Cursus digitalisering techniek Wat is digitale cinema nou eigenlijk? Hoe snel komt het? En wat moeten we doen ter voorbereiding? Allemaal vragen waar bioscoopexploitanten mee zitten. Tijdens de door MEDIA Salles georganiseerde cursus DigiTraining Plus: New Technologies for European Cinemas die begin april in België plaatsvond, probeerde een keur aan sprekers hierop ant woord te geven. Een midweek digitale cinema, vol pension in Zuid-België, prettig geprijsd dankzij de Europese Unie. 13 Door Frank de Neeve Het spectaculairste moment van de cursus was halverwege. Bij een bezoek aan de Kinepolis bioscoop in Kortrijk werd een demonstratie gege ven van de daar opgestelde digitale cinema-projector. Na een paar trailers volgde een vertoning in split screen van de film Brother Bear. Eerst werd de 35 mm-kopie vertoond, maar na een paar minuten switchte men de rechterhelft om naar digitale projectie en na nog eens vijf minuten geheel naar digitaal. Het was echt geweldig! Natuurlijk was het jammer dat de demo animatie was en niet live acti- on en dat de lamp van de 35mm-pro- jector minder sterk was dan die van zijn digitale collega, maar het verschil was zonneklaar: de digitale print ver sloeg de 35 mm op alle fronten. Het beeld was strakker, de contrasten beter, en de kleuren, de kleurenU begrijpt, hier spreekt een bekeerde. Fundament Even terug naar het begin. Doel van de cursus was om een fundament aan kennis bij de deelnemers aan te leg gen. Cinema Expo is natuurlijk een goede locatie voor exploitanten om zich van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte te stellen, maar de informa tie daar is erg businesslike en de beurs is niet voor alle Europese De DPI'00 wordt nog grotendeels met de hand gebouwd exploitanten even gemakkelijk te bereiken. Het in Italië gevestigde MEDIA Salles (zie kader), besloot daar om als onderdeel van haar trainings programma een cursus op te zetten om exploitanten vertrouwd te maken met de aanstaande omwenteling naar digitaal. Begin april werd de cursus voor de eerste maal gegeven in de fabriek van projectorfabrikant Barco in het Belgische Kuurne. De 37 deelnemers vormden een bont gezelschap. Veel Italianen en Hongaren, maar ook een filmprodu cent uit Finland, een operateur van de Duitse marktleider CineStar en een Spaanse dame met een bioscoopje in de Pyreneeën. In de aula van de Barco-fabriek waanden we ons direct in het Europees parlement, daar de Italianen alleen hun eigen taal spra ken en alle andere deelnemers daar om met een koptelefoontje op zaten. Na de welkomstwoorden van de orga nisatie viel de eerste spreker meteen met de deur in huis. Sjoerd De Clerck, general manager van Barco Digital Cinema schetste het speelveld: wat is de technologie, wie de spelers en wat zijn de voor- en (okay, dat wat min der) nadelen van digitale cinema. Met een kostbare DMD-chip - het hart van de projector - in de hand vertelde hij dat digitale cinema voor distributeur en exploitant als voordeel heeft, dat vraag en aanbod exact overeenko men: er is nimmer een tekort of over schot aan prints. Hierna schetste hij de internationale situatie, waarbij opvalt, dat de landen die momenteel de meeste commitment hebben, zich niet in het Westen bevinden. Dat zijn namelijk landen als Brazilië. China en Singapore. Daarnaast is het opvallend, dat de nummer twee op een markt vaak eerder innoveert dan de markt leider. Hoewel de ontwikkeling van digitale cinema-standaards zich momenteel richting 4K (4 miljoen pixels) beweegt, zijn de producenten van de huidige 2K-projectoren er volgens De HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 12