CHARLIE'S ESCORT column Net terug van de première van Charlie's Angels in Londen. Lachen! Vooral omdat de KLM zo attent was mijn koffer met smoking en lak- schoenen de ochtend na de première af te leveren. De Zwaan had een ver keerde afslag genomen. Tijdens het feest, waarbij me opviel dat wat wij in beschaafde termen broeksriem noemen door de Londense beau-monde als minirok wordt gedragen, zag ik die bleke, afgetrokken gezichtjes van de Columbia-PR meisjes achter Cameron Diaz en Drew Barrymore aansukke- len en ik voelde heel erg met ze mee. Een manager van een beroemd acteur vertrouwde me ooit eens toe: 'in Europa gedragen ze zich al als kleine kinderen, maar als ik Amsterdam op de lijst zie staan ga ik spontaan beven. Het lijkt wel of de seks, drugs en rock 'n roll daar aan factor tien onderhevig is.' Met de rock 'n roll heb ik nooit moeite gehad, maar de twee andere items hebben me veel kopzorgen bezorgd. Ooit geprobeerd om een onkosten- nota te vragen aan een coke-dealer? Dat lukt dus niet! Gelukkig gaat de seks wel op factuur in Nederland. Wordt trouwens mooi bijgeschreven op het productiebudget van de vol gende film van de Ster in kwestie. Creatief boekhouden, dat hebben ze in Hollywood uitgevonden. Ik heb heel veel bewondering voor de publiciteitsdames van de kantoren alhier. De grillen van de bezoekers kunnen heel erg ver gaan. Superproducent Joel Silver bijvoor beeld was zo woest toen hij de ope- ningscijfers van Conspiracy Theory te horen kreeg dat hij om drie uur 's nachts stante pede wilde vertrek ken, terug naar L.A. Vanuit de Grand kregen wij een telefoontje want de piloten van de private jet waren spoorloos... Het hele distributieteam Amsterdam in en de heren werden uit de Casa Rosso geplukt, de piloot duidelijk met een slok op. Maar Heer Silver wou en zou dus vluchtplan ingediend, Schiphol-Oost gebeld, limo's geregeld, Silver en Playboy vriendin ingeladen en Off We Go. Ik denk dat de co-piloot aan de knuppel heeft gezeten en voor zover ik weet zijn ze veilig terug in L.A. aangeko men. Gelukkig maar, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat The Matrix nooit gemaakt zou zijn. Nee, dan maar Richard Donner (regis seur Lethal Weapon) en zijn vrouw Lauren (producent You've Got Mail), die zijn tenminste beschaafd! Richard is een verwoed verzamelaar van Vlaamse middeleeuwse wandtapijten - dat schept een band natuurlijk - maar die zijn gelukkig niet zo snel te vinden op de Albert Cuyp. Maar laat ie nou in de Amsterdamse Spiegel straat een antieke miniatuur stoomlo comotief ontdekken, een van zijn andere hobby's. Hoera! Het ding kost 23.000 Oude Nederlandse Guldens en gaat via een krat rechtstreeks naar L.A. Richard besluit de aankoop met een minzaam gebaar, een klopje op mijn schouder: 'the Kid is paying'. The Kid krijgt acute ademnood en denkt aan zijn AMEX-company card met een limiet- je van 5.000 Ouderwetse Knaken. Op de stoep even Londen bellen - hoofdkantoor - waar zonder boe of ba goedkeuring wordt gegeven: 'The guy has earned us billions so don't worry about afucking steam toffee machine.' Ik had van de zenuwen de stoomlocomotief vervangen door een espressoapparaat, denk ik. Hans van den Berg, onvolprezen cententeller bij Warner heeft de antiquair gebeld en alles kwam in orde. Even later wil den de Donners naar het Van Gogh museum, maar ik kon ze gelukkig in een rondvaartboot lullen. Stel je voor, ze wijzen achteloos naar De Zonnebloemen en The Kid is paying.De rondvaartboot stond niet op het verlanglijstje. Later die avond kregen Richard en Lauren zowaar ruzie - zij het erg beschaafd - over het verjaardagsca deau van Richard, een unieke Rolls Royce waarvan er ooit amper twintig uit de fabriek waren gerold. Volgens Richard stond ie in de garage van hun buitenverblijf op Hawaï maar Lauren hield vol dat het karretje op Martha's Vineyard stond, hun villa nabij Washington. Voor alle zekerheid zouden ze thuis in Bel Air nog even in de garage kijken. Ik wist die avond wel heel zeker waar de mijne stond. In de i Dirk van de Cinema Reguliers .--■■ dwarsstraat. Onwrikbaar. Met een L s wielklem... Wjj 14 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 18