Een stille revolutie
1
techniek
!l
ledereen wil weten wanneer digitale cinema los zal barsten,
maar enigszins buiten het gezichtsveld is de conversie bij de
bioscoopreclame al gestart. De revolutie begon in
Noorwegen.
d|b| x|x|%M fl s
Digital F.A.C. T.S.
■113
Door Frank de Neeve
Eén van de kiemen voor de switch
naar digitale cinema is op 1 januari
2002 in Noorwegen gelegd. Op die
datum switchten nagenoeg alle
Noorse bioscopen (225 schermen op
72 locaties) naar vertoning van com
mercials per beamer, ter vervanging
van dia's en 35 mm. Dit idee is niet
nieuw. Halverwege de jaren negentig
vertoonden enkele Nederlandse bios
copen commercials per videobeamer
op S-VHS kwaliteit. En waarom ook
niet: vrijwel alle commercials worden
op video gemaakt en het overzetten
naar 35 mm is duur. Dit vond echter
geen navolging, mede omdat adver
teerders niet overtuigd waren van de
kwaliteit. De kwaliteitsverbetering
van de beamers schiep echter nieuwe
mogelijkheden.
E-cinema
Maar hoe ziet zo'n systeem er dan uit?
Eenvoudig gezegd: in de bioscoop ligt
een netwerk, waar de commercials
met DVD, Internettechnologie of per
satelliet worden ingeladen. Deze com
mercials worden afgespeeld via een
playltst, die extern is opgesteld of ter
plekke wordt gemaakt. De playltst
kan wekelijks worden veranderd,
maar ook a la minute. De beamer
staat in de cabine naast zijn 35 mm
grote broer en is van LCD- of (beter)
Screening Period
15/O5/2O03 - 21/05/2003 j*J
£5 Local Clips
List! List 2
Clip
|Time|*
Aüdidas
00:30
V Bille.rd-SolonHobkc.pf
00:31
Cer-Gtas Darmstadt
Cruising
Rtness-Skdio Muskelmann
00:10
01:10
00:15
Hrding Sun
Hotel Print Heinrich
V Ksufhalle
Lulu Club
Mannies Rauchwaren
00:20
00:13
00:i6
00:23
00:32
Metzgerei Graber
Modellsputtdub Eberstadl
y Museum auf dor Malhildenhóh©
V Pichel-Stube
Pizzena Laguna
00:12
00:13
00:23
00:21 -1
00:15
Hummel-Bier
Sdiuhhaus Tïeter
Sex-Snop Liebeslaube
y Spielothek am Bahnhof
00:22
00:12
00:56
00:10 il
Pause
josxo
Restricticn: A Rating: 6
Hotel Prrnz Heinricti
Kauiholle
Billard-Salon Holzkopl
i hu
15:30
17:15
20-30
?2 4S
15:30
17:15
5at
15:30
22.15
17:15
Wainïlm: Tronsporier. The
Ploylst Listl
Playltst Creation Application van FTT T-Systems.
DLP-kwaliteit. Volgens de definitie van
Hollywood is dit geen digitale of
d-cinema, maar electronic of e-cine
ma. Net als met de beamers van het
Nederlandse DocuZone, mogen er
namelijk geen blockbusters mee ver
toond worden, omdat de kwaliteit
daar niet goed genoeg voor is. Maar
het netwerk ligt er; met een upgrade
van de beamer ben je er al. Daarom
zou digitale reclame best wel eens de
achterdeur kunnen openen voor digi
tale cinema.
Opbrengst
Ondertussen zijn er meerdere bedrij
ven die - parallel aan het Noorse
model - een 'Digital Cinema Pre-Show
System' hebben ontwikkeld. Kinoton,
Kodak en de Duitse combinatie FTT
T-Systems hebben allen demonstraties
gegeven op beurzen en ook al enkele
verkopen gedaan. Carlton Screen
Advertising, één van de twee moeder
maatschappijen van
Screenvision, heeft het
afgelopen jaar in Groot-
Brittannië meer dan hon
derdvijftig schermen uitge
rust met digitale reclame.
Technische ondersteuning
werd hiervoor geleverd
door Unique Promotions,
dat eerder het Noorse
systeem had opgezet. In
tegenstelling tot in
Noorwegen, draaien de
Britten echter nog wel 35
mm commercials en ver
vangt de beamer slechts de
dia's. Want een beamer die
naar de smaak van Britse
adverteerders dezelfde
kwaliteit levert als 35 mm,
is momenteel nog te duur.
Toch heeft Carlton de
switch gemaakt, simpelweg
omdat het geld oplevert.
Wat men dan vertoont?
Grafische animaties, enigs
zins vergelijkbaar met het
Nederlandse Cinegrafix, 5
-JSJ*I
jj
RaÜrig: 16
HOLLAND FILM NIEUWS - 29