Elk jaar een nieuwe bioscoop op locatie Begin november opent Utopolis Almere. Vorig jaar opende Utopolis Den Helder en de bouw van bioscopen in Emmen en Tilburg staat op stapel. Dat zijn de fikse ambities van het nieuwe bioscoopconcern, dat in 2002 is ontstaan uit de fusie tussen Polyfilm en Utopia. Movies, Moments en More is het motto. 33 Door Lucia Alleman HFN kreeg een rondleiding door het theater in aanbouw van Peter Isaak, manager operations Nederland. Zo'n functie moet veelomvattend zijn. Als je Arie de Moei vraagt wat de werk verdeling is tussen de directie van Utopia Nederland en Peter Isaak dan grapt hij:'Peter doet alles en ik doe niks.' Isaak is dus de juiste man om ons te gidsen door het in aanbouw zijnde theater en het veranderde land schap van Polyfilm. Vijf jaar geleden solliciteerde Isaak op een vacature voor een theatermana ger bij Polyfilm. Hij had geen horeca- Peter Isaak (links) en Arie de Moei van Utopia in Almere. Foto Lucia Alleman. ervaring en kwam uit een totaal ande re hoek van de business, van Cineco, waar hij het postproductieproces van films coördineerde. Isaak:'Ik heb lang met de fysieke materie van film gewerkt. Maar als coördinator moest ik alle specialisten aansturen om de deadline te halen. Ik ben eigenlijk een people manager. Al snel veranderde de hele situatie rondom hem. Polyfilm ging op in Utopia dat zijn basis heeft in Luxemburg. Drijvende kracht achter de fusie was Boudewijn Muts, die daarvoor in 2000 het Belgische Kinepolis verliet. Klaas Nawijn en Arie de Moei bleven als directeuren van Utopia Nederland b.v. Boudewijn Muts vormt samen met de Luxemburger Nico Simon de leiding van het internatio nale concern Utopia SA. De aan de beurs van Luxemburg geno teerde onderne ming exploiteert vijftien complexen in de Benelux en Frankrijk. Brand marketing Als betrekkelijke buitenstaander maakte Isaac de toenadering en later de fusie tus sen Polyfilm en Utopia mee. Was daar nu sprake van een cultuurverschil tussen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse aanpak? Isaak: 'De fusie is juist heel soepel verlopen. Er zijn inderdaad wel cultuurverschillen, maar dat was niet zozeer lastig; we hebben juist veel van elkaar kunnen leren. In België hebben ze een goede visie op het bouwen van een bios coop. Die zullen nooit beknibbelen op beenruimte.Wij zijn misschien wat meer doorkneed in het marketingvak.' Onder leiding van de CEO's Simon en Muts is een nieuwe strategie uitge dacht. De ambities zijn groot. De komende jaren wil Utopia jaarlijks een nieuw complex openen. In november vorig jaar ging de race van start met de opening van Utopolis Den Helder. Dit jaar Utopolis Almere. Binnenkort gaat de spade in de grond voor een nieuw theater in Emmen. Daarna is het de beurt aan Tilburg, waar Utopia voortborduurt op een oud plan van Kinepolis voor een bios coop in de wijk Stappengoor. En Utopia heeft nog meer ijzers in het vuur. Zijn er nog plannen om het ver zande plan van Kinepolis voor een bioscoop in Diemen nieuw leven in te blazen? Isaak:'Nee. Op dit moment concentreren we ons op deze projec ten.' De keten wordt Beneluxbreed in de markt gezet. Brand marketing is daar bij een speerpunt. Isaak: 'Al onze bios copen heten nu Utopolis. Die naam moet een begrip worden voor onze gasten, waarbij Utopolis staat voor een mooie, gezellige avond uit, naar de film in een prettige, comfortabele ambiance.' Ook de huisstijl is daarop aangepast. Op de website van Utopia verschijnt steevast in dansende blauwe letters het nieuwe motto van de groep: Moments, Movies en More. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 31