGLEMENT
ILLEGALE OPNAMEN
Bezoekers van dit theater dienen rekening te houden met de mogelijk
heid dat zij voor aanvang van een voorstelling zullen worden gefouil
leerd. Aan degenen die hieraan geen medewerking verlenen, kan de
toegang tot de voorstelling worden geweigerd zonder recht op restitu
tie van het toegangsgeld.
Foto-, film- en andere opnameapparatuur dient voor aanvang van de
voorstelling te worden afgegeven. Het is verboden deze apparatuur
mee te nemen in het theater, op straffe van inbeslagname voor de duur
van de voorstelling. Degenen die dit verbod overtreden zal de verdere
toegang tot de voorstelling kunnen worden geweigerd zonder recht
op restitutie van het toegangsgeld. Films, tapes en andere gegevensdra
gers die in inbeslaggenomen apparatuur worden aangetroffen zullen
worden vernietigd zonder recht op schadevergoeding. Het theater is
niet aansprakelijk voor eventuele schade aan de apparatuur.
Tegen degene die tijdens de voorstelling opnamen maakt zullen civiel-
en/of strafrechtelijke maatregelen worden genomen. Films, tapes en
andere gegevensdragers die in de gebruikte opnameapparatuur wor
den aangetroffen zullen worden vernietigd zonder recht op schadever
goeding. Het theater is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan de
apparatuur. Indien de opnamen zijn vastgelegd op een gegevensdrager
die niet van de opnameapparatuur kan worden gescheiden, zal de
apparatuur worden vernietigd zonder recht op schadevergoeding.
ding van de handel in illegale kopie
ën een belangrijke rol weggelegd
voor de filmmaatschappijen zelf.
Kuik: 'Ze moeten doorgaan met het
ontwikkelen van manieren om film
op een legale manier via Internet te
kunnen bekijken. Het legaal
streamen van een film via Internet
moet zowel gemakkelijk als betaal
baar zijn.' Hier schuilt echter ook
wel weer een zeker gevaar in. Het
kan namelijk het beeld oproepen
dat piraterij hoofdzakelijk een pro
bleem is voor de video- en DVD-ver-
huursector en dat bioscopen de
dans kunnen ontspringen omdat zij
de consument immers trakteren op
groter en beter beeld, beter geluid
en beter zitcomfort. Maar wegen
deze voordelen van bioscoopbe
zoek bij alle films nog wel op tegen
het gemakkelijke en vooral goedko
pe aanbod van de allernieuwste
speelfilms, ook al is dit illegaal? Hoe
dan ook, het is van belang alert te
zijn, want de exploitant die het
goede niveau in zijn bioscoop niet
biedt, weet in ieder geval zeker dat
hij zijn deur eerder open zet voor
alternatieve vormen van film kijken.
HOLLAND FILM NIEUWS