Cursus digitalisering
techniek
Wat is digitale cinema nou eigenlijk? Hoe snel komt het? En
wat moeten we doen ter voorbereiding? Allemaal vragen
waar bioscoopexploitanten mee zitten. Tijdens de door
MEDIA Salles georganiseerde cursus DigiTraining Plus: New
Technologies for European Cinemas die begin april in België
plaatsvond, probeerde een keur aan sprekers hierop ant
woord te geven. Een midweek digitale cinema, vol pension in
Zuid-België, prettig geprijsd dankzij de Europese Unie.
13
Door Frank de Neeve
Het spectaculairste moment van de
cursus was halverwege. Bij een
bezoek aan de Kinepolis bioscoop in
Kortrijk werd een demonstratie gege
ven van de daar opgestelde digitale
cinema-projector. Na een paar trailers
volgde een vertoning in split screen
van de film Brother Bear. Eerst werd
de 35 mm-kopie vertoond, maar na
een paar minuten switchte men de
rechterhelft om naar digitale projectie
en na nog eens vijf minuten geheel
naar digitaal. Het was echt geweldig!
Natuurlijk was het jammer dat de
demo animatie was en niet live acti-
on en dat de lamp van de 35mm-pro-
jector minder sterk was dan die van
zijn digitale collega, maar het verschil
was zonneklaar: de digitale print ver
sloeg de 35 mm op alle fronten. Het
beeld was strakker, de contrasten
beter, en de kleuren, de kleurenU
begrijpt, hier spreekt een bekeerde.
Fundament
Even terug naar het begin. Doel van
de cursus was om een fundament aan
kennis bij de deelnemers aan te leg
gen. Cinema Expo is natuurlijk een
goede locatie voor exploitanten om
zich van nieuwe ontwikkelingen op
de hoogte te stellen, maar de informa
tie daar is erg businesslike en de
beurs is niet voor alle Europese
De DPI'00 wordt nog grotendeels met de hand gebouwd
exploitanten even gemakkelijk te
bereiken. Het in Italië gevestigde
MEDIA Salles (zie kader), besloot daar
om als onderdeel van haar trainings
programma een cursus op te zetten
om exploitanten vertrouwd te maken
met de aanstaande omwenteling naar
digitaal. Begin april werd de cursus
voor de eerste maal gegeven in de
fabriek van projectorfabrikant Barco
in het Belgische Kuurne.
De 37 deelnemers vormden een bont
gezelschap. Veel Italianen en
Hongaren, maar ook een filmprodu
cent uit Finland, een operateur van de
Duitse marktleider CineStar en een
Spaanse dame met een bioscoopje in
de Pyreneeën. In de aula van de
Barco-fabriek waanden we ons direct
in het Europees parlement, daar de
Italianen alleen hun eigen taal spra
ken en alle andere deelnemers daar
om met een koptelefoontje op zaten.
Na de welkomstwoorden van de orga
nisatie viel de eerste spreker meteen
met de deur in huis. Sjoerd De Clerck,
general manager van Barco Digital
Cinema schetste het speelveld: wat is
de technologie, wie de spelers en wat
zijn de voor- en (okay, dat wat min
der) nadelen van digitale cinema. Met
een kostbare DMD-chip - het hart van
de projector - in de hand vertelde hij
dat digitale cinema voor distributeur
en exploitant als voordeel heeft, dat
vraag en aanbod exact overeenko
men: er is nimmer een tekort of over
schot aan prints. Hierna schetste hij
de internationale situatie, waarbij
opvalt, dat de landen die momenteel
de meeste commitment hebben, zich
niet in het Westen bevinden. Dat zijn
namelijk landen als Brazilië. China en
Singapore. Daarnaast is het opvallend,
dat de nummer twee op een markt
vaak eerder innoveert dan de markt
leider.
Hoewel de ontwikkeling van digitale
cinema-standaards zich momenteel
richting 4K (4 miljoen pixels)
beweegt, zijn de producenten van de
huidige 2K-projectoren er volgens De
HOLLAND FILM NIEUWS