Een wereld van verschil
Gay
Nederlandse
films in
aantocht
Paul Verhoeven krijgt Bert Haa nstra oeuvreprijs
K3 maakt
speelfilmdebuut
in productie
Paul Verhoeven kan echt 's Nederlands meest succesvolle film
maker worden genoemd. Turks fruit, Soldaat van Oranje,
Robocop, Total Recall, Basic Instinct, Verhoevens film-cv is lang
en indrukwekkend. Het Filmfonds spreekt van 'een consistent
en veelomvattend oeuvre'. Reden om Paul Verhoeven te bekro
nen met de Bert Haanstra Oeuvreprijs.
Sept. Stil/e nacht, distribu
teur Moonlight Film
02-09-04 De dominee, distribu
teur A-film Distribution
30-09-04 Ellis in glamourland,
distributeur
Independent Films
30-09-04 Simon, distributeur
A-film Distribution
07-10-04 K3 het magische
medaillon, distributeur
Independent Films
14-10-04 Snowfever, distributeur
A-film Distribution
08-11-04 Gay, RCV Füm
Distribution
17-11-04 Pluk van de Petteflet,
distributeur Warner
02/09- Amazones, distributeur
12-04 A-film Distribution
16-12-04 Floris, distributeur
Independent Films
16-12-04 Erik of het klein insec
tenboek, distributeur
MIP
door Jeroen Huijsdens
Het is nu nauwelijks meer voor te stel
len, maar halverwege de jaren 80 werd
Paul Verhoeven in Nederland verguisd
door een groot deel van mensen die
meenden verstand te hebben van film.
De pers vond zijn films 'ranzig en grof'
en 'smakeloos' en bij het
Productiefonds - de voorganger van
het huidige Filmfonds - zagen ze de
vulgaire Verhoeven liever niet aanklop
pen. Nu, zo'n twintig jaar later, wordt 's
Nederlands meest succesvolle regisseur
op handen gedragen en gelauwerd. Niet
alleen door een nieuwe generatie film
makers, maar ook door de gevestigde
orde. Op 1 juni jongstleden overhandig
de het Filmfonds Paul Verhoeven de
Bert Haanstra Oeuvreprijs.
Wat was je eerste reactie toen je
hoorde dat ze je de prijs wilden
geven?
'Ik vond het aardig van ze. Ik wist wel
dat het klimaat hier was veranderd. Dat
had ik uit gesprekken wel begrepen. Er
is een nieuwe generatie opgestaan. Die
is veel meer geneigd te denken zoals
Rob (Houwer; redactie) en ik toen
dachten, dat er wel een publiek voor de
film moet zijn. Of je nu kijkt naar
Costa!, Cloaca, Van God los of Pietje
Bell. Die zijn allemaal gemaakt door
mensen die film maken voor het
publiek. Toen ik naar Amerika vertrok,
was dat niet het geval.'
Je komt nu terug naar Nederland.
Is dat vanwege het gewijzigde film-
klimaat of omdat de stemming in
Amerika je niet aanspreekt?
'Het is eigenlijk beiden. Martine
(Verhoeven; redactie) en ik hebben
moeite met de Amerikaanse politiek. Al
zijn we dan geen Amerikanen, we zijn
toch tax payers. Je subsidieert een visie
die door de Amerikaanse regering
wordt uitgedrukt in de foreign policy.
Ik vond Amerika jarenlang echt ontzet
tend leuk. Met name met Clinton. Dat
was echt fantastisch. Met Monica
Lewinski. Dat is nou zoals het leven is.
Dat is leuk en ook niet gevaarlijk. Het
gaat niet verder dan het onderbroekje
van Monica, nietwaar?'
Zwartboek, waar je aan gaat begin
nen, was de juiste film op het
juiste moment?
