MEDIA Salles
techniek
Clerck niet van overtuigd dat dit echt
noodzakelijk is. Daar komt bij dat
chipfabrikant Texas Instruments de
2K-chips gaat gebruiken om consu
mentenproducten te maken -
waardoor men er eindelijk wat mee
kan verdienen - zodat ontwikkeling
van een 4K-chip onwaarschijnlijk
lijkt. De kwaliteit van het beeld heeft
volgens De Clerck niet alleen met
resolutie te maken maar ook met bij
voorbeeld colour space.
Speciale attractie
Het vervolg van de cursus bood een
keur aan sprekers, veelal het neusje
van de zalm op hun gebied. Veel spre
kers kenden elkaar, doordat ze elkaar
regelmatig tegenkomen in de carrou
sel van lezingen over digitale cinema
die her en der worden gegeven.
Een van de speciale attracties van de
cursus was John Fithian, voorzitter
van de Amerikaanse exploitantenorga
nisatie NATO. Hij betoogde dat het
voor exploitanten van belang is dat er
gekozen wordt voor uniforme techno
logie en dat de omslag volgens een
fair businessmodel wordt gemaakt.
Volgens Fithian zijn de studio's uit
Hollywood er inmiddels van door
drongen, dat exploitanten bezwaar
zouden kunnen maken tegen een ver
andering in de machtsverhoudingen
tussen distributeurs en exploitanten.
Nu controleert de exploitant de film
zodra die in het theater is, maar in de
digitale toekomst ligt de macht bij
degene, die de sleutels beheert om de
digitale files af te kunnen spelen. In
de VS ligt er sinds ShoWest een opzet
voor een businessplan, maar Europa is
nog niet zo ver. Wellicht zou de EU in
de financiering van de omslag een rol
kunnen spelen.
Het verschil tussen digitale en
elektronische cinema was onderwerp
van de lezing van Keith Morris,
international marketing manager van
Barco Digital Cinema, waarna een aan
tal praktijkvoorbeelden werd gepre
senteerd. Allereerst was daar Kees
Ryninks van het Nederlandse
DocuZone, wiens praatje helaas niet
goed overkwam. De hele d- en e-cine
ma discussie werd echter flink opge
schud door een van de betere spre
kers van de cursus, Rickard Gramfors
van Folkets Hus och Parker uit
Zweden, die vertelde dat zij sinds
twee jaar een e-cinemaproject heb
ben in kleinere steden. Dat geeft de
mogelijkheid om dezelfde films gelijk
tijdig te draaien met de grotere ste
den, iets wat met 35 mm door de
slechte beschikbaarheid van prints
onmogelijk is. Dit 'democratische' pro
ject sloeg erg aan bij de deelnemers
van de cursus, omdat ze hier aan de
hand van een voorbeeld de voordelen
van digitale projectie in de praktijk
zagen. Gramfors trok echter furieus
van leer tegen het onderscheid tussen
d- en e-cinema, dat naar zijn mening
een uitvinding van Hollywood is om
als gatekeepers te kunnen fungeren.
Dejust do z'f-mentaliteit van Folkets
Hus, in een industrie die al een paar
jaar achterover leunt, werd door de
aanwezige exploitanten erg bewon
derd. Echter: als d-cinema wereldwijd
de standaard wordt, komen de
Zweden alleen te staan.
Met de hand
Andere aandachtsvelden gedurende
de driedaagse cursus waren beveili
ging, digitale reclame en digitale
distributie. Bij de rondleiding door de
fabriek van Barco kon men zien, hoe
het huidige topmodel de DPI00 in
elkaar wordt gezet: stuk voor stuk en
met de hand. Dat Barco momenteel
investeert in een gerobotiseerde pro
ductielijn, plus de recente aanstelling
van een international sales manager,
wijst er echter toch op, dat Barco
voorziet dat de markt binnen korte
tijd eindelijk zal gaan groeien.
Concluderend kan gezegd worden,
dat MEDIA Salles in samenwerking
met Barco een uitstekende cursus
heeft opgezet. Het effect hiervan blijft
helaas minimaal. Met een groep van
36 exploitanten plus een verdwaalde
journalist, is het trickle down effect
gering. Een herhaling van de cursus
staat pas voor begin 2005 gepland.
Met het oog op de ontwikkelingen in
digitale cinema zou de inhoud daar
van wel eens heel anders kunnen
zijn. Het is te hopen dat MEDIA Salles
de cursuslezingen via hun website, of
via een boekje onder de Europese
exploitanten verspreidt, zodat ieder
een er kennis van kan nemen en niet
alleen de handvol cursusdeelnemers.
MEDIA Salles is voor een organisatie
die de Europese film en de verto
ning daarvan promoot, helaas vrij
onbekend. Dit initiatief van het EU
MEDIA-programma, bestaat sinds
1992 en werkt vanuit een kantoor in
hartje Milaan. Met financiële onder
steuning van zowel de EU als de
Italiaanse overheid, worden trainin
gen voor exploitanten georgani
seerd; wordt de Europese film extra
onder de aandacht gebracht tijdens
evenementen en wordt informatie
verstrekt door middel van publica
ties. De belangrijkste hiervan is het
European Cinema Yearbook, met
een jaarlijks overzicht van de
Europese vertoningsindustrie, dat
geraadpleegd kan worden via
www.mediasalles.it.Vier maal per
jaar brengt MEDIA Salles een
nieuwsbrief met allerhande artikelen
uit, die desgevraagd per e-mail wordt
toegezonden.
Elisabetta Brunella, Sec,*,
General van MEDIA Salles. Foto
Frank Bruinsma.
14 - HOLLAND FILM NIEUWS