The Good, the Bad the Ugly
Nationale Bioscoopbon
De officiële cijfers zijn nog niet binnen, maar we kunnen nu
al zeggen dat de omzet over het eerste half jaar achter loopt
bij vorig jaar. Dat is voor het eerst sinds het bestaan van de
bon. De bioscopen blijven het meest achter bij vorig jaar. Tijd
voor een kritische noot.
promotiemateriaal aanleveren.
Uiteindelijk blijft het aan de exploi
tanten en hun medewerkers om de
bon met enthousiasme aan de man
te brengen.
Door Frank Smit
The Good: het blik
De verkopen van het filmblik bij
Free Record Shop hebben al onze
verwachtingen overtroffen.
Inmiddels worden er zon 250 blik
ken per week verkocht. Op zich
een mooi resultaat, maar het gaat
uiteindelijk om de verkoop van
bioscoopbonnen, want blikken leve
ren geen extra bioscoopbezoekers
op. De verkoop van bonnen is in de
eerste negen weken dat het blik
verkocht werd ruim 50% meer
De bon aan de consument
laten zien resulteert in
meer verkopen.
geweest dan in de negen weken er
voor! Het effect op de verkoop van
de bonnen kan niet alleen aan het
blik worden toegeschreven, een
belangrijk deel komt door de dis
play die op de toonbank staat,
waardoor de bon (met blik) beter
zichtbaar is geworden in de Free
Record Shop winkels. De eerste
resultaten van de verkoop van het
filmblik bij de 50 grootste
Postkantoren leveren eenzelfde
beeld op. Kortom de bon aantrekke
lijk maken, door het cadeau drie
dimensionaal te maken werkt.
Maar nog belangrijker: de bon aan
de consument laten zien resulteert
in meer verkopen.
The Bad: zichtbaarheid bij
veel bioscopen
Waar we bij Free Record Shop en
Postkantoren steeds beter in slagen,
daar lijkt het bij de bioscopen en
filmtheaters qua exposure voor de
bon zeker niet beter te worden.
Uiteraard zijn er de nodige uitzon
deringen, maar veel bioscopen
lijken hun best te doen om van de
bon een goed bewaard geheim te
maken. Dit vertaalt zich direct in
mindere verkopen (maar dat is
alleen de schade op korte termijn).
Nog belangrijker, het schaadt ook
het imago van de bioscoopbon,
want dat wordt voor een belangrijk
deel in de bioscoop gecreëerd.
Met de bon geef je immers die
geweldige bioscoopervaring die de
consument op dat moment beleeft
cadeau! De bioscoopbezoekers
zijn de ambassadeurs van de bios
coopbon. De nieuwe 35 mm tags
zijn inmiddels in de bioscopen en
wij hopen dat die achter of tussen
de trailers worden geplakt. Na de
zomer zullen we weer nieuw
The Ugly een persoon
lijke noot
De collectiviteit wordt op dit
moment binnen de branche nogal
op de proef gesteld. De NFC wordt
gereorganiseerd en de NVB, NVT en
NVS nemen de belangenbehartiging
voor hun leden zelf ter hand. Alles
lijkt ter discussie te staan en dat kan
op zich geen kwaad. We zijn echter
partners in business met een
gezamenlijk doel: meer bezoeken!
De discussie over de Nationale
Bioscoopbon en het MaDiWoDo-
bioscoopkaartje kan in dat licht dus
wat mij betreft kort zijn. De collecti
viteit (bioscopen onderling én
samen met de filmverhuurders)
heeft ervoor gezorgd dat er twee
producten staan die jaarlijks meer
dan drie miljoen bezoeken realise
ren. Dat is ruim 12% van alle
bezoeken! Die wil de branche toch
niet kwijt, lijkt me. Ik verheug me
op continuering van de goede
samenwerking met de bioscopen
en de filmverhuurders. Alleen
samen kunnen we meer bezoeken
genereren.
Frank Smit is commercieel
manager van de Nationale
Bioscoopbon.
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 3