DocuZone
feature
DocuZone, het digitale documentaireoffensief van het
Filmfonds, wil zowel op nationaal, internationaal, als op het
technologisch vlak uitbreiden. Om de vakwereld hiervoor
warm te maken, werden twee weken van tests en discussies
georganiseerd in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis.
Holland Film Nieuws bezocht een paar voorstellingen en
sprak met de organisatie.
Digitale kickstart uit onverwachte hoek
door Frank de Neeve
Er is in dit blad al veelvuldig gesproken
over digitale cinema. Met de huidige
impasse in de implementatie daarvan,
(zie ook pagina 17) wordt er door ana
listen veel verwacht van initiatieven op
het gebied van commercials en speciali-
sed film. Van die laatste categorie is het
Nederlandse DocuZone een van de
bekendste.Toen iedereen twee jaar gele
den de mond vol had van digitale cine
ma, maar niets deed, lanceerde Kees
Ryninks van het Filmfonds het plan, om
tien filmtheaters uit te rusten met digi
tale beamers van het geld, dat normali
ter gebruikt werd om,35 mm-prints te
maken. Zo kon men documentaires die
amper meer op het witte doek te zien
waren, per DVD weer de bioscoop in
sluizen. Andere theaters belden
DocuZone, of zij niet ook zo'n mooie
beamer konden krijgen. Er zijn nu vijf
tien theaters die de DocuZone-films ver
tonen en Ryninks is inmiddels een veel
gevraagd spreker in het buitenland.
Het lag dan ook voor de hand dat er
plannen zouden komen voor uitbrei
ding van het netwerk; nationaal, maar
ook internationaal. Om die plannen te
presenteren organiseerde DocuZone
van 12 tot 25 februari jongstleden in
de Amsterdamse bioscoop Het
Ketelhuis een aantal voorstellingen,
gelardeerd met gesprekken.
Bij de opvolger van DocuZone zullen
digitale servers en projectoren in de
theaters worden geïnstalleerd, en zul
len de films niet meer per DVD wor-
HOLLAND FILM NIEUWS
den verspreid, maar via de satelliet van
uit een centrale database digitaal wor
den gedistribueerd en vertoond. In Het
Ketelhuis stonden half februari dan
ook een state-of-the-art DLP Cinema
projector, een Barco DP30 - Holly
wood approved - met een server van
EVS. Op zich al bijzonder, want naast
de jaarlijkse Cinema Expo-voorstellin-
gen, waren er tot dan toe geen d-cine-
mavoorstellingen in Nederland
geweest. En al helemaal geen voorstel
lingen, waar ook regulier publiek een
kaartje voor kon kopen.
Split screen
Rondom de voorstellingen kon men
deelnemen aan discussies, zodat mijn
eerste voorstelling van De passie
vrucht er één speciaal voor camera-
De DP30 broedelijk naast de 35 mm.
mensen bleek. Helaas, het encoderen
van de film was langzamer gegaan dan
gepland, zodat we de film op 35 mm
moesten zien. Eigenlijk een geluk bij
een ongeluk, want na deze voorstelling
werd één acte digitaal vertoond, goed
dus, voor een vergelijking. Een ideale
vergelijking zou natuurlijk een zoge
naamde split screew-projectie zijn
geweest.
Bij aanvang van de film, werd deze
door de organisatie aangekondigd als
De passievrucht oude stijl'. Raar
genoeg was de 35 mm-versie niet hele
maal scherp. Extra curieus, als je beseft
hoe sommige celluloid-aanhangers nog
immer met film dwepen. En dan die
ene acte digitaal met dezelfde kritische
ogen. Die zag er mooi uit, maar in ver
gelijking met de filmversie had hij toch
nog een soort videolook: de kleuren
leken wat doffer, minder sprankelend.
Maar het was wel beter dan de kwa
liteit van de huidige DocuZone-beamer.
En, hield ik mij zelf voor, verschillende
soorten film hebben óók een verschil
lende look. Later hoorde ik, dat het
verschil er onder andere mee te maken
had, dat de kleurcorrecties, de zoge
naamde grading, niet op een DLP-
Cinema projector was gedaan.
Paul de Bont, directeur DocuZone, staat
mij na de voorstelling te woord, samen
met Mark Dols, die De passievrucht
digitaal heeft overgezet. Dols vertelt dat
de film is afgewerkt in Cineon, waarbij
elk frame van het totaal van ongeveer
150.000 stuks, zijn eigen bestand krijgt.
'Om daar iets van te maken wat je kunt
projecteren, moet je het converteren
naarTarga, wat ongeveer een half uur
duurt per minuut film. Als er dan iets
misgaat...' Hoewel het deze keer
misging, waardeert Paul de Bont deze
snelkookpanmanier van werken wel.
'Ik wil digitale cinema brengen, met de
huidige stand van postproductie in
Nederland. Dit soort dingen kun je
alleen onder de hoge druk van de prak-
Smile Wave, vlekkeloos digitaal vertoond.
tijk leren', aldus De Bont.'De digitale
vertoningen van Smile Wave, die op
HD waren opgenomen en afgewerkt,
verliepen vlekkeloos.'
Artistieke speelfilms
De reden van de uitbreiding van het
Nederlandse DocuZone-circuit is
logisch: de huidige vijftien theaters legi
timeren door hun grofmazige spreiding
geen release in het circuit. Daar komt
bij, dat het Filmfonds via dit circuit ook
artistieke speelfilms wil gaan uitbren
gen. De Bont:'Evaluerend signaleren
wij, dat de beamers met documentaires
alléén niet rendabel te maken zijn. De
situatie was destijds voor documentai
res echter het ernstigst, reden waarom
het Filmfonds daarmee is gestart.'
De DLP Cinema-projector waar men in
Het Ketelhuis gebruik van maakte, is
van het soort, dat men voor de uitbrei
ding naar dertig theaters wil gaan
gebruiken. Hierbij worden de huidige
theaters met de nieuwe apparatuur uit
gerust en de DLP-beamers schuiven
door naar de nieuwe theaters. Aan een
sluitend businessmodel wordt nog
gewerkt, maar de prijzen van DLP
Cinema-projectoren dalen echter wel.
Chipfabrikant Texas Instruments, op
wiens technologie de projectoren
gebaseerd zijn, wil er namelijk dit jaar
1.000 verkopen en heeft de
prijzen daarom aangepast. if^/3?\
Breder aanbod ^-&>
Henk Camping is directeur van 't
Hoogt in Utrecht - een van de
DocuZone-theaters - en is voormalig lid
van de programmacommissie van
DocuZone. Hij vindt de voornaamste
les van DocuZone, dat degene die de
hardware levert, niet ook de content
moet leveren. 'Uitgangspunt was aan
vankelijk om veel Nederlandse docu
mentaires te programmeren, mede
omdat het Filmfonds deze producties
zelf subsidieert. Maar wij kwamen er al
snel achter, dat er niet zoveel
Nederlandse documentaires geschikt
waren voor het grote doek. Je moet
niet de infrastructuur leveren en dan
ook degene zijn, die dan een min of
meer dwingend programma levert. In
die constructie zaten ingebakken con
flicten.'
Volgens Paul de Bont zal DocuZone in
HOLLAND FILM NIEUWS