Een wereld van verschil Gay Nederlandse films in aantocht Paul Verhoeven krijgt Bert Haa nstra oeuvreprijs K3 maakt speelfilmdebuut in productie Paul Verhoeven kan echt 's Nederlands meest succesvolle film maker worden genoemd. Turks fruit, Soldaat van Oranje, Robocop, Total Recall, Basic Instinct, Verhoevens film-cv is lang en indrukwekkend. Het Filmfonds spreekt van 'een consistent en veelomvattend oeuvre'. Reden om Paul Verhoeven te bekro nen met de Bert Haanstra Oeuvreprijs. Sept. Stil/e nacht, distribu teur Moonlight Film 02-09-04 De dominee, distribu teur A-film Distribution 30-09-04 Ellis in glamourland, distributeur Independent Films 30-09-04 Simon, distributeur A-film Distribution 07-10-04 K3 het magische medaillon, distributeur Independent Films 14-10-04 Snowfever, distributeur A-film Distribution 08-11-04 Gay, RCV Füm Distribution 17-11-04 Pluk van de Petteflet, distributeur Warner 02/09- Amazones, distributeur 12-04 A-film Distribution 16-12-04 Floris, distributeur Independent Films 16-12-04 Erik of het klein insec tenboek, distributeur MIP door Jeroen Huijsdens Het is nu nauwelijks meer voor te stel len, maar halverwege de jaren 80 werd Paul Verhoeven in Nederland verguisd door een groot deel van mensen die meenden verstand te hebben van film. De pers vond zijn films 'ranzig en grof' en 'smakeloos' en bij het Productiefonds - de voorganger van het huidige Filmfonds - zagen ze de vulgaire Verhoeven liever niet aanklop pen. Nu, zo'n twintig jaar later, wordt 's Nederlands meest succesvolle regisseur op handen gedragen en gelauwerd. Niet alleen door een nieuwe generatie film makers, maar ook door de gevestigde orde. Op 1 juni jongstleden overhandig de het Filmfonds Paul Verhoeven de Bert Haanstra Oeuvreprijs. Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat ze je de prijs wilden geven? 'Ik vond het aardig van ze. Ik wist wel dat het klimaat hier was veranderd. Dat had ik uit gesprekken wel begrepen. Er is een nieuwe generatie opgestaan. Die is veel meer geneigd te denken zoals Rob (Houwer; redactie) en ik toen dachten, dat er wel een publiek voor de film moet zijn. Of je nu kijkt naar Costa!, Cloaca, Van God los of Pietje Bell. Die zijn allemaal gemaakt door mensen die film maken voor het publiek. Toen ik naar Amerika vertrok, was dat niet het geval.' Je komt nu terug naar Nederland. Is dat vanwege het gewijzigde film- klimaat of omdat de stemming in Amerika je niet aanspreekt? 'Het is eigenlijk beiden. Martine (Verhoeven; redactie) en ik hebben moeite met de Amerikaanse politiek. Al zijn we dan geen Amerikanen, we zijn toch tax payers. Je subsidieert een visie die door de Amerikaanse regering wordt uitgedrukt in de foreign policy. Ik vond Amerika jarenlang echt ontzet tend leuk. Met name met Clinton. Dat was echt fantastisch. Met Monica Lewinski. Dat is nou zoals het leven is. Dat is leuk en ook niet gevaarlijk. Het gaat niet verder dan het onderbroekje van Monica, nietwaar?' Zwartboek, waar je aan gaat begin nen, was de juiste film op het juiste moment? 'Het verhaal van Zwartboek loopt al heel lang. Lang voordat Bush aan de macht kwam. Jarenlang hebben Gerard (Soeteman, scenarist; redactie) en ik daarmee geworsteld. Het lukte niet omdat we de verkeerde personen als hoofdpersonen hadden genomen. Daarna viel alles op z'n plaats. Als de situatie hier nog zou zijn zoals in 1985, clan had ik het project meteen in het Engels gedraaid. Maar het werd duide lijk dat het tij gekeerd is en dat er nu waardering is.' Foto Tanja van Rooden En er waren de filmstimulerings- maatregelen. 'Toen wij Zwartboek klaar hadden, was de CV maatregel al min of meer op zijn weg naar buiten. De CV komt er trouwens nog wel. Die steunt op finan ciële afspraken die al zijn gemaakt met andere landen. Er is al geld binnengeko men door de voorverkoop in Cannes. Maar de drie miljoen via de CV hebben we nog wel nodig.' Hoe kijk jij aan tegen de wijze waarop de overheid met de stimuleringsmaatregelen is omge gaan? 'Het is ontzettend jammer dat het zo gelopen is. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de Nederlandse regering door het oprichten van de CV-maatre- gel echt iets heeft gedaan voor de Nederlandse film. Dat heeft ontzettend doorgewerkt in Amerika. Als je ziet hoe veel Nederlandse films er genomineerd zijn in de laatste tien jaar. Een aantal heeft nog echt een prijs gekregen ook. De Amerikanen hebben zoiets van:'die Nederlandse film staat wel op de kaart'. Je heb een fantastisch cultureel visitekaartje. Om nu te zeggen, we trek ken onze handen terug. Dat is ontzet tend jammer, vind ik.' Als jij een oeuvreprijs zou mogen uitreiken. Wie krijgt hem dan? 'Frans Weisz. Hij heeft een oeuvre, vind ik.' Hij is wel een filmmaker wiens films passen in de visie van de filmelite die jou in de jaren tachtig het land deed ontvluchten. Ja, maar Frans heeft altijd veel meer feeling gehad hoe je met die mensen moest omgaan, haha. Nee, Frans heeft echt een oeuvre en dit is een oeuvre prijs. Ik vind dat de prijs de volgende keer naar hem toe moet gaan. Zonder enige twijfel.' Eind maart is de meidengroep K3 begonnen met de opnamen van hun eerste speelfilm getiteld K3 het magische medaillon. Een bijrol in de film wordt gespeeld door Paul de Leeuw. De regie van de film, die wordt geproduceerd door Studio 100, is in han den van Indra Siera. K3 is aan het werk in het huis van hun dro men. Ze weten niet dat er zich een waardevol medaillon in het huis bevindt. In die medaillon zit een geest die wensen in vervulling kan laten gaan. Een gevaarlijke crimineel is op zoek naar het waardevolle sieraad, omdat hij op de hoogte is van de toverkracht. Independent Films brengt de film 7 oktober aanstaande uit in de bioscoop. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan Gay de film over de Nederlandse homoscene die in november door RCV wordt uitge bracht. Hugo Metsers III, Joris van de Sande en Nienke Brinkhuis spelen de hoofdrollen in de film.Tom Six maakt zijn speelfilmde buut als regisseur. Hij regisseerde eerder Big Brother. Gay vertelt het verhaal van de vrienden Pascal en Max. Pascal wil doorbreken als acteur in Hollywood en Max is een eigen zinnige televisieproducent. Hun leven komt op de kop te staan als een zwerver noodge dwongen enkele dagen in hun luxe apparte ment moet verblijven. 22 - HOLLAND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS - 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 21