'Het verhaal van Zwartboek loopt al
heel lang. Lang voordat Bush aan de
macht kwam. Jarenlang hebben Gerard
(Soeteman, scenarist; redactie) en ik
daarmee geworsteld. Het lukte niet
omdat we de verkeerde personen als
hoofdpersonen hadden genomen.
Daarna viel alles op z'n plaats. Als de
situatie hier nog zou zijn zoals in 1985,
clan had ik het project meteen in het
Engels gedraaid. Maar het werd duide
lijk dat het tij gekeerd is en dat er nu
waardering is.'
Foto Tanja van Rooden
En er waren de filmstimulerings-
maatregelen.
'Toen wij Zwartboek klaar hadden,
was de CV maatregel al min of meer op
zijn weg naar buiten. De CV komt er
trouwens nog wel. Die steunt op finan
ciële afspraken die al zijn gemaakt met
andere landen. Er is al geld binnengeko
men door de voorverkoop in Cannes.
Maar de drie miljoen via de CV hebben
we nog wel nodig.'
Hoe kijk jij aan tegen de wijze
waarop de overheid met de
stimuleringsmaatregelen is omge
gaan?
'Het is ontzettend jammer dat het zo
gelopen is. Ik ben er nog steeds van
overtuigd dat de Nederlandse regering
door het oprichten van de CV-maatre-
gel echt iets heeft gedaan voor de
Nederlandse film. Dat heeft ontzettend
doorgewerkt in Amerika. Als je ziet hoe
veel Nederlandse films er genomineerd
zijn in de laatste tien jaar. Een aantal
heeft nog echt een prijs gekregen ook.
De Amerikanen hebben zoiets van:'die
Nederlandse film staat wel op de
kaart'. Je heb een fantastisch cultureel
visitekaartje. Om nu te zeggen, we trek
ken onze handen terug. Dat is ontzet
tend jammer, vind ik.'
Als jij een oeuvreprijs zou mogen
uitreiken. Wie krijgt hem dan?
'Frans Weisz. Hij heeft een oeuvre, vind
ik.'
Hij is wel een filmmaker wiens
films passen in de visie van de
filmelite die jou in de jaren tachtig
het land deed ontvluchten.
Ja, maar Frans heeft altijd veel meer
feeling gehad hoe je met die mensen
moest omgaan, haha. Nee, Frans heeft
echt een oeuvre en dit is een oeuvre
prijs. Ik vind dat de prijs de volgende
keer naar hem toe moet gaan. Zonder
enige twijfel.'
Eind maart is de meidengroep K3 begonnen
met de opnamen van hun eerste speelfilm
getiteld K3 het magische medaillon. Een
bijrol in de film wordt
gespeeld door Paul de
Leeuw. De regie van
de film, die wordt
geproduceerd door
Studio 100, is in han
den van Indra Siera.
K3 is aan het werk in
het huis van hun dro
men. Ze weten niet
dat er zich een
waardevol medaillon
in het huis bevindt. In
die medaillon zit een
geest die wensen in vervulling kan laten
gaan. Een gevaarlijke crimineel is op zoek
naar het waardevolle sieraad, omdat hij op
de hoogte is van de toverkracht.
Independent Films brengt de film 7 oktober
aanstaande uit in de bioscoop.
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan
Gay de film over de Nederlandse homoscene
die in november door RCV wordt uitge
bracht. Hugo Metsers III, Joris van de Sande
en Nienke Brinkhuis spelen de hoofdrollen
in de film.Tom Six maakt zijn speelfilmde
buut als regisseur. Hij regisseerde eerder Big
Brother.
Gay vertelt het verhaal van de vrienden
Pascal en Max. Pascal wil doorbreken als
acteur in Hollywood en Max is een eigen
zinnige televisieproducent. Hun leven komt
op de kop te staan als een zwerver noodge
dwongen enkele dagen in hun luxe apparte
ment moet verblijven.
22 - HOLLAND FILM NIEUWS
HOLLAND FILM NIEUWS - 23